Jag har suttit och funderat på varför i hela friden någon skulle vilja ställa upp på ett evenemang, marknad, inspelning eller vad det nu kan handla om utan att få ersättning för det.
I de flesta fall kostar vår utrustning tusentals kronor bara i materialkostnad. Tillverkningstiden ytterligare ett antal tusen och så vidare och så vidare.
Har man då inte i anständighetens och självrespektens namn rätt att kräva en viss ersättning för sitt deltagande? Med deltagande menar jag uppvisning, föredrag eller någon annan form av folkbildande verksamhet. Inte bara att knalla runt och se frän ut sådär i största allmänhet som en besökare. Eller förväntas man i någon form av storsinthet, vilja att synas och önskan att bedriva folkbildningsverksamhet ställa upp gratis?
Själv anser jag att mina kunskaper har ett värde som kan mätas i pengar. Min utrustning och den tid jag har lagt ner på den är värd att mätas i pengar, mina resor och övriga kostnader kan mätas i pengar. Pengar som jag anser att en arrangör av ett evenemang kan betala mig för att jag ska ställa upp på marknaden, torneringen eller vad det nu kan handla om.
Ersättningens storlek kan givetvis diskuteras, men jag anser inte att jag ska behöva gå back ekonomiskt om en arrangör vill ha mina kunskaper, visa upp mina saker osv på ett evenemang. Vill inte arrangören betala, så tänker jag inte heller ställa upp.
Vad anser ni andra? Är det rätt att begära betalt, eller ska man vara glad för att man får vara med och synas. För att man får vara med och sprida kunskap till allmänheten osv.
Mvh/