Svärdsskida (vikingatid)

Ett forum om hantverk i läder, t ex skor, väskor, pungar.

Svärdsskida (vikingatid)

Inläggav Jeremin » 24 augusti 2009, 20:04

Tjena!

Hade tänkt att jag skulle göra en skida till mitt nya svärd men jag vet inte vilka material jag bör använda (förutom läder) och sen vet jag inte hur jag sedan ska kunna fästa den i bältet.

Alla tips är välkomna

//Johannes
Jeremin
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 22 augusti 2009, 21:02
Ort: Sweden

Inläggav Martin Wallgren » 25 augusti 2009, 07:13

Martin Wallgren
 
Inlägg: 818
Blev medlem: 18 april 2006, 21:54
Ort: Sweden

Inläggav Edvin » 25 augusti 2009, 10:31

Tråden Martin tipsar om handlar om långsvärdsupphängningar. För vikingatid så finns det lite olika tillvägagångssätt men ett alternativ är att göra sig en baldric, alltså ett axelgehäng. I den här tråden så finns det lite bilder på ett projekt som jag gjorde åt Mjödbjörn här på HV, kanske finns det lite inspirationsmaterial där?

http://histvarld.historiska.se/histvarl ... E4rdsskida
Edvin
 
Inlägg: 1391
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:36
Ort: Sweden

Inläggav Jeremin » 25 augusti 2009, 13:48

Tack för länken[:)]

Blir det bra om jag tar en skida i trä, slipar ner den om det behövs och klär den sen i läder?

Hur gör man ett gehäng och hur ska den sitta på kroppen?
Om ni har några bilder så visa dem järna.[:D]
Jeremin
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 22 augusti 2009, 21:02
Ort: Sweden

Inläggav Jeremin » 27 augusti 2009, 19:48

Är det en sån här som Edvin menar?

http://www.georgehernandez.com/h/xMarti ... aldric.jpg

I så fall vad behöver jag för material för att göra en sådan?
Jeremin
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 22 augusti 2009, 21:02
Ort: Sweden

Inläggav Rickard » 27 augusti 2009, 19:55

Det finns en bra beskrivning av en svärdsslida från Hedeby i "Textilfunde aus der Siedlung und aus den Gräbern von Haithabu" av Inga Hägg, dock på tyska.
Rickard
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 11 februari 2006, 15:53
Ort: Sweden

Inläggav Edvin » 27 augusti 2009, 23:14

Nja, det enda som stämmer med den där är att den sitter över axeln. Resten är både fult och ett hitte-på. Bli inspirerad av duktiga hantverkare innan du börjar själv är mitt tips om du inte orkar läsa grävrapporter på tyska.

http://www.albion-swords.com/swords/sca ... bbards.htm
http://www.christianfletcher.com/Christ ... lcome.html
http://www.dbkcustomswords.com/
Edvin
 
Inlägg: 1391
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:36
Ort: Sweden

Inläggav Vendel » 28 augusti 2009, 10:41

Jag skulle gå för en modell liknande den här.

http://www.templ.net/pics-weapons/128-s ... rpus-v.jpg
http://www.templ.net/pics-weapons/110-v ... _viewv.jpg
http://www.templ.net/pics-weapons/131-v ... orpusv.jpg

Jag gjorde en sådan här upphängning i varmpressat horn till en kompis för några år sedan. Upphängningen fungerade hur bra som helst. Jag drog baldriken diagonalt genom upphängningen och låste den sedan med ett halvt varv i underkant och nederkant. Upphängingen får en lätt diagonal tiltning vilket gör att det blir lättare att gå/stå och sitta med skidan hängandes.

/Ville
Vendel
 
Inlägg: 811
Blev medlem: 22 september 2005, 00:35
Ort:

Inläggav Jeremin » 28 augusti 2009, 13:17

Hade bara tänkt göra en ganska så simpel svärdsskida.
Räcker det inte med att jag klär en gammal träskida med läder eller skinn och binder sen bara fast det i bältet med en läderrem?
Jeremin
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 22 augusti 2009, 21:02
Ort: Sweden

Inläggav Eric Hejdström » 28 augusti 2009, 13:59

Varför göra det halvkasst när det tar lika lång tid som att göra det bra?
Eric Hejdström
 
Inlägg: 1245
Blev medlem: 10 november 2003, 19:26
Ort:

Inläggav Jeremin » 28 augusti 2009, 16:38

Ungefär hur stor prisskillnad är det om jag gör en som är bättre en den jag beskriver lite längre upp?
Jeremin
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 22 augusti 2009, 21:02
Ort: Sweden

Inläggav Eric Hejdström » 28 augusti 2009, 17:56

Om du gör en med träkärna och klär den med läder kostar det kanske några hundralappar om du köper bra skinn och läder till bältet. Med andra ord är det inte värt att köpa "billigt" halvkasst läder för samma summa. Och arbetsinsatsen är ungefär densamma men det är lite svårare att göra en riktigt bra i trä. Men man har igen det i slutändan ändå eftersom man då sitter med ett stycke gott hantverk istället för nåt modernt hittapå...
Eric Hejdström
 
Inlägg: 1245
Blev medlem: 10 november 2003, 19:26
Ort:

Inläggav Jeremin » 28 augusti 2009, 19:23

Jag förstår vad ni menar.
Något förslag på en butik/person som säljer bra läder?
Vad menar du med träkärna?

Tack på förhand Johannes[:)]
Jeremin
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 22 augusti 2009, 21:02
Ort: Sweden

Inläggav Edvin » 28 augusti 2009, 19:25

Om du redan har en skida kan du ju gott klä in den. Att binda fast skidan i en läderrem verkar dock både opraktiskt och fult men det är ju ditt svärd och din tid. Mitt förslag är att du går igenom länkarna du har fått och hittar inspiration och sedan frågar om du väljer att gå vidare. Vad som "räcker" för dig är helt omöjligt för någon annan att svara på.
Edvin
 
Inlägg: 1391
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:36
Ort: Sweden

Inläggav Edvin » 28 augusti 2009, 19:30

Här är min mycket enkla upphängning till mitt fightingsvärd av samma sort som Ville länkade till;

Bild

Lite andra bilder som referens;

Bild

Bild

Bild

Bild

Konceptskiss av Peter Johnsson;

Bild
Edvin
 
Inlägg: 1391
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:36
Ort: Sweden

Nästa

Återgå till Läderhantverk och skor



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron