[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Ersättning för deltagande.

Ersättning för deltagande.

Detta forum är för annonserande av evenemang och diskussion kring evenemang.

Ersättning för deltagande.

Inläggav Ville » 1 februari 2004, 18:14

Jag har suttit och funderat på varför i hela friden någon skulle vilja ställa upp på ett evenemang, marknad, inspelning eller vad det nu kan handla om utan att få ersättning för det.

I de flesta fall kostar vår utrustning tusentals kronor bara i materialkostnad. Tillverkningstiden ytterligare ett antal tusen och så vidare och så vidare.

Har man då inte i anständighetens och självrespektens namn rätt att kräva en viss ersättning för sitt deltagande? Med deltagande menar jag uppvisning, föredrag eller någon annan form av folkbildande verksamhet. Inte bara att knalla runt och se frän ut sådär i största allmänhet som en besökare. Eller förväntas man i någon form av storsinthet, vilja att synas och önskan att bedriva folkbildningsverksamhet ställa upp gratis?

Själv anser jag att mina kunskaper har ett värde som kan mätas i pengar. Min utrustning och den tid jag har lagt ner på den är värd att mätas i pengar, mina resor och övriga kostnader kan mätas i pengar. Pengar som jag anser att en arrangör av ett evenemang kan betala mig för att jag ska ställa upp på marknaden, torneringen eller vad det nu kan handla om.

Ersättningens storlek kan givetvis diskuteras, men jag anser inte att jag ska behöva gå back ekonomiskt om en arrangör vill ha mina kunskaper, visa upp mina saker osv på ett evenemang. Vill inte arrangören betala, så tänker jag inte heller ställa upp.

Vad anser ni andra? Är det rätt att begära betalt, eller ska man vara glad för att man får vara med och synas. För att man får vara med och sprida kunskap till allmänheten osv.

Mvh/

Inläggav Tor » 1 februari 2004, 19:17

Jag tycker att Lasse C sammanfattade det ganska bra i en [url="http://www.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=224&SearchTerms=ersättning"]annan Topic[/url]:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lasse C</i>
Vad det handlar om är egentligen om vi skall ha en gemensam grundinställning: Skall vi ställa upp gratis eller till självkostnad (=kostnadsersättning) för verksamheter och arrangemang som sker i vinstsyfte? Mitt svar på den frågan är ett klart, entydigt och ganska högljutt
<font size="5"><b>NEJ!</b></font id="size5">
Om arrangemanget är ideellt eller bara försöker gå jämnt ut eller görs för att dra in pengar till välgörenhet eller om det jag gör ingår i mitt jobb (och jag alltså FÅR ersättning från annat håll) är det en annan sak, men om någon skall tjäna pengar på min tid och mitt arbete så skall jag ha min andel. Konstigare än så tycker jag inte att det är.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Mvh
Tor, som säkerligen behöver redigera sitt inlägg pga massa konstiga länkar och dyl [:)]

(Edit som sagt...)
Tor

Inläggav Emoni » 2 februari 2004, 02:44

Jag instämmer i ovan när det gäller att ställa upp på saker som
andra tjänar pengar på, men vill lägga till en egen erfarenhet.
I höstas var jag med och höll i ett event inom SCA i Gotvik
(Göteborg). Vi hade då mycket folk som höll i föredrag, fighting och
hjälpte till med allt från att köra grejor till att laga mat.
Ingen av dessa fick något mer än ett varmt och hjärtligt tack.
När vi bestämde oss för att inte ge någon kompensation tänkte vi som
så. Detta är ett event som vi hoppas kommer att gå jämnt upp,
vi räknade aldrig med att vi skulle få några pengar över.
Om vi ska kunna betala alla de som håller i olika saker och hjälper
till på andra sätt måste avgiften för eventet höjas, och det ville
vi till alla pris undvika. De flesta som hjälpte till eller höll
föreläsningar var från vår egen förening, Gotvik, och skulle det bli
pengar över skulle dessa gå till Gotvik och då komma gotvikarna till
godo. De som kom från andra håll hoppas vi få återgälda genom att
hjälpa till på deras evenemang.

Jag vet att vårt event skiljer sig från sådana arrangemang som är i
första hand vinstdrivande, men grundfrågan kvarstår dock;

Har man <i>rätt att kräva en viss ersättning för sitt deltagande?
Eller förväntas man i någon form av storsinthet, vilja att synas och
önskan att bedriva folkbildningsverksamhet ställa upp gratis?</i>
Och gäller då detta när det ingår i sin hobby, något man valt att
hålla på med på sin fritid?

Som en parallell vill jag berätta om min andra hobby, musik.
Från det att jag var fyra år har jag spelat något instrument.
Mamma och pappa köpte mig då en blockflöjt och körde mig 8 mil i
veckan till min flöjt lärare i sex år. När jag fyllde åtta köpte vi
en fiol (nån som vill köpa den? ;-)) och jag tog fiollektioner, när
jag fyllde tio började jag spela klarinett och ett år senare köpte
vi en egen, den kostade 6 000 kr, då!, för 14 år sedan, nu kostar
den långt över det dubbla. Jag tog lektioner i sex år och spelade i
två orkestrar tills för ett år sedan. Nu är jag 25. Parallet med
detta har jag tagit sånglektioner från att jag var 14 och för det
behöver man ett piano. Så det fick jag pengar till när mormor dog.
Har man ett piano behöver man kunna spela lite så jag tog lektioner
i ett par år och då behövde jag skjuts fram och tillbaka. Skulle man
räkna på alla dessa kostnader, instrument, resekostnader, underhåll
av klarinetten, stämning av pianot och all den tid jag och mina
föräldrar har lagt ner så skulle jag behöva ett gage i still med
Brittney Spears för att täcka alla utgifter. Men det ironiska är att
jag aldrig har fått ett öre i kompensation när jag spelat eller
sjungit. Men jag gjorde det ändå, för det var kul, det var därför
jag övadevarje dag, varje vecka alla dessa år. Inte för att tjäna
pengar utan för att för att det var kul.

Men så ska jag också tillägga att det var alldrig någon annan som
tjänade pengar på mig heller.

//Emoni

(editerad pga märklig kodning - N B)
Emoni

Inläggav Lasse C » 2 februari 2004, 08:52

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Emoni</i>

Men så ska jag också tillägga att det var alldrig någon annan som
tjänade pengar på mig heller.
//Emoni

Nej, det är väl där skiljelinjen går, egentligen.
Själv tycker jag att det finns två lägen:

1) Arrangemanget är kommersiellt, d v s sker i akt och mening att gå med ekonomisk vinst. Någon/några gör detta för att <i>tjäna pengar </i>- det här är en viktig punkt. Vill arrangören ha min medverkan i detta vill jag å min sida ha en rimlig andel av den vinst arrangören räknar med att göra. Ersättningen måste däremot inte utgå i form av kontanta pengar, det kan också vara annan kompensation. (Resonemang om att jag får kompensation i form av att jag ”får exponera mig” eller att det är ”roligt för mig att få synas” är kvalificerat skitsnack.[xx(])

2) Arrangemanget är icke-kommersiellt. Märk väl: Här räknar jag också in arrangemang med syfte att dra in pengar till välgörande ändamål, etc! Här handlar det om att jag ställer upp för att jag vill, för att jag tycker det är roligt, för att jag gillar ändamålet. Får jag ersättning så är det bra, men det är inget jag kräver. Om jag inte kan tänka mig att delta gratis här så ställer jag inte upp alls.

Medverkande som har det de gör som sin verksamhet är i mitt tycke i ett annat läge! Jag vet att det finns de som störs av att vissa artister, etc tar ut ersättning även när de medverkar i arrangemang ”typ 2”. Här skall vi dock tänka på att vi talar om någon som, helt eller delvis, har sin inkomst från sitt uppträdande! Om jag som arrangör kontaktar någon som jag vill ha med någon för att ”dra folk” kan jag inte gärna kräva att han/hon skall göra det gratis. Det är jag som vill ha dit honom/henne/dem. Det finns alltid folk som gör gällande att just deras arrangemang är behjärtansvärt av en eller annan anledning, men den som skall ha ihop till hyran & filmjölken kan inte jobba gratis åt halva världen.

Lasse C
Lasse C

Inläggav Peter » 2 februari 2004, 10:09

Håller med föregående talare. Men låt oss säga att jag ska hålla ett föredrag om medeltida kultur under en ideell tillställning på annan ort, tillexempel Norrköping.

Då gäller följande:
- Resa, ToR Halmstad med tåg - cirka 700 kronor
- Mat, för minst en dag, kanske till och med två eller tre (och då snackar vi inte hemlagad mat för 13:50 kronor/portion, utan mat "ute" - jag kan inte gärna släpa med mig ett stormkök och börja koka pulversoppa i föreläsningssalen) - 100-400 kronor
- Husrum (om jag inte sover hos någon kompis) - varierar, men jag kommer nog aldrig under 150 kronor/natt på ett vandrarhem
- Övriga utgifter

Alltså 1400 spänn. Det minsta man kan begära av arrangörerna är väl att man går skadelös, även om det rör sig om ett fritidsintresse som jag gärna gör. Eller?
Peter

Inläggav Lasse C » 2 februari 2004, 10:29

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Peter</i>

Alltså 1400 spänn. Det minsta man kan begära av arrangörerna är väl att man går skadelös, även om det rör sig om ett fritidsintresse som jag gärna gör. Eller?

Om arrangören kontaktar dig och ber dig komma och hålla en föreläsning, och du redan i början av diskussionen gör klart att det här är vad din medverkan kostar dig och att du inte kan/är beredd att finansiera din medverkan själv så ser jag inga som helst problem med det.

Å andra sidan kanske din föreläsning är en del av ett större arrangemang som du tycker att det är enormt roligt att delta i, så att du kan finansiera större eller mindre del av din medverkan mot att du får delta i resten? All ersättning behöver som sagt inte vara kontanter.

Du gör ju en del av problemet tydligt här: Det kan ju finnas flera arrangemang som vill ha med dig, på deras initiativ. Det är en omöjlighet att åka land & rike runt på egen bekostnad, hur mycket det än gläder andra.

Jag håller på med en del saker som genom åren gjort att jag blivit tillfrågad att komma och medverka, men det har (nästan) aldrig hänt att någon varit krånglig på att ge mig ersättning för resor (+ vid behov mat & logi) när det varit arrangören som frågat mig.

Dock har det hänt att jag ställt upp helt gratis bara för att det varit kul och jag själv mått bra på det! (Som när jag och ett par andra på 80-talet fick chans att kasta bumerang <i>inne i vänthallen </i>på Landvetter flygplats under ett arrangemang där! Det var en sån där ”once-in-a-lifetime” att det bara <b>måste</b> göras! [:D][:D][:D])

LC
Lasse C

Inläggav olafR » 2 februari 2004, 14:46

När vi i Uma har föreläsare, hantverkare eller andra som håller något hos oss vid en tillställning, så brukar vi betala reskostnad och se till att dem får mat och husrum. Givetvis blir det inte hotell och restaurang, och vi betalar ytterst sällan arvode, men dock. Med detta vill jag säga, att kan en ideell förening, med ca 50 medlemmar uppe i Ume, betala för tex en föreläsare från Stockholm, så borde mång andra föreningar kunna göra det också, och absolut kommersiella företag/föreningar.

När vi sjäva gör något så ser vi till vad vi som förening kan få ut av det och vem det är som vill ha oss, innan vi säger vårt pris. Men att få reseersättnig, mat och sån brukar jua aldrig vara några problem.

Sen så brukar många som skall komma vara inne i medeltidandet själva och brukar vara nöjda om dem får resan betald, de får ju en upplevelse, träffa andra med samma intresse och inte minst chansen att lära ut det dom kan.
olafR

Inläggav Ville » 2 februari 2004, 15:31

Det är framförallt just ersättning för resor, mat och logi som jag tycker är en självklarhet att få bekostat av arrangören för något evenemang om man blir tillfrågad om att ställa upp och göra något spännande/lärorikt/folkbildande. Personligen skulle jag rynka på näsan åt en arrangör som förväntar sig att man ska stå för dom kostnaderna själva och starkt ifrågasätta deras seriositet.

Samma sak om jag vet att mina kunskaper inom område X skulle kunna höja kvalitén på ett evenemang och vara ett udda, men intressant inslag och därför erbjuder mig att exempelvis göra en föreläsning om något spännande ämne. Alltså: "Det här kan jag erbjuda er. Min produkt är bra, men ni får hålla med resersättning, kost och logi." Det är väl inte ett krav som kan anses som helt vansinnigt?

Men, vad jag egentligen vill komma åt är det att jag tror att många, som inte har det som yrke, inte är beredda att med en enkel måttstock bestående av pengar och ören värdera sitt kunnande. Inte ens till den milda grad att de förväntar sig att få resa, kost och logi betalt. Än mindre att de värderar den tid de har lagt ner på att förbereda vad det nu är som ska göras på evenemanget i kronor och ören. Det känns lite som att jobba gratis.

Mvh/

Inläggav Lasse C » 2 februari 2004, 16:15

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ville</i>

Men, vad jag egentligen vill komma åt är det att jag tror att många, som inte har det som yrke, inte är beredda att med en enkel måttstock bestående av pengar och ören värdera sitt kunnande. Inte ens till den milda grad att de förväntar sig att få resa, kost och logi betalt. Än mindre att de värderar den tid de har lagt ner på att förbereda vad det nu är som ska göras på evenemanget i kronor och ören. Det känns lite som att jobba gratis.

Mvh/

Det inte bara känns som, min vän – det <u><i><b>är</b></i></u> att jobba gratis!

Du har alldeles rätt i att många är rädda för att värdera sitt kunnande och sitt arbete. Man har så lätt att se alla de som kan mycket mer än man själv, och blir därför gräsligt smickrad när man blir tillfrågad. ”Vill ni ha lilla mig som föreläsare? Men jag kan ju inget… jo, visst kan jag berätta om det lilla jag kan… nej inte skall jag ha nåt betalt för det, inte!”

Låt oss som exempel tänka oss att någon vill ha bumerangtillverkning som aktivitet på ett scoutläger och vill engagera mig. Då krävs:
1: Tillverkning av X st ämnen. 2: Kopiering av X st instruktionsblad. 3: Införskaffande av verktyg, i form av X st Raspar/filar + sandpapper 4: Förberedelse i form av genomgång och planering. Själva genomförandet sker i form av A) instruerande, B) kontroll av <i>varenda</i> bumerang så att den är acceptabelt gjord, C) tjata på dem som slarvar och inbillar sig att man kan fuska, D) instruerande och förevisande av kastteknik och genomgång av säkerhet, E) organisera kastandet så att ett hanterbart antal kastar åt gången F) Förklara för klantarna från punkt C att eftersom de inte rättade till felen så <i>får</i> de inte kasta nu, G) skälla ut dels hetsporrarna som inte lyssnade under D och inte väntar på sin tur, dels fårskallarna från punkt F som kastar i alla fall, H) efter alltihopa plocka ihop sina grejer och åka hem, betydligt senare än man tänkt sig.

Punkt 1-3 åtar jag mig <i><b>aldrig</b></i>. Det innebär alldeles för stor arbetsinsats. Punkterna C, F och G kan verka gnälligt, men de kommer ofelbart med. <b>Alltid</b>. Jag började kasta 1976 och jag är en av de 5-6 i Sverige som är bäst insatt i det här. Kan någon ge mig <i><b>ett</b></i> enda gott skäl till att jag skulle ge mig in på en workshop med bumerangtillverkning/kastande och inte ens få ersättning för mina kostnader? Jag förmodar att det var ungefär dit du ville komma?

LC
Lasse C

Inläggav Månia » 2 februari 2004, 18:01

hej på er!
jag är med arrangör till årets medeltidsmarknad i norrköping. vi har inte tänkt gå med vinst, men vill gärna ersätta de som underhåller, föreläser mm. så därför gör vi som så att vi springer runt och letar sponsorer som är villiga att sponsra vissa arrangeman. t. ex. en grupp ska framträda med sång och musik, de vill ha summan X för detta. om vi då hittar en sponsor som vill betala den summan så är det klappat och klart. =)
det är en ganska bra lösning om man bara hittar sponsorer.
//Månia
Månia

Inläggav Ville » 2 februari 2004, 19:55

"Kan någon ge mig ett enda gott skäl till att jag skulle ge mig in på en workshop med bumerangtillverkning/kastande och inte ens få ersättning för mina kostnader? Jag förmodar att det var ungefär dit du ville komma?"

Jo, det är just dit jag vill komma. Och ett argument för att du skulle ställa up, ett argument som i min verklighetsuppfattning inte bara är ogiltigt utan också bara dumt är: "Men det är ju din/min hobby." Ett annat är just argumentet att få synas. Vilket inte heller håller. Iallafall inte i min verklighet.

/

Inläggav Angus Maciomhair » 2 februari 2004, 21:03

Nej, det håller i högsta grad inte, speciellt eftersom de som tycks tycka att det är häftigt/bra/främjande för din hobby att synas är de som vill anlita dig till en billig penning (läs: gratis). Troja Televison och TV4 har bekräftat denna inställning tidigare.

Visst, det finns gånger då man ställer upp gratis men då är det (i mitt fall) för ideella evenemang utan något som helst vinstintresse. Att t.ex. Jan Guillou ligger back på Arnfabuleringarna är inget argument för att jag skulle ställa upp gratis eftersom TV4 förmodligen kammar hem ganska bra med reklampengar från serien, av tittarsiffrorna att döma, så det finns ekonomisk vinning bakom det hela och då vill jag ta mig [}:)] ha en del av kakan, åtminstone för att täcka mina egna utlägg för att ställa upp. Om min lokala förening inom medeltidssvängen, bågskyttet, hembryggning eller vad det må vara däremot ordnar en tävling eller ett event för att synas och ev. kunna få fler medlemmar alt. för att befintliga medlemmar ska få tillfälle att träffa varandra och umgås, ja då är det klart att jag i mån av tid och lust ställer upp då ett ev. ekonomiskt överskott troligen kommer mig tillgodo förr eller senare i föreningen.

Ha det...
Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Lasse C » 2 februari 2004, 22:01

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ville</i>

Jo, det är just dit jag vill komma. Och ett argument för att du skulle ställa upp, ett argument som i min verklighetsuppfattning inte bara är ogiltigt utan också bara dumt är: "Men det är ju din/min hobby."

Egentligen är det ett utmärkt argument! <b>FÖR</b> ersättning! Hobby är definitionsmässigt något man gör för sitt nöjes skull. Skall jag då satsa tid och ansträngning i ett sammanhang där det faktiskt inte sker för mitt nöjes skull (och jag <i>förmodar</i> att det framgick att så [}:)] skoj är det inte att hålla en bumerangworkshop på ett scoutläger)- ja, då vill jag ha ut något annat av det. Simple as that!
I övrigt håller jag - som ofta annars - med Angus. Om föreningen eller annat gäng gör ngt som gynnar föreningen och därmed i förlängningen mig så är det en annan sak.

LC
Lasse C

Inläggav Lauluna » 2 februari 2004, 22:11

det här med sponsorer är ju en god idé som jag (och andra i Gotvik) funderat på. Frågan är då hur man ska visa upp dem (om de nu begär detta)?
hur stor plats ska de tillåtas få? ska man ha logga framme? infoblad? vad? när det gäller medeltid så kan det ju kännas lite fånigt med en vimpel med Arla-kossan i bakgrunden även om de kanske sponsrar med en ansenlig summa pengar..

och vad gäller ersättning tycker jag definitivt resekostnad, logi & mat ska ingå. Som när jag (samt Emoni) arrangerade Gotviks Höstfest & ville ha dit Gravrost (rokkande medeltidsband) så ersatte vi resa, gav dem logi och fri mat under hela helgeventet. De sänkte sin kostnad mot att få hela helgen gratis i utbyte vilket vi mer än gärna gick med på och fick då även ett fantastiskt Borås-band på köpet..

so.. you giv a little, you get a little :) huvudsaken är ju att man håller en dialog och inte som vissa arrangörer som tycker man ska ställa upp för att de ber oss (om det nu som sagt inte är ett mindre arrangemang eller dyl som redan diskuterats)..
Lauluna

Inläggav Ville » 2 februari 2004, 23:18

Det framgick med all tydlighet att bumerang-workshop på scoutläger inte hör till det roligaste man kan göra. Även om det säkerligen har sina ljusa studenr. Som när man får kasta inne på Landvetter. :)

Jo, hobby=för mitt eget höga nöjes skull.
Folkbildning=utbildningsinsats=betalt.
Fast om man anser att folkbildning ingår i ens hobby då? Då blir det ju genast knepigare... :/

Nästa

Återgå till Evenemang