av Ny Björn » 29 mars 2004, 19:08
Mja, jag vet att Vegard har framfört den hypotesen - men det har Erik Zehmke (mannen bakom /—\-hypotesen, presenterad i "<b>Teltene fra Oseberg</b>" 1993) också gjort.
Redan i orginalpublikationerna av Osebergstälten som publicerades av Haakon Schetelig 1917 & 1920 och Sigurd Grieg 1928 avviker dessutom uppmätningarna och rekonstruktionsförslagen.
Zehmke återger de av Griegs redovisade uppmätningar, vilka uppges vara de mest detaljerade. Enligt Grieg är måtten på "åsarna" i det stora tältet som följer:
E: 5.70 m, S: 5,25 m och C: 5,70 m.
I det lilla tältet är "åsarnas" längd, enligt Grieg,
I: 5,70 m, R: 5,60 och B: 5,05 m.
På "åsarna" finns tappar utskurna i ändarna vilket gör att längden på själva "åsen" har mindre med tältens egentliga längd och form att göra. Zehmke vill snarast se det som att "ås" E och "ås" I skall byta plats mellan de två tälten eftersom avstånden mellan tapparnas inre delar på "ås" I och "ås" C då blir det samma. Det ger dock samma resultat - att en av åsarna" i varje tält blir kortare än de andra två.
Men som sagt - det är en hypotes. Vi talar om träverk som tillbringat 1000 år i jorden - det har haft gott om tid på sig att krympa och slå sig. Grieg talar om att tälten var allt för fragmentariska redan på 20-talet för att måtten skulle vara riktigt säkra. Tydligen mätte Gabriel Gustavsson upp dem in-situ eftersom de delvis föll isär redan på fyndplatsen.
Själv är jag skeptisk till att det verkligen är två ursprungliga tältstommar det är fråga om - designen är inte konsekvent över huvud taget. T.ex. har vissa vindskivor och "åsar" mängder av längslöpande hål, medan andra inte har det. Det luktar lite "begravningskuliss" som färdigställts av hopplock - men det är min hypotes...
/N B