Tack Griskroppen, du formulerade det så väl, så väl.
Problemet med begränsningar i utstyrseln, utifrån påtvingade eller självpåtagna är att de i enskilda fall inte utgör ett problem, MEN om alla som skall gå som sena 1400-talsmänniskor går utan dolk eller dylikt, så blir helheten fel.
Samma problem uppstår ironiskt nog vid för nitiskt efterliknande av enskilda fynd. Var för sig är en person i exempelvis bockstensdräkt eller Skjoldhamsdräkt helt rätt, men när ett dussin springer runt i kläder av nära nog samma snitt blir allt fruktansvärt historiskt felaktig.
För mig gäller "Brun ända in" speciellt när jag jobbar som museilärare. Då slipper man "dumma" frågor om skor och dylikt, som egentligen inte är dumma. För mig gäller att folk skall tänka "Hjälp, han verkar verkligen komma från stenålder/järnålder/vikingatid/1600-talet etc..."
Som Ronny Eriksson uttryckte det:"Man skall vara hela vägen!"
"Hela vägen" och "Brun ända in" är mina ledstjärnor.
Men som arkeolog och historiker vet jag alltför väl att kollegor och andra intresserade oftast ser detaljerna men missar HELHETEN, det vill säga hela evenemanget. Detta är dock vad besökaren ser, snarare än enskilda individer som passerar förbi. Ett dussin bockstensmän ger då en synnerligen felaktig bild av exempelvis 1300-talet.
Men här kommer vi in på något annat som kanske är värt att ta upp i en annan tråd, jag undrar vilken?