[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Viking A-frame

Viking A-frame

Detta forum är till för diskussion om tillbehör, husgeråd, köksutrustning, tält, sängar och annat som inte hör till kläder och dräkt.

Viking A-frame

Inläggav Tyra » 28 mars 2004, 01:30

Nar vi taltar med varan SCA grupp finns det manga sk. "vikinga talt" (viking A-frame tents kallar vi dem for). Jag undrar nu var dessa kommer ifran (dvs. om de hittats av arkeologer eller om vi ser dem pa bild stenar etc.)och aven om de da anvants som talt i nutida betydelse (att sova i nar man ar ute pa vift/vikingatag) eller om de var mera avsedda for att anvandas som tex en paviljong att salja saker i pa marknader o.dyl. Vet nagon?
Tyra

Inläggav olafR » 28 mars 2004, 08:41

Det finns A-frame tält från båtgravarna i Oseberg och Gokstad. Men det finns även träpinnar som, ev kan vara ett tält som mer ser ut som en modern partypavve.

På [url="http://www.frojel.com/Documents/Document01.html"]denna[/url] sida kan du läsa om måtten på A-tälten. De riktiga måtten, där överliggaren (taknocken) är kortare än de nedre pinnarna, vilket ger tälten denna profil från sidan /—\ Tänk om jag vetat detta när jag gjorde mitt första tält.[V]

Detta har dock diskuterats tidigare i [url="http://www.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=826&SearchTerms=vikingat%e4lt"]denna[/url] och [url="http://www.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70&SearchTerms=vikingat%e4lt"]denna[/url] tråd.
olafR

Inläggav Ny Björn » 28 mars 2004, 15:07

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tyra</i>

Nar vi taltar med varan SCA grupp finns det manga sk. "vikinga talt" (viking A-frame tents kallar vi dem for). Jag undrar nu var dessa kommer ifran (dvs. om de hittats av arkeologer eller om vi ser dem pa bild stenar etc.)och aven om de da anvants som talt i nutida betydelse (att sova i nar man ar ute pa vift/vikingatag) eller om de var mera avsedda for att anvandas som tex en paviljong att salja saker i pa marknader o.dyl. Vet nagon?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vad det gäller konstruktionen har jag inget att tillägga till Olaf<font size="1">R</font id="size1">s inlägg - följ de länkar han givit där.

Eftersom tälten bara har hittats i extrema högstatusgravar så är det svårt att säga vare sig bu eller bä om deras representativitet i ett större perspektiv. Hjalmar Falk - vars slutsatser man bör ta med ett par skopor salt, har (i "<b>Fornnordisk sjöfart</b>", 1995) gjort en uppräkning av var och hur tält omnämns i det isländska sagamaterialet. Nu är det förvisso på sin plats att vara skeptisk även till det - rätt mycket nys kan smyga sig in i 200-åriga muntliga traditioner - men i alla fall. Han berör dock inte hur tälten brukats och hans främsta intresse är, högst naturligt, skeppstält.
Jag är själv ganska negativt inställd till den skog av A-ramstält som brukar vara regel vid vikingamarknader och slika sammankomster - de är lite för svåra att släpa på ur ett tidsenlighetsperspektiv om man inte råkar ha en båt till hands. Som jag skrivit i de av Olaf<font size="1">R </font id="size1">länkade trådarna så är jag mer inne på att man i högre grad använde sig av [url="http://www.mathomhouse.com/regia/notes/tents/notes.html"]geteld[/url]-liknande tält som är lättare att transportera.
Den typ av försäljningstält med uppfällbara långsidor som är vanligt förekommande på marknader, i alla fall här i Europa, tror jag - om jag får vara lov att vara lite grinig - inte särdeles mycket på ur ett tidsenlighetsperspektiv, de har mer att göra med moderna handelsmänns uppfinningslusta än med vikingatid.

Kort sagt så tror jag att man med stor säkerhet kan säga att A-ramstält användes för boende utanför hemmet under vikingatid, men förmodligen av mer besuttna båt- eller, vintertid, slädburna personer.

/N B
Ny Björn

Inläggav Eva Andersson » 28 mars 2004, 16:39

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ny Björn</i>

Nu är det förvisso på sin plats att vara skeptisk även till det - rätt mycket nys kan smyga sig in i 200-åriga muntliga traditioner

/N B
Och för att göra det ännu mer komplicerat så är det långt ifrån säkert hur mycket de isländska sagorna (nedskrivna vid mitten av 1200-talet) egentligen består av nedskrivna äldre muntliga traditioner eller om de i första hand reflekterar den tid de skrevs ned i. Forskningen lutar nuförtiden mer åt det senare alternativet, men ger ingen entydig bild förstås.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Ny Björn » 28 mars 2004, 22:40

Ja - Weibullarna, de truliga gamla ärkeskeptikerna spökar ännu, och ofta med all rätt.

/N B
Ny Björn

Inläggav härvor » 29 mars 2004, 07:36

Hmm, jag är ingen expert när det gäller vikingatida tältkonstruktion. Men... Jag har talat med Vegar som har arbetat/arbetar med Gokstad (eller var det Oseberg?) och han säger att det är en miss i hanteringen att taknocken var kortare än de andra. I så fall har nämligen det andra tältet en längre pinne. Dvs, att de har blandat ihop tältpinnarna. Så de som har A-formade tält är nog inte helt fel ute *jippie* Men det kommer ju alltid nya rön, så om ett år eller två kanske vi alla är helt ute igen!
härvor

Inläggav Ny Björn » 29 mars 2004, 19:08

Mja, jag vet att Vegard har framfört den hypotesen - men det har Erik Zehmke (mannen bakom /—\-hypotesen, presenterad i "<b>Teltene fra Oseberg</b>" 1993) också gjort.
Redan i orginalpublikationerna av Osebergstälten som publicerades av Haakon Schetelig 1917 & 1920 och Sigurd Grieg 1928 avviker dessutom uppmätningarna och rekonstruktionsförslagen.

Zehmke återger de av Griegs redovisade uppmätningar, vilka uppges vara de mest detaljerade. Enligt Grieg är måtten på "åsarna" i det stora tältet som följer:
E: 5.70 m, S: 5,25 m och C: 5,70 m.
I det lilla tältet är "åsarnas" längd, enligt Grieg,
I: 5,70 m, R: 5,60 och B: 5,05 m.

På "åsarna" finns tappar utskurna i ändarna vilket gör att längden på själva "åsen" har mindre med tältens egentliga längd och form att göra. Zehmke vill snarast se det som att "ås" E och "ås" I skall byta plats mellan de två tälten eftersom avstånden mellan tapparnas inre delar på "ås" I och "ås" C då blir det samma. Det ger dock samma resultat - att en av åsarna" i varje tält blir kortare än de andra två.

Men som sagt - det är en hypotes. Vi talar om träverk som tillbringat 1000 år i jorden - det har haft gott om tid på sig att krympa och slå sig. Grieg talar om att tälten var allt för fragmentariska redan på 20-talet för att måtten skulle vara riktigt säkra. Tydligen mätte Gabriel Gustavsson upp dem in-situ eftersom de delvis föll isär redan på fyndplatsen.
Själv är jag skeptisk till att det verkligen är två ursprungliga tältstommar det är fråga om - designen är inte konsekvent över huvud taget. T.ex. har vissa vindskivor och "åsar" mängder av längslöpande hål, medan andra inte har det. Det luktar lite "begravningskuliss" som färdigställts av hopplock - men det är min hypotes...

/N B
Ny Björn

Inläggav Lasse C » 30 mars 2004, 12:08

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ny Björn</i>

Vi talar om träverk som tillbringat 1000 år i jorden - det har haft gott om tid på sig att krympa och slå sig. /N B

Förvisso är 1000 år en lång tid - men trä rör sig ytterligt lite, i den mån det rör sig alls, längs med fibrerna! Det är i radialplan och (framför allt) tangentialplan det händer saker. Jag tvivlar på att ens 1000 år skulle ge en signifikant krympning i längsledd, och den krympningen skulle väl i så falla drabba alla "pinnarna" i lika grad?

LC
Lasse C

Inläggav Torbjörn Byman » 28 april 2004, 20:21

Jag har själv byggt mig ett A-frame-tält och det fungerar bra. Någonstans måste ju en stackare bo när han (jag vill säga) är ute. Men geteld-konstruktionen har jag också stiftat bekantskap med. Och det slår mig just nu att konstruktionen egentligen är genial. Vad som behövs är ju i stort sett enbart tältduken och tältpinnar. "Stommen" borde ju vara mycket lätt att ordna när man kommer fram dit man nu skall. Vilket även borde spara plats, även på skepp. Fast nu för tiden måste man nog släpa med sig stommen också. Den består å andra sidan bara av tre delar. Dock kräver ett geteld-tält fler man/kvinnor för att resas.
Funderar icke-arkeologen men den historiskt intresserade
Torbjörn[:)]
Torbjörn Byman

Inläggav Fundin » 3 maj 2004, 14:10

Finns det någon bra sida som beskrier geteld konstruktionen om man vill sy sig ett tält?
Fundin

Inläggav Ny Björn » 3 maj 2004, 15:23

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Fundin</i>

Finns det någon bra sida som beskriver geteldkonstruktionen om man vill sy sig ett tält?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">-Ja, [url="http://www.ydalir.freeserve.co.uk/crafts/tent.htm"]här[/url] och [url="http://www.regia.ca/getelds/getelds.htm"]här[/url].

/N B
Ny Björn

Återgå till Bostäder och husgeråd