av Vikingabyn » 4 december 2006, 09:43
Det du säger BrandLager kan säkert stämma, exakt hur vikingabyn såg ut för 10 år sedan kan jag inte svara på eftersom jag inte jobbade i företaget då.
Det har skett en stor ombyggnation, med ett 10-tal nya hus, som iofs har varit klara i tre år nu.
Vad det gäller HK-nivån så har det skett, och sker hela tiden en förändring. Bit för bit uppdateras dräkter, miljöer mm.
Vi har jobbat för att lyfta fram en mer nyanserad bild av Vikingatiden, där hornprydda hjälmar och barska mjödtörstande vikingar försvunnit för länge sedan (eller aldrig funnits).
Däremot skall man komma ihåg att vi är ett privat företag, som bedrivs som vilket annat företag som helst. Vår uppgift är att erbjuda bra upplevelser för turister, skolklasser och konferensgrupper som besöker Gotland. Konceptet bygger på delaktighet där våra besökare får prova-på och delta i alltifrån hantverk till kämpalekar. Den historiska informationen finns givetvis där, i form av visningar och temadagar, integrerad i verksamheten.
Vi är dock inget museum, där man ”bara” går och tittar, utan en aktivitetsanläggning.
Personligen tror jag att verksamheter som våra kan vara en bra inkörsport till ett ökat intresse. Därför är det givetvis viktigt att vi hela tiden visar en så korrekt bild av vikingatiden som möjligt.
Däremot behöver vi också göra anpassningar för att verksamheten skall fungera och vara intressant att besöka. Tex. Så har vi ett par hus, med ”öppna väggar”, dvs tak med låga väggar runt om. Vi behöver denna typ av hus för att kunna ha många besökare under tak i fall det regnar, utan att de skall svettas ihjäl i ett stängt hus.
Denna typ av anpassningar är personalen dock noga med att påpeka för våra besökare, så att ingen skall få en felaktig bild av tiden.
Vår personal består till stor del av personer som läst arkeologi, historia eller etnologi, dessutom är flertalet aktiva i historiska föreningar och sysslar med hantverk.
Om någon är intresserad och befinner sig på Gotland, är ni varmt välkomna att besöka oss. Slå en signal innan så kan jag ge er en personlig visning av vår verksamhet.
MVH
Victor Janson