[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Knivlagen

Knivlagen

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Inläggav Matti » 12 augusti 2006, 06:05

Tack Griskroppen, du formulerade det så väl, så väl.
Problemet med begränsningar i utstyrseln, utifrån påtvingade eller självpåtagna är att de i enskilda fall inte utgör ett problem, MEN om alla som skall gå som sena 1400-talsmänniskor går utan dolk eller dylikt, så blir helheten fel.

Samma problem uppstår ironiskt nog vid för nitiskt efterliknande av enskilda fynd. Var för sig är en person i exempelvis bockstensdräkt eller Skjoldhamsdräkt helt rätt, men när ett dussin springer runt i kläder av nära nog samma snitt blir allt fruktansvärt historiskt felaktig.

För mig gäller "Brun ända in" speciellt när jag jobbar som museilärare. Då slipper man "dumma" frågor om skor och dylikt, som egentligen inte är dumma. För mig gäller att folk skall tänka "Hjälp, han verkar verkligen komma från stenålder/järnålder/vikingatid/1600-talet etc..."

Som Ronny Eriksson uttryckte det:"Man skall vara hela vägen!"

"Hela vägen" och "Brun ända in" är mina ledstjärnor.

Men som arkeolog och historiker vet jag alltför väl att kollegor och andra intresserade oftast ser detaljerna men missar HELHETEN, det vill säga hela evenemanget. Detta är dock vad besökaren ser, snarare än enskilda individer som passerar förbi. Ett dussin bockstensmän ger då en synnerligen felaktig bild av exempelvis 1300-talet.

Men här kommer vi in på något annat som kanske är värt att ta upp i en annan tråd, jag undrar vilken?
Matti

Inläggav Joakim Henrikson » 14 augusti 2006, 13:56

Jag är rädd för att hela den här debatten har fel utgångsläge; för att ett beslag av vapen skall kunna ske måste det MOTIVERAS av den enskilde polismannen. Därefter backas upp av vakthavande befäl. Här sker också det magiska...I samma ögonblick som den enskilde polismannen bestämmer sig för att göra beslaget med hänvisning til knivlagen så MÅSTE man BESTRIDA beslaget! Gör man inte det ses det som ett "ordningsföreläggande" och man anses ha erkännt brott och får en ordningsbot. MEN, om man istället säger de magiska orden -Jag bestrider beslaget! Så MÅSTE beslagsprotokoll upprättas, "vapnet" kan INTE gå till automatisk destruktion, utan hela ärendent MÅSTE gå vidare till åklagare! Där måste UPPSÅT fastställas för att det ska finnas tillräkligt med rekvisit för att det ska kunna väckas åtal..Annars finns inget brott! Gör det inte det kommer beslaget att ogiltigförklaras och du återfår ditt vapen, PERIOD!

För att ett beslag skall kunna säkerställas i rättsligt hänseende skall MINST ett av följande rekvisit uppfyllas:
1. Beslaget skall ha skett för att förhindra brott.
2. Beslaget skall vara gjort från någon som är berusad!!
3. Beslaget skall ha skett på ett pgf3 område(såsom plats med utskänkningstillstånd ELLER festivalområde förklarat pgf3 område(tilf eller permanent.))

Jag vill se den åklagare som INTE kastar ut en polisman med en anmälan som INTE uppfyller något av ovanstående.

Detta är INTE teorier utan resultat av efterforskningar samt intervjuer med sakkunniga i ämnet.

P.S För att citera min gamla jurist proffersor -Att fråga en polis om lagar är som att fråga Fan självt om frälsning!
Joakim Henrikson

Inläggav Lasse C » 16 augusti 2006, 08:54

Hej!
Här funderar jag lite...

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Joakim Henrikson</i>

För att ett beslag skall kunna säkerställas i rättsligt hänseende skall MINST ett av följande rekvisit uppfyllas:
1. Beslaget skall ha skett för att förhindra brott.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Den här punkten är helt klar enligt lagtexten. Intressant nog är den också en av de punkter där somliga (bl a jag) kritiserat knivlagen - polisen hade nämligen rätt att beslagta föremål som man hade skäl att misstänka skulle användas till brott redan <i>innan</i> knivlagen infördes. Ur just den här aspekten kan knivlagen alltså anses mer eller mindre onödig.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Joakim Henrikson</i>

2. Beslaget skall vara gjort från någon som är berusad!!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Det här undrar jag var du har fått ifrån, och skulle gärna vilja ha mer info. Jag säger absolut inte att det är fel, men jag känner inte igen det. Inget sådant nämns i knivlagens [url="http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19880254.HTM"]lagtext[/url], vad jag kunnat se, och det ligger heller inte alls i linje med polisens praktiska tillämpning. Enligt den information jag har fått har det inte, och ska inte ha, med saken att göra om man är berusad eller inte .

3. Beslaget skall ha skett på ett pgf3 område(såsom plats med utskänkningstillstånd ELLER festivalområde förklarat pgf3 område(tilf eller permanent.)) <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> I knivlagens text räknas upp "allmän plats", "skolområde" (grundskola/gymnasium - är högskolor undantagna? Märkligt...[:0]), och "fordon på allmän plats". I lagtexten nämns inget om utskänkningstillstånd, etc - men det följer naturligtvis på begreppet allmän plats.

Notera gärna också att föremål som omfattas av [url="http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19960067.HTM"]vapenlagen[/url] inte omfattas av knivlagen!

Lasse C
Lasse C

Inläggav Joakim Henrikson » 16 augusti 2006, 18:02

Aha! Här är vi pudelns kärna nära! Det står i grundlagen att myndighet EJ äger rätt att TOLKA lag, det får bara ske i domstol!Det hindrar inte någon myndighet att agera i väntan på utslag!

Vad som därmot är bortom allt tvivel fastställt är var lagstiftarens(riksdagen) intention är med den denna lag! Tanken är inte att man ska hindra "medeltids och vikingatids" mäniskor från att bära blankvapen till kostymering. tanken är att istället skapa en så kallad "gummi" paragraf som skall vara ett stöd för myndigheter att om ingen annan möjlighet återstår kunna omhänderta/gripa en eller flera individer för att förhindra brott.

Tanken är att en polisman ska kunna plocka av mäniskor "vapen eller tillhyggen" för att desarmera situationer. Innehav av kniv är inte licens belagt, det är därför heller INTE förbjudet att bära "kniv" om man kan redovisa ett syfte, är nykter eller inte utgör en fara för allmänheten. Att plocka bluntade svärd av nyktra riddare i dräkter under en festival där förhållandena är uppenbara uppfyller INGA rekvist för åtal, därför finns heller inget brott!

Att däremot ta med sig sin rodell dolk eller rustnings handske på krogen ÄR ett uppenbart brott mot knivlagen, även om man är nykter!

Frihets älskande mäniskor bör ställa sig frågan varför politiker vill ha lagar som denna, argumentet "rent mjöl i påse" ska man definitivt ge faan i om man vill framstå som mer än medelmåttigt inteligent, att spela på mäniskors rädsla är inte bara ett lika gammalt politiskt trick som det är lumpett. Polis kan när som helst stoppa ett fordon och genomsöka en bil på "vapen". Å vad är då "vapen"? Det avgör stunden....Jag vet en som åkte dit på att polisen ansång att hans fälgkors var lämpligt utformat som tillhygge!

Men man står där på kapitelhuset klockan tre en eftermiddag helt nykter iklädd rustning och omgärdad, tillsamans med sina vänner ur en seriös förening. Då ska faan vara lös i hela rättsystemet om en åklagare tycker att det är bra ide dra saken inför domstol. Det kommer dock aldrig att hindra en maktgalen polis från att beslagta "allt farligt", skillnad ligger i att man på plats MÅSTE bestrida beslaget och kräva en skriftlig motovering+beslags protokoll. Fungerar rättvisans maskineri får man då tillbaks alltihop, vilket man inte får om står där som ett får och säger -Jaha, jasså får man inte. DET tolkas GÄRNA av polis män som medgivande, då får man en bot och inga saker tillbaka! Att HA RÄTT och att FÅ RÄTT är två helt olika saker.

Hoppas jag kunnat sprida lite ljus över ämnet. :)
Joakim Henrikson

Inläggav Aghnar » 17 augusti 2006, 02:05

Joakim, läs texten jag publicerat tidigare i tråden, känns den bekant? Jag misstänker att jag saxat den från dig (Med viss modifikationer) från ett annat forum. Där folk som gillar vassa knivar och dyra leksaker hänger.

Extremt roande om det stämmer...
Aghnar

Inläggav Joakim Henrikson » 17 augusti 2006, 23:23

[:D]!
Joakim Henrikson

Inläggav Aghnar » 18 augusti 2006, 02:14

Misstänkte det, skickar PM over there.
Aghnar

Inläggav Torbjörn Byman » 18 augusti 2006, 13:20

Första året jag var på Medeltidsveckan i Visby för ett antal år sedan råkade jag ut för detta i mina ögon lite löjliga förbud att bära sitt svärd.
Här har man alltså lagt ner tusentals kronor på att rekonstruera, så gott det nu går, för min del vikingatida utrustning med korrekta detaljer efter gravfynd både i Gnezdovo, Öland och Miklagård. Svärdet jag gjorde en läderskida till efter konstens alla regler kostade mig närmare 4 000 kronor och jag använder den i showfightingen i Foteviken.
Skulle man nu inte få bära dessa rekonstruktioner faller hela idén om att försöka visa upp en tidstypisk klädsel (så nära vi nu kan komma). Är det så de vill ha det i Visby? Att det ränner runt en massa folk som bara ser utklädda och inte klädda ut? Är inte hela idén med MTV att försöka ge en någorlunda vettig bild av medeltiden, eller? Fast å andra sidan är förstås blandningarna av tidsåldrar rent underbar... Där ränner en viking, naken utan sitt svärd, där kommer en riddare, vilsen utan sina vapen, fan vet om det snart också dyker upp någon från stenåldern. Snor polisen hans flintyxa då?
Nä, just på grund av de här fånerierna från ordningsmaktens sida, och att arrangörerna för MTV numera begär hutlöst betalt om man skulle vilja sälja lite eget hantverk, gör att jag inte besökt MTV på flera år.
Tacka vet jag vikingaveckan i Foteviken + marknaden. Den har alltid känts mera äkta än MTV. Plus några andra trevliga vikingaträffar under sommaren. Aldrig haft några problem med vapenbärande på sådana ställen. Bara i Visby.
MTV Delendam...
Torbjörn "Smålle" Byman
Torbjörn Byman

Inläggav Joakim Henrikson » 22 augusti 2006, 08:59

Jaa, nu går vi vällan lite OT här men det kan det vara värt. Du har helt rätt Torbjörn, för min egen del har jag ruttnat såpass att jag ALDRIG mer tänker återvända till medeltidsveckan på Gotland. Jag har tröttnat på att vara obetald statist i spektakel som tom motarbetas av Komunen och ansvariga. Nu mer åker jag bara till festivaler som UPPSKATTAR min och mina vänners närvaro. Platser där svärd, rustningar och tom med krigsmaskiner ses som ett bonus. Ställen dit reenactors med blankvapen är så pass omtyckta och sedda ur ett annat perspektiv än en financiellt misshandlad ekonomisk mjölkko för öns månglare.

Sist förslaget att sätta upp ett riktigt reenactment om slaget vid murarna dryftades hotade valda delar av Öns politiska ledning med polis om det skulle genomföras!

Nää, Medeltidsveckan förtjänar INGET bättre än myslajvare i bomull med blockflöjt! Det verkar ligga i paritet med de kvalitets satsningar man gjort hittils. Medeltidsveckan på Gotland R.I.P!

IMHO.

Det huvudlösa användandet av knivlagen för att hindra ett ICKE existerande problem på Gotland. Är inget annat än en medveten satsning från öns politiska ledning!
Joakim Henrikson

Föregående

Återgå till Vapen