av Karin » 9 januari 2005, 16:40
När jag läser igenom det jag har skrivit i den här tråden innan jul märker jag att jag har varit lite otydlig ibland. Förhoppningsvis kan jag med det här inlägget räta ut några av missförstånden.
Jag skrev:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Karin</i>
Jag tycker att kompromisser är bra, men det är viktigt att veta och vara tydlig med vilka kompromisser man gör och varför.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Draktand svarade:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Varför är det viktigt Karin?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag har fått en fråga och det kräver ett svar. Jag har funderat hela julen på hur jag ska kunna förklara vad jag menar. Jag gör ett försök med några liknelser:
Om jag ska gå och handla måste jag först fundera på vad jag ska köpa. Ex mjölk.
Sedan måste jag tänka ut vilken affär som är bäst lämpad. Ex Konsum.
Efter detta går jag och handlar.
Syfte: Att få mjölk i mitt kylskåp.
Jag måste göra detta i rätt ordning. Jag skulle i och för sig kunna gå till den affär som ser coolast ut, t.ex. Claes Olsson, och väl där köpa någonting som jag råkar ha råd med eller känna för, t.ex. en näshårstrimmer; men detta skulle inte leda mig närmare mitt syfte, nämligen att få mjölk i mitt kylskåp.
Om jag hade varit arkitekt och skulle rita ett hus måste jag först veta om det ska vara t.ex. ett bostadshus eller en lagerlokal.
Jag måste också veta hur stort huset ska vara, hur länge det ska hålla och vilken budget jag har.
Innan jag låter byggfirman bygga huset måse jag ta reda på syftet med huset och rita en ritning som uppfyller det syftet.
Jag jobbar som lärare. Innan jag ska hålla en lektion måste jag fundera över vad jag vill att eleverna ska lära sig av lektionen. Jag måste specificera syftet. Sedan funderar jag över hur jag ska lägga upp lektionen så att eleverna lär sig detta och samtidigt tycker att det är roligt. Om jag bara ställer mig i klassrummet och pratar utan förberedelse lär sig säkert eleverna någontin ändå, men jag har ingen koll på om de lär sig det jag vill att de ska lära sig.
En annnan fråga där folk verkar ha missförstått mig är kompromisser.
Kompromisser är oundvikliga, det verkar vi alla vara överens om. Det intressanta är på vilket vis vi väljer att kompromissa.
Ex: Jag har fått en viss summa pengar till att bygga en bra historisk rekonstruktion av en medeltida stad. Efter lite forskande inser jag att pengarna långt ifrån räcker. Då kan jag välja att antingen bygga bara ett hus i staden, men göra en riktigt bra rekonstruktion eller att bygga upp hela staden på ett sätt som inte är historiskt men ser bra ut på håll. Vad jag väljer att göra beror på vad syftet med projektet är.
Om syftet är att de som bygger ska lära sig mer om medeltida byggnadskonst väljer jag att koncentrera mig på att göra ett hus så korrekt det är möjligt.
Om syftet är att besökare ska förstå hur stor (liten) en medeltida stad var så väljer jag att bygga upp hela staden, men är inte så noga med detaljerna.
Men det räcker inte med det här första valet, utan man måste varje dag göra nya val utifrån projektets syfte.
Ska huset t.ex. ha handsmidd spik? Om det ska ha det måste jag bestämma om det går bra med vanligt järn eller om det måste ha samma kolhalt som i medeltida fynd av spikar. Om jag väljer att kompromissa med vanligt järn gör jag det av en anledning. Antagligen är det för att jag inte tycker att besväret med att få fram järn med rätt kolhalt motsvarar fördelarna med det.
Håkan har beskrivit några kompromisser, bl.a. att tornerspelsbanan ska ligga på en betongplatta. Jag tycker att det är vettiga kompromisser som är lätta att motivera. Det jag nu vill veta är på vilken nivå övriga kompromisser ligger. Det går naturligtvis inte att räkna upp alla kompromisser som kommer att göras, men Håkan kanske kan specificera parkens syfte lite noggrannare. Då får jag en bättre förståelse för vilken typ av kompromisser som kan komma att göras.
Jag vill gärna att mina frågor besvaras av Håkan, som är med i parkens planering, istället för av Draktand, som inte har berättat något annat än att han har träffat Håkan en gång på en marknad. Jag skulle också gärna vilja att Håkan berättar om parken ska föreställa 1200-tal som Draktand säger eller 1300-1360 som Mojje säger i en annan tråd.
Det viktigaste jag vill med mina inlägg är att uppmana Håkan att fundera noga över parkens syften och se till att göra alla kompromisser i enlighet med dessa syften. Förhoppningsvis gör han det redan, men det är lite svårt att läsa ut av det han har skrivit hittills.
Karin
PS. Som ni kan se i tråden "Åtagande mot ersättning" vill de flesta här på forumet hjälpa er att få en så bra park som möjligt. Vi kanske säger emot er ibland, men det är inte för att klaga utan för att rätta till konstigheter.