[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - "Arnland"

"Arnland"

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Inläggav Tyr » 22 december 2004, 10:59

Va! viker du ner dig Draktand.

Jag behövde inte använda särskilt stor del av mitt
förstånd för att förstå vem som var oförskämd mot
vem.

Här kommer "svaret" helt gratis.

Svar:
Det är de som inte ser bjälken i sitt eget öga.
Tyr

Inläggav Draktand » 22 december 2004, 16:23

Nej, jag bara duckar för bjälkarna!
Ha ha ha!

Så ja, man kan nog säga att jag viker mig för övermakterna!
Så kan det vara. "Bättre fly än illa fäkta!"; lämpar sig nog bra om jag har förstått det hela rätt!

Ha det gott Tyr!
Draktand

Inläggav Peter_Wrede » 23 december 2004, 15:48

Draktand: Hur kommer man i kontakt med Håkan och vad har ni för anställningsvillkor, förmåner, grundlöner, sjukförsäkringar osv? Jag tänker inte ställa upp på ett projekt i 50 miljonersklassen (och som därför är tänkt att dra in minst lika mycket) gratis.

God Jul
Peter_Wrede

Inläggav Draktand » 23 december 2004, 22:48

Det där ska du ta med Håkan!
Du når honom via mail:
hakan punkt larsson snabela emtunga punkt se

Jag har samma inställning som du, inget gratisjobb här inte!

God jul på er!

/redigerat mailadressen, se forumets [url="http://www.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=298"]regler[/url]
/N B
Draktand

Inläggav Draktand » 24 december 2004, 00:55

Tack Ny Björn!
Hade för bråttom och glömde av mig!

God jul på sig!
/Drakatanna
Draktand

Inläggav Angus Maciomhair » 25 december 2004, 17:06

Enklast är annars att klicka antingen på mailikonen i ett inlägg skrivet av den forummedlem man vill maila eller klicka på användarnamnet i vänsterspalten.
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Karin » 9 januari 2005, 16:40

När jag läser igenom det jag har skrivit i den här tråden innan jul märker jag att jag har varit lite otydlig ibland. Förhoppningsvis kan jag med det här inlägget räta ut några av missförstånden.

Jag skrev:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Karin</i>

Jag tycker att kompromisser är bra, men det är viktigt att veta och vara tydlig med vilka kompromisser man gör och varför.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Draktand svarade:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Varför är det viktigt Karin?

Jag har fått en fråga och det kräver ett svar. Jag har funderat hela julen på hur jag ska kunna förklara vad jag menar. Jag gör ett försök med några liknelser:

Om jag ska gå och handla måste jag först fundera på vad jag ska köpa. Ex mjölk.
Sedan måste jag tänka ut vilken affär som är bäst lämpad. Ex Konsum.
Efter detta går jag och handlar.
Syfte: Att få mjölk i mitt kylskåp.
Jag måste göra detta i rätt ordning. Jag skulle i och för sig kunna gå till den affär som ser coolast ut, t.ex. Claes Olsson, och väl där köpa någonting som jag råkar ha råd med eller känna för, t.ex. en näshårstrimmer; men detta skulle inte leda mig närmare mitt syfte, nämligen att få mjölk i mitt kylskåp.

Om jag hade varit arkitekt och skulle rita ett hus måste jag först veta om det ska vara t.ex. ett bostadshus eller en lagerlokal.
Jag måste också veta hur stort huset ska vara, hur länge det ska hålla och vilken budget jag har.
Innan jag låter byggfirman bygga huset måse jag ta reda på syftet med huset och rita en ritning som uppfyller det syftet.

Jag jobbar som lärare. Innan jag ska hålla en lektion måste jag fundera över vad jag vill att eleverna ska lära sig av lektionen. Jag måste specificera syftet. Sedan funderar jag över hur jag ska lägga upp lektionen så att eleverna lär sig detta och samtidigt tycker att det är roligt. Om jag bara ställer mig i klassrummet och pratar utan förberedelse lär sig säkert eleverna någontin ändå, men jag har ingen koll på om de lär sig det jag vill att de ska lära sig.

En annnan fråga där folk verkar ha missförstått mig är kompromisser.
Kompromisser är oundvikliga, det verkar vi alla vara överens om. Det intressanta är på vilket vis vi väljer att kompromissa.

Ex: Jag har fått en viss summa pengar till att bygga en bra historisk rekonstruktion av en medeltida stad. Efter lite forskande inser jag att pengarna långt ifrån räcker. Då kan jag välja att antingen bygga bara ett hus i staden, men göra en riktigt bra rekonstruktion eller att bygga upp hela staden på ett sätt som inte är historiskt men ser bra ut på håll. Vad jag väljer att göra beror på vad syftet med projektet är.

Om syftet är att de som bygger ska lära sig mer om medeltida byggnadskonst väljer jag att koncentrera mig på att göra ett hus så korrekt det är möjligt.

Om syftet är att besökare ska förstå hur stor (liten) en medeltida stad var så väljer jag att bygga upp hela staden, men är inte så noga med detaljerna.

Men det räcker inte med det här första valet, utan man måste varje dag göra nya val utifrån projektets syfte.
Ska huset t.ex. ha handsmidd spik? Om det ska ha det måste jag bestämma om det går bra med vanligt järn eller om det måste ha samma kolhalt som i medeltida fynd av spikar. Om jag väljer att kompromissa med vanligt järn gör jag det av en anledning. Antagligen är det för att jag inte tycker att besväret med att få fram järn med rätt kolhalt motsvarar fördelarna med det.

Håkan har beskrivit några kompromisser, bl.a. att tornerspelsbanan ska ligga på en betongplatta. Jag tycker att det är vettiga kompromisser som är lätta att motivera. Det jag nu vill veta är på vilken nivå övriga kompromisser ligger. Det går naturligtvis inte att räkna upp alla kompromisser som kommer att göras, men Håkan kanske kan specificera parkens syfte lite noggrannare. Då får jag en bättre förståelse för vilken typ av kompromisser som kan komma att göras.

Jag vill gärna att mina frågor besvaras av Håkan, som är med i parkens planering, istället för av Draktand, som inte har berättat något annat än att han har träffat Håkan en gång på en marknad. Jag skulle också gärna vilja att Håkan berättar om parken ska föreställa 1200-tal som Draktand säger eller 1300-1360 som Mojje säger i en annan tråd.

Det viktigaste jag vill med mina inlägg är att uppmana Håkan att fundera noga över parkens syften och se till att göra alla kompromisser i enlighet med dessa syften. Förhoppningsvis gör han det redan, men det är lite svårt att läsa ut av det han har skrivit hittills.

Karin

PS. Som ni kan se i tråden "Åtagande mot ersättning" vill de flesta här på forumet hjälpa er att få en så bra park som möjligt. Vi kanske säger emot er ibland, men det är inte för att klaga utan för att rätta till konstigheter.
Karin

Inläggav troll » 19 februari 2005, 09:31

För dem som är intresserade: http://www.hallekis.com/xx050206a.htm
troll

Inläggav Karin » 20 februari 2005, 15:06

Det låter klokt att skjuta på öppnandet så att ni hinner göra ett bra jobb innan.
Hur långt har ni kommit med kläder, husbyggen m.m.?

Karin
Karin

Inläggav Håkan_Skara » 3 mars 2005, 22:53

Allting var klart för att börja bygga och alla var med på noterna. Allt från folk på kommunen, stadsarkitekten, företagare, banker, privatpersoner, Skanska och andra entreprenörer. Entusiasmen var på topp och engagemanget mycket stort.

Skanska hade fått alla ritningar dom behövde för att göra sina gjutningar och hade både folk och maskiner beredda att sätta igång inom en vecka.

Visst var tidplanen tight men vi räknade med att vi skulle hinna med det hela. Skanska behövde 2 månader för sina gjutningar och sen skulle vi haft 2 månader på oss för att göra i ordning resten byn och fasaderna.

Men då dök det upp en ynklig person som överklagade bygglovet, antagligen bara för att jäklas, och tidsplanen sprack.

Så tyvärr så blev det tvärstopp i allt vad byggande heter (för tillfället).

För min personliga del med ”Svärd & Sånt” så är all planering färdig, stora delar av affärsinredningen införskaffad. Leverantörer både utomlands och i Sverige är kontaktade och är med på noterna. Även min bank är med på tåget. För att göra en ”omstart” inför nästa sommar krävs det väldigt lite startsträcka, högst en månad eller två.

Vi får se hur vi går vidare nu. En ide är att börja bygga så smått redan i augusti. Bågskyttebanan är ju väldigt enkel att färdigställa och några av småhusen skulle man kunna uppföra. Men som sagt, det är ingen brådska med det hela så vi tar en dag i taget.

Nu är siktet inställt på nästa sommar.

Väl mött!

<b>Håkan Larsson
Svärd & Sånt

jag har ny mail-adress:
hakan punkt larsson snabel-a mbox318 punk swipnet punkt se</b>
Håkan_Skara

Inläggav Thomas Hagaeus » 19 mars 2005, 14:34

Huh! Skanska har jag haft att göra med under mitt gästspel på Salve. Dom tror att betong är hårdare än sten. "Ett stenvalv, det kan aldrig hålla, bäst att gjuta en betongkappa över."

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Mindre plaster och mer trä helt enkelt.

Plast? varför då? Hur då? Jag kan inte komma på något sätt att använda plast som ersättning för något.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Men som sagt, det är ingen brådska med det hela så vi tar en dag i taget.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Min erfarenhet från rekonstruktioner säger att det tar åratal att bygga upp sådant här. Smedjan (25 m2) som vi panikbyggde till Salve, med alla maskiner som fanns att tillgå, tog en månad på fem man. Just nu bygger dom ett köpmanshus (150 m2) i korsvirke. Dom är fem man som hållt på sedan januari, använder stämfräs och allt, och har kommit drygt halvvägs, på stommen. Sen skall det va tag och golv och lerklining, möbler o.s.v.
Och då är detta inte ens rekonstruktioner! (min definition av en rekonstruktion är när man börjar från rundtimmer och enbart använder historiska verktyg.)

Därför är jag väldigt nyfiken på hur ni har tänkt att klara att bygga upp en stad, eller snarare stadsdel, på två månader. Hur många byggnader rör det sig om? hur många hundra arbetare? Hur mycket prefabriceras?

/Thomas, nyfiken.
Thomas Hagaeus

Inläggav Lasse C » 22 mars 2005, 07:51

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mojje</i>

Upplevelseparken har endast ekonomisk vinst som mål<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Såja, där kom det i klartext. Då vet vi var vi står. [;)]

Lasse
Lasse C

Inläggav Thomas Hagaeus » 22 mars 2005, 17:43

Ja, jag har läst tråden och baserar mina uttalanden på exemelvis följande citat:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Det finns givetvis praktiska problem som tvingar parken att använda moderna tillverkningsmetoder på vissa delar......så för att saker och ting skall hålla så måste det ju byggas på ett hållbart sätt. .... Men det är en medeltida by som kommer att möta besökaren, det kan ni lugnt vara övertygade om.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Tyr skrev: ”Nu är det nog så att Bert inte har tänkt att övergå till att bli en riddare i folkupplysningens tjänst.”

Svar: Nej, troligtvis inte. Den biten står vi andra för, med hjälp av alla er som är intresserade att hjälpa till med detta häftiga projekt.
Jag är även fullt medveten om att det finns lagar som reglerar byggande (jag har högskolepoäng i bygglagstiftning) men det brukar innebära bredare dörrar, handikappramper, nödutgångsskyltar o.s.v. inte "du måste använda plast istället för lera/trä/sten".

Mitt skanska exempel var dessutom ett typiskt fall där man gör dubbelt (och sämre) arbete eftersom man inte förstår sig på statiken i ett valv.

Besökare ser dessutom mycket mer än man tror, och jag finner det ganska nedvärderande med attityden "det är ändå ingen som märker"

Av citaten ovan kan man lätt få uppfattningen att det faktiskt är tänkt som något mer än en profitmaskin när man säger att det kommer vara medeltida och att det kommer vara korrekt. Men om det nu inte är så (Håkan har inte själv bekräftat) så är det en lögn! och det är fult att ljuga även för vuxna.

Jag blir då i alla fall förbannad om någon skulle be mig hjälpa till med tidsenligheten med löften om full autencitet, och sedan ambitionen inte ligger högre än plasthjälmar med horn.

/Thomas
Thomas Hagaeus

Inläggav Lasse C » 23 mars 2005, 12:26

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mojje</i>

Nu förstår jag inte Lasse?

Har inte det framgått förut menar du?
Och betyder det att din inställning till ett sånt här projekt, förändras?

Vänligen.
/Mojje
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jodå, nog har jag förstått att det varit i vinstintresse,alltid. Personligen tycker jag lite illa om när det hymlas med det, och i stället skall ges sken av att man vill vara så historiskt korrekta sååå. Vill man göra en medeltids<i>inspirerad</i> (obs kursiveringen) temapark för att tjäna pengar så ska man säga det rent ut!

Min inställning har inte förändrats, jag är lika svalt intresserad nu som från början. [;)]

Lasse
Lasse C

Inläggav olafR » 23 mars 2005, 14:04

Iskall
olafR

FöregåendeNästa

Återgå till Diverse skvaller