[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Hakebössor

Hakebössor

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Inläggav Todd » 13 juni 2005, 23:27

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Peter</i>

Todd - Vem är det som gjort de här definitionerna? Eftersom jag verkligen är intresserad av ämnet, vill jag gärna läsa mer. Du verkar väldigt säker på din sak, och jag är tacksam för att du vill dela med dig av din kunskap, men det vore dåligt av mig att vara så slö att jag inte gräver djupare, eller vad säger du?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Peter,

Jag är själv mycket intresserad av tidiga eldvapen men att gå så långt att med säkerhet specifikt säga vem som gjort vissa klassifikationer/definitioner i detta ämne osv, tycker jag vore svårt om inte omöjligt. Vågar inte ens spekulera, det finns tyvärr ingen "Oakeshott" inom denna gren. Däremot en massa kockar som lyckligtvis iallafall enats om vissa antaganden och benämningar i sin soppa.

Men däremot så är det äldsta fyndet där termen Handgon omnämns i skrift från 1338, avseende en fartygslast i Edward den III flotta.

I Sverige så har ju Olle Cederlöf gjort en hel del indelningar av vapen, dessa har debatteras en hel del, bu eller bä. Själv tycker jag att han har gjort ett gediget arbete som nog skulle fräschas upp med dagens rön för att få en relevans. Blev även en smula chockad när Prisma gav ut en tredje upplaga 2002. Men Cederlöf är annan diskusion.

Det finns massor av böcker om krutvapen men få går ner på en djupare nivå gällandes fynd före 1500, men nedan skiljer sig till det bättre:
*Pollard's History of Firearms av Hugh B. C. Pollard
*Powder and ball small arms av Martin Pegler

Köp ett eldvapen av Ludvig vetja.

Panga lugnt
Todd
Todd

Inläggav Peter » 14 juni 2005, 11:38

Tack för boktipsen!Jag ser fram emot läsningen!

OK. Om det inte finns någon som "bestämt" just vad en handkanon eller en stångbössa är, känns det som om terminologin är ganska godtycklig. Ändå förefaller du mycket bestämd gällande vad som är vad. Inget fel i det, men om det inte finns någon "officiell" överenskommelse gällande terminologin finns då inte möjligheten att en hakebössa är just en bössa med en hake, och inte tvunget en mer saftig pjäs? Det känns rimligt att benämna en bössa med hake, oavsett kaliber och tyngd, för hakebössa. De utan hake vill jag gärna benämna stångbössa, och när jag talar om de tidigaste krutvapnen i gemen kommer termen handkanon in.

Jag menar inte att du har fel, bara att jag funderar lite över hur du så säkert kommit fram till kunskapen, trots att inga egentliga definitioner verkar finnas.

Vad gäller stångbössor har jag redan en - en Tannenbergare :)

/Peter, Albrechts bössor
Peter

Inläggav Todd » 14 juni 2005, 12:44

Peter,

Ok, vi tycker nog olika i denna fråga. Men vi delar ett brinnande intresse av tidiga handeld vapen.

Kika i de där böckerna jag rekommederade, jag är säker på att du kommer att gilla dem, vidare finns det en hel del andra klassifiseringar på handeld vapen före 1400 som kan vara intressanta att läsa om.

Själv har jag en luntlås(serpentin) musköt al a Martin Merz 1475, och den skulle man verkligen behöva en hake på. ; )

Mvh
Todd
Todd

Inläggav Kimpa » 25 juli 2005, 23:14

Jag har kolla på nätet och forumet efter olika former av stångbössor, men har inte lyckats med att hitta några fynd som är daterade till runt 1400 talet mitt som är av den lite grövra kalibern alltså över tre centimeter i mynningen. Vad skulle vara lämlig övrig utrustning till en stång bösse skytt?? ganska mycket rustning har jag sett ialla fall... Jag är främs intereserad av en stångbössa som har stocken fastsatt som en förlängning av röret.
Jag har hittat en riktigt br sida för er hakeböss intreserade men där finns inte allt jag söker efter ....

http://homepages.ihug.com.au/~dispater/handgonnes.htm
Kimpa

Inläggav Johan Käll » 26 juli 2005, 05:52

många frågor...

Nåväl, det som du bör skaffa i vilket fall som helst är en hjälm, helst en kittelhatt (brättet skyddar mot fängkrutstänk i ögat och ansiktet) en krutbehållare av något slag, handskar, en laddstake, en laddhammare,en fänghålsnål och en skytteväska att ha allt i. Är bössan av järn bör du undvika att ha laddstakar å laddhammare av järn eftersom det då kan slå gnistor. Trä är utmärkta saker.

Rustning är väl sammalunda som för andra soldater vid denna tid.

Johan, Albrechts bössor
Johan Käll

Inläggav Vargman » 3 augusti 2005, 10:26

Hej

En sak undrar jag lite över. Hur gör ni med licenser? Så vitt jag förstår (har sysslat med modernt skytte i ett par år, men lagt ner nu eftersom det historiska skyttet verkar roligare) är alla antika vapen (tillverkade före någon gång före slutet av 1800-t) som inte är avsedda för enhetspatroner (dvs en tät patron av ngn metall) licensfria, men ALLA replikor (tillverkade på 1900-t och framåt antar jag) av samma vapen licenspliktiga. Detta innebär att en Coltrevolver M1860 med slaglåsmekanism tillverkad 1865 är licensfri och kan ägas och användas av vem som helst medan en M1860 tillverkad i år kräver licens (i praktiken minst ett år medlemsskap i skytteförening och godkänt vapenskåp för förvaring). Detta kan tyckas märkligt eftersom det rör som om ett vapen med identisk funktion. Men märklig är väl ett ord man kan nämna ganska så lätt när man talar om svensk lagstiftning (kolla trådar om armborst).

Hur som helst, de nytillverkade handkanonerna och hakebössorna ni använder borde vara licenspliktiga och det finns risk att ni bryter mot vapenlagen genom att sälja, inneha och använda dessa! Samma sak gäller krutet ni använder. Att inneha (egentligen förvara) svartkrut kräver licens (om man inte köper det av en auktoriserad handlare och använder det på på plats. Detta beror på att svartkrut räknas som sprängmedel. Normal röksvagt krut däremot kan man köpa hur mycket som helst och ha hemma (konstigt igen).

Nu är jag ingen gnällspik som vill ta bort ert roliga. Tvärsom! Jag funderar själv på att börja skjuta hakebössa eller liknande. Jag undrar bara om ni vet ngt som jag inte vet. Det kanske är så att vapnen ni använder faller under en annan vapenlagstiftning, men jag undrar.

NI kan alltså riskera fängelse om det jag fruktar stämmer och polisen kommer på besök!

Med förhoppning om att jag är helt ute och cyklar!

Håll ert krut torrt!

/Wolfie
Vargman

Inläggav Arild Krake » 3 augusti 2005, 11:03

Handkanoner betraktas så länge men inte skjuter kula med dem som salutkanon och de är lisensbefriade. Däremot så behöver man mycket riktigt licens för att inneha svartkrut. Om man ska avfyra salutkanoner i tätbebygtområde så måste man ansöka om tillstånd för detta då de går under samma regler som fyverkerier.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Morvalion » 5 augusti 2005, 23:18

Arild Krake:
Jag hade tänkt att under medeltidsveckan köpa en utav de handkanoner som du skall ha till försäljning där, men nu kommer jag pga utav olika anledningar inte kunna att komma iväg till medeltidsveckan i år så därför undrar jag ifall man skulle kunna köpa en över nätet genom att jag betalar dig nu och antingen ber någon hämta upp den eller att du skickar den med post. Jag hoppas verkligen på det då jag länge nog nu har täånkt införskaffa en när ekonomi och tillfälle sammanfaller som det gör nu.

Mvh, Per Lundberg
Morvalion

Inläggav Vargman » 23 augusti 2005, 11:34

Arild, hur länge räknas ett vapen från 1300-1500-talet som en salutkanon. Är det till man sätter på ngn form av rörliga delar eller? Om man sätter på ett "Serpent lock", är det då ett licenspliktigt vapen? Var går gränsen?

/Wolfie
Vargman

Inläggav Arild Krake » 23 augusti 2005, 15:16

Det har jag inte frågat om efter som jag inte har några planer på att skaffa mig något sådant utan jag kollade bar upp vad som gällde för de bössor jag skulle sälja i somras.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Martina » 23 augusti 2005, 20:29

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Morvalion</i>

Arild Krake:
Jag hade tänkt att under medeltidsveckan köpa en utav de handkanoner som du skall ha till försäljning där, men nu kommer jag pga utav olika anledningar inte kunna att komma iväg till medeltidsveckan i år så därför undrar jag ifall man skulle kunna köpa en över nätet genom att jag betalar dig nu och antingen ber någon hämta upp den eller att du skickar den med post. Jag hoppas verkligen på det då jag länge nog nu har täånkt införskaffa en när ekonomi och tillfälle sammanfaller som det gör nu.

Mvh, Per Lundberg

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hej Per!
Handkanonerna finns just nu hos mig i Växjö och det går bra att komma och hämta men jag kan även posta till dig. Det finns bankgirokonto att sätta in pengarna på, så bara hör av dig antingen via mail: karinmartina at gmail punkt com eller telefon: 073-0289935 så löser vi det!

Mvh

Martina
Martina

Inläggav Halvor » 23 april 2006, 12:45

Er det noen som har sett røntgenbilder av Mörkö eller Tannenberg-kanonene? Interesstert i å se selve konstruksjonen og hvordan de har unngått sugninger i støpegodset på mörkö.

Halvor
Halvor

Inläggav Johan Käll » 23 april 2006, 15:36

Jag har sett sprängskisser av dem med inga 'riktiga' röntgenbilder.
Johan Käll

Inläggav Halvor » 27 april 2006, 10:41

Tror du det er blitt gjort, Johan? Hvem har i såfall tegninger/bilder?
Halvor

Inläggav Johan Käll » 27 april 2006, 16:11

Det har det säkert, historiska museét är en bra kandidat i den frågan. Tannenberg.... det vet jag inte.
Johan Käll

FöregåendeNästa

Återgå till Vapen