Hej!
Jag läser f n en bok som heter "Lady With a Mead Cup.Ritual, Prophecy and Lordship in the European Warband From La Tène to the Viking Age.", författad av Michael Enright. På flera ställen i boken (sid 103 och 106 t ex) nämner han att "small objects like keys of iron, bronze and silver, usually attached to a ring at a woman's belt served as status symbols" vilket jag är fullt medveten om, men det är sedan jag får problem. Han skriver nämligen att det finns något som han kallar "spoon-sieves" eller "spoon-strainers", so kvinnorna använde när de slog upp mjödet åt krigarna/herrarna. Dessa skulle fästas i samma ring som nycklarna, och skulle enligt Enright endast förekomma i relativt rika kvinnogravar Han påstår också att kvinnan som avbildats på bildstenen från Halla (Broa)föreställer en kvinna som har en sådan "sil" med sig. Vad jag behöver veta är vad en sådan sil/hålslev kallas på svenska. Alla bilder jag får fram här på datorn av ovannämnda bildsten är för otydliga/små för att jag ska kunna se föremålet i fråga, så jag hade tänkt mig leta i SHM:s bild arkiv efter en bild. Är det någon som vet vad det rör sig om för nåt redskap? M v h, T.