av Ingemar » 9 mars 2006, 15:41
Jag blev chockad och rädd när jag läste den här tråden. Om det skulle spridas ett rykte om att rent tenn skulle vara giftigt kan det ställa till med katastrof. Kokkärl tillverkade i koppar eller kopparlegeringar (brons, mässing)skall beläggas med tenn för att ge kärlet en giftfri yta.
Syror löser metaller: jovisst gör dom det, men om man använder syror (svavelsyra, salpetersyra) som ju skulle lösa upp både tennet och kopparn kanske man inte ska ha hand om matlagningen hur som helst. De syror som kan komma ifråga i matlagning är till ex. oxalsyra som finns i rabarber och vissa frukter, ättiksyra i vinäger ketchup mm.
De syrorna löser oxider och salter på metallens yta men löser inte själva metallen så att det skulle vara en risk. Så finns det oxider och annat på ytan beror det enbart på dålig hygien, då kokkärlen bör diskas både före och efter användandet.
Jag har hållit på med kopparslageri i 30 år och jag tar varje tillfälle i akt att övertyga folk om att de kopparkärl de använder måste vara förtennade. Tillverkar jag något som kan komma att användas för matlagning släpper jag inte ut dom utan förtenning, där har jag ett ansvar gentemot mina kunder att se till att de inte drabbas av förgiftningar.
Lasse C pratar om att tenn finns i bottenfärg, Visst gör det det, men det som giftinformationenscentralen skriver om på sin hemsida är att
färgen innehåller koppar och tenn och att det är olämpligt att inandas det vid slipning, ingenting annat.
Att använda koppar och bronskärl utan förtenning är livsfarligt, i finare kockkretsar använder man oförtennade kärl vid viss matlagning, tror det var till marängsmet eller något, är inte säker, men där har man kontroll på hygienen på ett annat sätt än man kan ha på en medeltidsmarknad.
Mitt råd till alla är att se till så kopparkärlen blir förtennade för att undvika förgiftningar.
Ingemar