Posted - 26 Sep 2004 : 23:29:43
Hej!
Jag vart tvungen att hoppa in i denna otroligt intressanta disskution. Jag har precis införskaffat mig följande:
DOVO Best Value 6/8" Wide Blade Black Handle $59.95 $59.95
Norton Water Stone 8 x 3 Inch 220 / 1000 $34.95 $34.95
Norton Water Stone 8 x 3 Inch 4000 / 8000 $79.95 $79.95
Brynena är kanske inte lämpade för att bryna rakkniven (jag använder dem i mitt arbete till att bryna stämjärn osv). De är nämligen rätt mjuka vattenbrynen. Någon av er kanske vet ifall man skall våga sig på att bryna rakkniven med 8000-brynet?
Nåja, nu till min fråga
Jag undrar helt enkelt ifall jag köpt grisen i säcken vad gäller rakkniven? Jag provade att raka mig med den rätt ur förpackningen, men det var en ganska hemsk upplevelse som jag gärna slipper igen. Jag har visserligen ganska känslig hud, men att raka mig med billiga engångshyvlar har aldrig varit något problem. Mitt skägg är ganska grovt. Är det precis som med fina knivar och stämjärn att de är hyffsat vassa direkt från fabriken, men måste stringlas innan man får den där riktiga skärpan? Mitt stämjärn som jag precis kört med brynena och strigel rakar håret på handen utan problem. Med rakkniven tar det riktigt dåligt (och den har ju trots allt mycket mindre eggvinkel!). Jag är fantastiskt intresserad utav det här med rakning med kniv och spenderar gärna den lilla extra tid det tar för att min sambo skall slippa se alla dessa engångshyvlar som samlar sig runt tvättstället.
Grejjen är den att brynena skulle jag ändå beställa (detta från knifecenter.com btw). Jag stötte dock av någon underlig slump på detta forum och denna disskution, varför jag passade på att beställa en rakkniv på samma gång. Eftersom jag vet om att jag är rätt känslig vad gäller rakning kände jag att jag inte vågade beställa en dyrare kniv (denna kostade ju tillräckligt mycket). Det kanske var dumt?
Lasse C
Posted - 27 Sep 2004 : 10:00:45
<u>Dogen</u>:
<i>Jag</i> skulle inte vare sig raka mig med en rakkniv direkt ur asken eller använda mjukt bryne annat än i begränsad omfattning.
Att "sätta" den där sista finishen på eggen, som gör att det verkligen blir <b><i>bra</i></b> innebär ju rätt och slätt en polering. Den tar tid och kräver noggrannhet, och kommersiella tillverkare av eggredskap brukar inte anse att det lönar sig att de gör det. Ergo: Slutpolera eggen själv, precis som (som du konstaterar) med bättre eggredskap av andra slag.
Att jag är lite avvaktande till mjukt bryne beror på just att det är mjukt. Mjuka slipredskap gör med tiden den yttersta eggfasen en liten aning konvex. Lite, men det finns där, och när det passerar en viss punkt försämras eggvinkeln. Det är IOFS exakt samma problem med strigel, som ju normalt används till rakknivar, och även där behöver eggen till slut slipas om på hård yta för att bli plan igen. Nu är det här inget stort problem och det tar tid, det gör det. (Kom ihåg att jag ser det ur ett perspektiv på tiotalet år.) När du jämför med stämjärnet, så kom ihåg att undersidan av eggen (som väl är den du har vänd neråt när du rakar på handen?) är <u>plan</u>. Med en ny kniv och noggrann putsning med ett riktigt fint bryne och en lagom strigling efteråt <u>borde</u> det inte vara något bekymmer att få fason på rakkniven. Uppenbarligen har du ju både redskapen och kunnandet![:)] Tala gärna om för oss hur det gick!
Glöm sedan för allt i världen inte att förberedelsen av själva skägget är A och O för en lyckad knivrakning! Vi har haft det uppe tidigare i tråden. Nyckelkomponenterna är: Fukt, värme och tid, och så ett bra lödder på det. Finns inga genvägar.
Lasse C
PS
<font size="1">Apropå vattenbrynen: Har du någonsin provat att använda ett planslipat stycke av vanlig hederlig svensk svart lerskiffer som vattenbryne? Om inte tycker jag att du skall göra det!
</font id="size1">
dogen
Posted - 27 Sep 2004 : 18:16:01
Hej Lasse och tack för ditt svar!
Hehe, nej, jag har inte provat shifferplattor som brynen. Har ju faktiskt en hel del sådant som ligger här. Kanske skall prova
Jag provade igen igår faktiskt. Jag kunde inte hålla mig tills jag fått ett svar (även fast du svarade fort
Det känns lite jobbigt att göra en till beställning från knifecenter. Typiskt också. Skulle velat ha sett dom där arkansas black surgical. Finns de inte i Sverige? Man måste ju betala frakt till tull, tullavgift osv på priserna. Känns lite dumt att bara beställa en arkansas black surgical igen. Sökte lite på nätet, men hittade ingen svensk sida :/
Lasse C
Posted - 28 Sep 2004 : 08:46:01
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by dogen</i>
Övning ger färdighet säger dom. Skall bli spännande att testa att raka sig med den nu, för skillnaden vart väldigt stor mot från igår.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det är rätt! På´n igen, bara! Gör vad du kan för att få rakkniven så vass som dina kunskaper och redskap bara tillåter! Har du väl fått en rejäl skärpa så krävs det mindre jobb för att upprätthålla den.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by dogen</i>
har inte provat skifferplattor som brynen. Har ju faktiskt en hel del sådant som ligger här. Kanske skall prova
När jag planat upp dem har jag limmat ett våtslippapper på en plan yta (spillbit av tjock spånskiva är bra, den kan man bara slänga efteråt) och fört runt skifferbiten liggande på. Kräver massor av vatten, gärna rinnande, för att spola bort geggan.
Skulle velat ha sett dom där arkansas black surgical. Finns de inte i Sverige?
Både ja och nej. En 6-tums, som min sten, har jag nog inte sett i Sverige (Köpte min från USA). Jag vet att Widforss i STHLM hade Surgical-stenar en gång, men är väldigt osäker på om de finns kvar. "Fällkniven" (i Vuollerim eller nåt) har i alla fall haft 4-tums stenar, som är en fullt användbar storlek. Beklagar om mina uppgifter är lite föråldrade, men kvalitetsbrynen sliter man, som du vet, inte ut så fort och det var några år sedan jag köpte mitt...[:D]
LC
Heinrich H
Posted - 28 Sep 2004 : 10:34:53
Japanska vattenbrynen överträffar skiffer genom att dom inte innehåller föroreningar , fin sand tex. Det viktigaste är dock som alltid att man lär sig dom redskap man har. När inget annat funnits till hands, har jag fått god skärpa med ett konkavt medelgrovt carborundum. Det gäller att vara lätt på hand och utnyttja sörjan som bildas.
Naturligtvis är det inte att rekommendera ;O)
Arkansas black surgical går att beställa i järnhandeln. Original är dock på väg att ta slut vid fyndorten, så man ska nog passa på att köpa nu.