[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Kokkärl

Kokkärl

Detta forum är till för diskussion om tillbehör, husgeråd, köksutrustning, tält, sängar och annat som inte hör till kläder och dräkt.

Kokkärl

Inläggav Arild Krake » 29 mars 2004, 13:19

Hej jag har lite frågor om kokkärl

Hadde man koppargrytor i sverige under medeltiden och i sådanna fall när började de att användas?

Hur var det me förtenning av grytor, förekom det?

Man har hittat nitade järngrytor från vikinga tid, men hur är det med användning av sådanna grytor under senare tid?

till sist så undrar jag om någon har en www. adress till ett företag i England som säljer gjutna trefotsgrytor av medeltida design. Jag har tappat bort adressen.

Jag är tacksam för alla tipps om hur man tillverkar eller vart man kan köpa grytor som passar för 1300 och 1400-tal.

MVH. Ludvig
Arild Krake

Inläggav Eva Andersson » 29 mars 2004, 13:37

Efter vad jag har förstått var keramik ett mycket vanligt material i kokärl under medeltiden. Det var både formbart och billigt. På Läckö har de en mycket cool 1500-talsgryta i keramik med tre ben. Vill ha!

Eva
Eva Andersson

Inläggav Raymund » 29 mars 2004, 13:44

Koppar vet jag inte nånting om men, gjutna bronskärl fanns i alla fall. Det finns en välbevarad kittel från 1300-talet bland Helgeandholmsfynden om jag inte minns fel.

Lite grytsäljare:
http://www.castings.fsbusiness.co.uk/
http://ourworld.compuserve.com/homepage ... riodpr.htm

En grytartikel med lite allmän info:
http://filebox.vt.edu/users/jselmer/cauldrons.htm

/R

Ska kanske tillägga att Historic Castings tydligen verkar vara svåra att nå via webben för beställningar och dylikt, det bästa sättet är tydligen att ta kontakt med dem på nån (brittisk) medeltidsmarknad.
Likaså brukar de flesta medeltidsföreningar nöja sig med järngrytor av hälsoskäl och pga att det är lättare att få tag på. Trots allt så ser en nersotad brons eller järngryta lika svart ut. Bronsgrytor går dock att laga mat i, bara man är noggrann med rengöringen så att man får bort all eventuell ärgning, samt låter bli vissa råvaror.
Raymund

Inläggav Arild Krake » 29 mars 2004, 14:56

Man tackar. Det var den första länken jag tappat.

Jag har hört att bronsgrytor ska vara bra att koka gröt i då de tydligen inte är så lätta att bränna fast mat i.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Peter » 7 mars 2006, 16:22

Hälsoskäl vill jag veta mer om! Varför är det farligt (vad är det som gör att bronsgrytor är en hälsorisk? - jag har hört något om syror som gör att vissa gifter fäller ut ur brons, men jag skulle vilja veta mer precis)? Finns det bronslegeringar som inte är farliga, eller i alla fall försumbart farliga?

Egentligen är alla frågor ovan onödiga. Det jag egentligen vill ha svar på är om det går att använda någon form av bornsgryta utan att riskera hälsan. Det hade varit kul att veta.
Peter

Inläggav Peter » 7 mars 2006, 16:38

Och när jag ändå är på gång: Under vilka perioder är täljstensgrytor aktuella? Och vet någon vart man kan få tag på täljstensgrytor i historiskt utförande?
Peter

Inläggav Raymund » 7 mars 2006, 16:43

Det är de olika kopparsalterna och oxiderna som vad jag förstått inte är så himla nyttiga. Men om man undviker att hälla saker som vinäger och liknande i grytan samt håller den skinande blank på insidan så ska det inte vara nån större fara om jag förstått det hela rätt. (Men kolla gärna upp det noggrannare...!)

(Eller så tar man helt enkelt och förtennar det hela (blyfritt!) så slipper man oroa sig.)

/R
Raymund

Inläggav Lasse C » 8 mars 2006, 10:45

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Peter</i>
Hälsoskäl vill jag veta mer om! Varför är det farligt (vad är det som gör att bronsgrytor är en hälsorisk? - jag har hört något om syror som gör att vissa gifter fäller ut ur brons, men jag skulle vilja veta mer precis)?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Raymund</i>

(Eller så tar man helt enkelt och förtennar det hela (blyfritt!) så slipper man oroa sig.)
/R <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag är absolut ingen kemist (min arma kemilärare i gymnasiet fick säkert ett antal gråa hår pga mig...) men jag har för mig att syror och tennhaltiga material är en dålig kombination. Syrorna skall tydligen kunna fälla ut tennföreningar, och det är <i><b>inte</b></i> nyttigt. Sådana användes t ex i numera förbjudna bottenfärger till båt. Efter slarvig hantering av det fick jag själv en lätt släng av tennförgiftning på 80-talet. (42º feber, frossa, yrsel och början till feberkramper... Sånt slipper man gärna. [xx(])

Lasse C
Lasse C

Inläggav Peter » 9 mars 2006, 12:36

Så det är alltså tenn och syror i kombination som är problemet? Inte bra, eftersom väldigt många olika livsmedel innehåller olika former av syror. Då finns det knappast någon lösning på problemet; man får helt enkelt bli lite lätt förgiftad om man använder bronsgrytor... Eller kan man dra ner på tennhalten i legeringen, eller behandla insidan på något annat sätt?
Och när började man förresten förtenna kokkärl och liknande?
Peter

Inläggav Ingemar » 9 mars 2006, 15:41

Jag blev chockad och rädd när jag läste den här tråden. Om det skulle spridas ett rykte om att rent tenn skulle vara giftigt kan det ställa till med katastrof. Kokkärl tillverkade i koppar eller kopparlegeringar (brons, mässing)skall beläggas med tenn för att ge kärlet en giftfri yta.

Syror löser metaller: jovisst gör dom det, men om man använder syror (svavelsyra, salpetersyra) som ju skulle lösa upp både tennet och kopparn kanske man inte ska ha hand om matlagningen hur som helst. De syror som kan komma ifråga i matlagning är till ex. oxalsyra som finns i rabarber och vissa frukter, ättiksyra i vinäger ketchup mm.
De syrorna löser oxider och salter på metallens yta men löser inte själva metallen så att det skulle vara en risk. Så finns det oxider och annat på ytan beror det enbart på dålig hygien, då kokkärlen bör diskas både före och efter användandet.

Jag har hållit på med kopparslageri i 30 år och jag tar varje tillfälle i akt att övertyga folk om att de kopparkärl de använder måste vara förtennade. Tillverkar jag något som kan komma att användas för matlagning släpper jag inte ut dom utan förtenning, där har jag ett ansvar gentemot mina kunder att se till att de inte drabbas av förgiftningar.

Lasse C pratar om att tenn finns i bottenfärg, Visst gör det det, men det som giftinformationenscentralen skriver om på sin hemsida är att
färgen innehåller koppar och tenn och att det är olämpligt att inandas det vid slipning, ingenting annat.

Att använda koppar och bronskärl utan förtenning är livsfarligt, i finare kockkretsar använder man oförtennade kärl vid viss matlagning, tror det var till marängsmet eller något, är inte säker, men där har man kontroll på hygienen på ett annat sätt än man kan ha på en medeltidsmarknad.

Mitt råd till alla är att se till så kopparkärlen blir förtennade för att undvika förgiftningar.

Ingemar
Ingemar

Inläggav Todd » 9 mars 2006, 16:11

Hej,

Historic castings aka Ron Spencer går alldeles utmärkt att nå via webben kika på www.historiccastings.co.uk I Olofsgillet har vi köpt grytor från dem både i brons och järn. Vi skötte hela beställningen via epost, det gick utmärkt.

Om man däremot vill se Ron Spencers grytor live så rekommenderar jag ett besök till Cressing Tempel, Templars Fair 6-7 Maj 2006. Marknaden anses vara den bästa i sitt slag för inköp av medeltida rekonstruktioner etc., vilket jag själv kan hålla med efter ha besökt den ett antal gånger. Kika här www.cressingtemple.org.uk

Gillar man dessutom Tempelriddar lämningar, vacker natur och brittiskt öl så finns det många bra anledningar att åka dit.

Enklast är att ta tåg till Braintree från Liverpool Street Station och sedan taxi från Braintree.

Ha det bra
Todd
Todd

Inläggav Peter » 10 mars 2006, 09:18

Ah! Det här blir mer och mer intressant - och komplext. För att summera: Vi har en person som menar att syror löser ut giftiga tennföreningar, och en annan som menar att förtenning av kärl är ett måste för att undvika de gifter som finns i brons (antagligen från koppar, om jag förstått det hela rätt).

Om man nu får lita på att Ingemar med sin erfarenhet av kopparkärl, har koll på att tennet är där för att skydda, verkar ju saken vara biff. Att förtenna sina bronskärl verkar ju vara svaret. Men när börjar man då förtenna?

Jag har för mig att yrkesgruppen kittelflickare har detta som arbetsuppgift. Har någon kunskap om när yrkesgruppen nämns för första gången? Det kunde vara någon form av bevis för förtenning.

Och Ingemar - det hade varit intressant att höra mer detaljerat om hur man sköter förtennade kärl. Du nämnde disk före och efter, men vad krävs egentligen? Diskmedel? En skvätt kallvatten? Lut? Och hur funkar det att steka saker i förtennade kärl? Finns det någon risk för att tennet smälter?

Å andra sidan - enligt Ingemar löser syrorna upp oxider (som försvinner efter diskning), och inte metallen i sig. Skulle man då inte kunna använda obehandlade bronskärl (jag har personligen aldrig sett förtennade bronskärl från 1300-talet, om någon annan sett det vill jag gärna veta), om man diskade dem ordentligt före och efter användningen? Eller förhåller det sig måhända annorlunda med brons än med tenn?
Peter

Inläggav Halvor » 10 mars 2006, 11:04

Såvidt jeg vet er det ikke oksider i seg selv som er så farlig. Når mat blir stående i ufortinna kjeler gjør syrer i maten metalloksydene i kopperkaret om til organiske koppersalter. De er SERIØST giftige. Jeg tror ikke jeg vil anbefale noen å spise av ufortinna kopperkjeler.

Fortinna skal det visst ikke være noe farlig, forutsatt at man aldri lar maten stå i kjelen og vasker den grundig. (Tinnsalter er dritgiftige de også, men kopper oksyderer lettere. Dette får dere forresten prate med en kjemiker om.)

Halvor
Halvor

Inläggav Heidi » 10 mars 2006, 11:56

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Halvor</i>
Såvidt jeg vet er det ikke oksider i seg selv som er så farlig. Når mat blir stående i ufortinna kjeler gjør syrer i maten metalloksydene i kopperkaret om til organiske koppersalter. De er SERIØST giftige. Jeg tror ikke jeg vil anbefale noen å spise av ufortinna kopperkjeler.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jeg trodde det var når kobberet irret det ble farlig? Mener å ha lest at de store pannene man kokte brunost i på setrene var av kobber og ufortinnet. Det var viktig å skure disse skinnende rene.

Heidi
Heidi

Inläggav Ingemar » 10 mars 2006, 14:44

Det går bra att steka i en förtennad stekpanna om det finns något med från början i form av matfett eller vatten, För när det väl börjar steka reglerar man ju temperaturen automatiskt, det gäller även en gryta som hänger över elden, men ska man koka rovor och kött och korngryn ( min favorit )så är vanligen vattnet med redan när man hänger grytan. Vill man veta lite mer om det här kan man kanske prata med de på medeltidsmarknader som gör brända mandlar, jag har sett att de använder oförtennade kopparpannor ibland, temperaturerna de använder skulle direkt smälta tennet.

När det gäller skötsel av förtennade kärl så är det mjuka grejer som gäller. förr använde man skedar av trä och vispar gjorda av rot osv.
disktrasor och diskmedel används till invändig rengöring.

Jag vill också berätta att rent tenn inte mår bra av kyla under lång tid, ni har kanske sett att gamla tenntallrikar kan ha en massa fula ärr i ytan, detta kallas för "tennpest" och beror på att föremålet har förvarats i kalla utrymmen under långa perioder, det sker inte på en gång men det kan vara bra att vinterförvara sitt förtennade kärl varmt och torrt.

Ingemar
Ingemar

Nästa

Återgå till Bostäder och husgeråd