[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Vikigamuseum

Vikigamuseum

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Vikigamuseum

Inläggav Victor Janson » 16 november 2006, 09:31

På kulturnyheterna igår diskuterades tre nya museum i Sthlm, ett av dem skulle vara ett Vikingamuseum, någon som vet nåt?

/Victor
Victor Janson

Inläggav Ny Björn » 16 november 2006, 11:09

Mjäj - det är den sk nya majoriteten som fört upp ett slikt på agendan igen - det var uppe redan tidigare i veckan, läs mer [url="http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=27170&a=700772&lid=puff_700871&lpos=rubrik"]HÄR[/url].

/N B
Ny Björn

Inläggav Johan Käll » 16 november 2006, 17:34

Både E-type å Herman Lindqvist skall visst vara inblandade.. jag har hört om små eldrivna vikingskepp som drar runt turister i ett 'upplevelselandskap'.... Disneyland har nämnts i samma veva.
Johan Käll

Inläggav Martin A » 16 november 2006, 23:04

Om det anses behövas ser jag hellre att man utvidgar historiska museets avdelning om vikingatiden.

Problemet är att jag tror att det som tydligen efterfrågas snarare är någon sorts upplevelsepark med folk utklädda i "vikingakläder" i bomull och polyester, med tillhörande försäljning av krimskrams. Men det är väl bara min tjuriga inställning som spökar kan jag tro ;)
Martin A

Inläggav _Archaon_ » 17 november 2006, 23:45

Rätta mig om jag har fel, men en upplevelse park behöver ju inte nödvändigtvis betyda nåt dåligt, och det är ju fortfarande bättre än inget alls. Kanske får upp fler personers ögon för historia...
_Archaon_

Inläggav Martin A » 18 november 2006, 00:37

Nej, verkligen inte! Men av vad jag sett i många situationer kan man sluta sig till att de s.k. upplevelseparkerna blir lite mindre källkritiska/HK/"seriösa" (använd vilket uttryck du vill) än ett muséum. Fråga mig inte varför.
Martin A

Inläggav Ny Björn » 18 november 2006, 01:01

Nej, det är själva företeelsen som sådan som faktiskt inte förtjänar ett eget museum/temapark. Det är dessutom - som Hagerman säger (-Isch, jag befinner mig på <i>hennes</i> sida kravallstaketet - det var myyyycket länge sen sist...) en smula förutsägbart.
Just som man inom arkeologin kommit så långt att man åtminstone internt börjat kunna hacka på "vikingabegreppets" sockel (det luktar punch av skärvorna...) så kommer motreaktionen att publiken kräver ett "vikingamuseum" - jag hör mullret i folkleden "Rör inte våra svenska nationalmyter - förlåt, Vår Strålande Historia". -Det är lite av Stockholmssyndrom över det hela - man har kärat ner sig i något som egentligen är riktigt unket och korkat.

Att dessutom försöka återskapa något annat än tidigt 2000-tal ute brevid Gröna Lund faller platt på sin egen absurditet - Skansen har redan mutat in de sista användbara kvadratcentimetrarna på den delen av Djurgården...
Jag undrar om man läst och lärt något av "Vikingland" vid Tusenfryd utanför Oslo...

Nej, bygg inget nytt museum - om de prompt skall ha något på det temat så kan de alltid utöka Nordiska museet med en avdelning för nationalmyter och propaganda. Den "viking" man sannolikt vill visa fram hör ändå mer hemma i 1800-talsetnologi än i arkeologi - sen kan de parkera "Svea Viking" där för all framtid - prima, alla vinner [;)]...

/N B
Ny Björn

Inläggav Martin A » 18 november 2006, 03:10

(Men.. Jag som ville ha lite hornhjälmsklädda "vikingar" på ett drakskepp ute vid Djurgården? [;)])

Däremot bör man väl försöka upplysa allmänheten om just det du talar om: Den allmänna bilden av den svenska vikingatiden och dess befolkning är missvisande. Frågan torde alltså vara; hur förändra detta? Någon sorts museeie/utställningsverksamhet är uppenbarligen av nöd, såtillvida man inte kan övertyga Svensson att läsa forskningsrapporter på fritiden?
Martin A

Inläggav Lidskjalf » 28 november 2006, 17:45

påtal om vikingamueum kan jag upplysa om att det just nu håller på att byggas ett i värmlands Nysäter. Det skall infatta vikingautställningen från York och diverse andra prylar. Tanken är att det sedan skall byggas upp en vikingagård utanför museet med närhet till vikingaskeppet Glad som har hemmahamn ca 100 meter därifrån. En tidsenlig smedja har vi redan på vikingaföreningen som delvis driver projektet (Föreningen Vikingaleden), och det är första steget att flytta den till platsen.

//Björn
Lidskjalf

Inläggav Djingis Khan » 28 november 2006, 18:26

Av ren princip stödjer jag allt som retar upp Hagerman och andra PK-poliser, förutsatt att det bygger på seriös kunskap
Djingis Khan

Inläggav Ny Björn » 28 november 2006, 20:01

...och si där klämde skon till ordentligt - seriös kunskap säljer inte på samma vis som nationalmyter.

Själv har jag inte hunnit läsa "<b>Det rena landet</b>" ännu men den ställer tydligen, åtminstone delvis, brännglaset på en del unket inom svensk arkeologisk mytbildning (kopplingen Montelius-rashygien t.ex.) - vi får väl se om bocken kommer med den i år...

/N B
Ny Björn

Inläggav BrandLager » 1 december 2006, 13:15

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Problemet är att jag tror att det som tydligen efterfrågas snarare är någon sorts upplevelsepark med folk utklädda i "vikingakläder" i bomull och polyester, med tillhörande försäljning av krimskrams. Men det är väl bara min tjuriga inställning som spökar kan jag tro ;)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

De som ägde och drev Vikingabyn i Tofta på Gotland för tio år sedan bör känna sig träffade här. Vad jag har hört så har det skett en avsevärd förändring av autenticitetsnivån (man håller f.n. på med att genomföra ett byggnadsprojekt) och kunskaperna hos personalen. Jag såg även en bild på en tjej som var iförd en dräkt av Birkatyp. Jämför detta med hur det såg ut för tio år sedan. Folk som sprang omkring i vad som för oss (jag var bara 12 år när jag var där senast) såg ut som trovärdiga kläder, men dessutom med t-shirts under dräkten, och gymnastikskor... det var då märkbart att de enbart hade ett ekonomiskt intresse. Upplevelsecentra som dessa har faktiskt ett visst ansvar för att ge en någorlunda historiskt korrekt bild av våra förfäder.
BrandLager

Inläggav Vikingabyn » 4 december 2006, 09:43

Det du säger BrandLager kan säkert stämma, exakt hur vikingabyn såg ut för 10 år sedan kan jag inte svara på eftersom jag inte jobbade i företaget då.
Det har skett en stor ombyggnation, med ett 10-tal nya hus, som iofs har varit klara i tre år nu.
Vad det gäller HK-nivån så har det skett, och sker hela tiden en förändring. Bit för bit uppdateras dräkter, miljöer mm.

Vi har jobbat för att lyfta fram en mer nyanserad bild av Vikingatiden, där hornprydda hjälmar och barska mjödtörstande vikingar försvunnit för länge sedan (eller aldrig funnits).

Däremot skall man komma ihåg att vi är ett privat företag, som bedrivs som vilket annat företag som helst. Vår uppgift är att erbjuda bra upplevelser för turister, skolklasser och konferensgrupper som besöker Gotland. Konceptet bygger på delaktighet där våra besökare får prova-på och delta i alltifrån hantverk till kämpalekar. Den historiska informationen finns givetvis där, i form av visningar och temadagar, integrerad i verksamheten.
Vi är dock inget museum, där man ”bara” går och tittar, utan en aktivitetsanläggning.

Personligen tror jag att verksamheter som våra kan vara en bra inkörsport till ett ökat intresse. Därför är det givetvis viktigt att vi hela tiden visar en så korrekt bild av vikingatiden som möjligt.

Däremot behöver vi också göra anpassningar för att verksamheten skall fungera och vara intressant att besöka. Tex. Så har vi ett par hus, med ”öppna väggar”, dvs tak med låga väggar runt om. Vi behöver denna typ av hus för att kunna ha många besökare under tak i fall det regnar, utan att de skall svettas ihjäl i ett stängt hus.

Denna typ av anpassningar är personalen dock noga med att påpeka för våra besökare, så att ingen skall få en felaktig bild av tiden.

Vår personal består till stor del av personer som läst arkeologi, historia eller etnologi, dessutom är flertalet aktiva i historiska föreningar och sysslar med hantverk.

Om någon är intresserad och befinner sig på Gotland, är ni varmt välkomna att besöka oss. Slå en signal innan så kan jag ge er en personlig visning av vår verksamhet.

MVH

Victor Janson
Vikingabyn

Inläggav BrandLager » 4 december 2006, 21:35

Hej Victor, tack för ditt inlägg! :)

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Om någon är intresserad och befinner sig på Gotland, är ni varmt välkomna att besöka oss. Slå en signal innan så kan jag ge er en personlig visning av vår verksamhet.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag kommer förhoppningsvis att jobba på en grävning någonstans i Västergarn i sommar så jag kommer definitivt att ha vägarna förbi!
BrandLager

Inläggav Ny Björn » 4 december 2006, 22:01

-Nå, nog har en och annan hornviking smugit runt på vikingabyn - i sällskap med damer i teddybrämade plåtbikinier och guider i plagg sammanhållna med kardborreband...

Ett rungande hurra för att det är en del av historien dock! - Håll den kursen.

/N B
Ny Björn

Återgå till Diverse skvaller