Swinglish, please!

Detta forum är till för diskussion om tillbehör, husgeråd, köksutrustning, tält, sängar och annat som inte hör till kläder och dräkt.

Swinglish, please!

Inläggav Tyra » 10 januari 2007, 02:06

Hej!
Jag läser f n en bok som heter "Lady With a Mead Cup.Ritual, Prophecy and Lordship in the European Warband From La Tène to the Viking Age.", författad av Michael Enright. På flera ställen i boken (sid 103 och 106 t ex) nämner han att "small objects like keys of iron, bronze and silver, usually attached to a ring at a woman's belt served as status symbols" vilket jag är fullt medveten om, men det är sedan jag får problem. Han skriver nämligen att det finns något som han kallar "spoon-sieves" eller "spoon-strainers", so kvinnorna använde när de slog upp mjödet åt krigarna/herrarna. Dessa skulle fästas i samma ring som nycklarna, och skulle enligt Enright endast förekomma i relativt rika kvinnogravar Han påstår också att kvinnan som avbildats på bildstenen från Halla (Broa)föreställer en kvinna som har en sådan "sil" med sig. Vad jag behöver veta är vad en sådan sil/hålslev kallas på svenska. Alla bilder jag får fram här på datorn av ovannämnda bildsten är för otydliga/små för att jag ska kunna se föremålet i fråga, så jag hade tänkt mig leta i SHM:s bild arkiv efter en bild. Är det någon som vet vad det rör sig om för nåt redskap? M v h, T.
Tyra

Inläggav pentakel » 10 januari 2007, 14:40

Vilken tidsperiod är det författaren talar om i detta fall? (från La Tène till vikingatid är det ett tag..)
Det enda jag kommer att tänka på är de vinsilar/skopor som hittats i gravar från romersk järnålder. Dessa är just romerska importvaror/gåvor, se t ex http://mis.historiska.se/mis/sok/bild.asp?uid=220561 eller http://mis.historiska.se/mis/sok/bild.asp?uid=16468

Bildstenarna (iaf den från halla) är ju flera hundra år yngre, då det romerska inte är riktigt lika aktuellt längre, av förklarliga skäl..
pentakel

Inläggav Tyra » 10 januari 2007, 21:00

Det står "sen järnålder" och "vikingatid" i boka, och han syftar definitivt på Skandinavien och nämner "vikingar" (i ordets rätta betydelse) i sammanhanget. Han refererar också till en text av Hayo Vierck, "Hallenfreude" som jag gärna skulle vilja läsa, men inte kan få tag på, men då rör det sig om Germaner i största allmänhet.
Boken är intressant i största allmänhet, men Enrights referensmaterial är ofta ganska föråldrat, och han verkat ha haft svårigheter med språkbruk när han skrivit boken. Han gör t ex referenser från tyska texter, som han sedan översatt like galet, och bl a använt fel beteckning på vissa föremål (han har översatt rakt över från tyskan, vilket inte ger mig den rätta arkeologiska termen). Normalt sett vet jag precis vad han menar, men just här vill jag gärna veta vad han syftar på. Vidare har han även betecknat en sorts bägare eller behållare som "Ringgefässe" (ett tråg som man har mjödet i, och som har ringar på sidorna, vari man kan hänga tre eller fyra kopppar, sp att de som dricker dricker ur samma bägare, men ändå inte ur samma kopp). Det vet jag inte heller vad det är (Ringefässe är på tyska när något fästs medelst en ring, och kan syfta på tusen och en saker, bl a en viss sorts parasit), men där har han i a f med en bild, så att jag kan gissa. Vad jag egentligen är ute efter är hur denna lilla sil skulle ha använts, men det kan jag inte luska ut förrän jag kan se en bild på föremålet, eller hittar någon som kan förklara. Det är inte lätt, när man inte vet vad prylen i fråga heter! -T
Tyra

Återgå till Bostäder och husgeråd