[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Sista medeltidsveckan???

Sista medeltidsveckan???

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Inläggav Lillith » 11 april 2008, 17:39

En sak som slår mig när det gäller att ge (tillräckligt?) medeltidsklädda besökare förmåner i form av lägre inträde eller liknande är att då går ju evenemanget, oavsätt vad det är, med större vinst om folk kommer i vanliga kläder än om dom kommer i medeltidskläder.
Jag vet inte hur stort problem det egentlgien är, men jag ser framför mig hur mindre medeltidsintresserade arrangörer hellre uppmuntrar turister att komma i vanliga kläder än i medeltidskläder. Och det blir ju skevt på det hållet istället.

Lägre inträden och sånt är väl lockande på sitt sätt, men själv har jag aldrig blivit så glad eller känt mig så uppskattad för min anstränging som när jag på en "vanlig" medeltidsmarknad möter en gubbe som tittar på mig ett par ögonblick, skiner upp och säger "Men, du har ju till och med riktiga skooor!"

Jag gillar lajv, där illusionen måste vara total, även om det inte är HK. Jag har ännu aldrig vart på, men hade älskat ett evenmeng där den historiska biten står i centrum och bilden ändå lyckas vara komplett. Och jag gillar blandade evenmang där turister, organsaprinsessor, lakansvävstabarder och medeltidsfantaster blandas hej vilt.
Just medeltidsveckan är ett sånt där ställe där allt fins på gatorna, men vill man komma undan ifrån det så fins det platser att ta vägen. Visst kanske inget hundraprocentligt, men var fins det?

Jag tror mer på att uppmuntra folk genom att berömma deras fina dräkter, handla av dom duktiga hantverkarna och svara på alla "dumma frågor" hellre än att dra en vass gräns mellan vad som är "tillräckligt" HK eller ej. Just medeltidsveckan är ju en samling av evenemang i alla möjliga nivåer och det tycker jag är toppen!
Första gången jag var där var jag också klädd i lakansväv =)
Lillith

Inläggav Lord_Nelle » 11 april 2008, 17:50

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Edvin</i>

Att stjäla folks öron och objudet kommentera andras kläder känns rätt trist och lite infantilt.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Om jag tycker om att djävlas med folk som spelar alver eller inte tycker jag du ska skita i.
Jag har än så länge haft en trevlig ton här på forumet utan att totaldissa folks idéer eller säga saker om personer.
Ditt inlägg angriper mig personligen genom att kalla mig infantil. Jag är inte riktigt säker på att jag gillar det.
Låt oss säga att vi har olika åsiker, acceptera det utan att lägga in någon värdering i det och lämna det vid det.

Ska kanske tillägga för att förtydliga att jag stal Alvöron under min lajvperiod.
Jag har inte lajvat sedan 2002 så det är ett tag sedan nu. Jag skulle antagligen inte stjäla ett par alvöron idag. Mest troliga scenariot idag till öron stöld är ifall jag vore bra full och alvfanskapet var dryg.
Lord_Nelle

Inläggav Johan Käll » 11 april 2008, 17:51

I Seeth-Ekholt hade de principen att ingen mer än de som 'jobbade' på marknaden fick komma in i medeltidskläder för att de skulle kunna garantera besökarna att de de skulle se var en rättvis återspegling av 1300-talet som det kunde se ut.
Johan Käll

Inläggav Lord_Nelle » 11 april 2008, 17:59

Medeltidsveckan är bevisligen något som berör och är känsligt.
Att säga något som kan uppfattas som illa om veckan verkar vara som att svära i kyrkan.

Jag tycker fortfarande att det är en intressant diskussion.

Så som det är nu verkan det finnas 2 läger.

De som vill ha det som det är.
Och
De som vill förändra.

Jag ser ingen motsättning i detta.
Medeltidsveckan är och skall förbli en folkfest, men det är inget som säger att den inte kan utvecklas.
Bevisligen så finns det folk som vill ha den mer HK.
Hur HK lägger jag mig inte i, så anal är jag inte.

Mattis förslag är det som jag tycker bäst om.
Då tillkommer ett område som är HK. Dvs, folkfesten blir som förr, fast med möjligheten för de som vill ha det HK att få det.
Detta gör ju att så många som möjligt blir nöjda, och i slutändan är det ju det som gör en bra folkfest.
Lord_Nelle

Inläggav Iznogoud » 11 april 2008, 18:04

Lord Nelle,
Jag gillar din optimism och entusiasm, men jag är nog lite skeptisk. Jag tror att det krävs rätt mycket inkörning och marknadsföring för att få ett visst klientel till ett ställe under medeltidsveckan. Ännu svårare att se till att rätt folk går till stället under hela veckan.

Jag har ett diffust minne av något litet hak utanför snäck. Tror det kallades för Kennets eller något. Det hade en klar potential, fast jag kan minnas fel.

http://s1.gladiatus.se/game/c.php?uid=436247387
Iznogoud

Inläggav Lord_Nelle » 11 april 2008, 18:08

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Iznogoud</i>

Lord Nelle,
Jag gillar din optimism och entusiasm, men jag är nog lite skeptisk. Jag tror att det krävs rätt mycket inkörning och marknadsföring för att få ett visst klientel till ett ställe under medeltidsveckan. Ännu svårare att se till att rätt folk går till stället under hela veckan.

Klart att det krävs jobb. Rom byggdes inte på en dag. Men om man inte börjar någonstans så händer det inget.
Lord_Nelle

Inläggav Karin » 11 april 2008, 21:42

Jag gillar också Mattis idé om ett 1300-tals-läger. Det ska varje dag vara öppet för besökare av alla slag, såväl turister i T-shirt som alver och prinsessor. Däremot ska alla som arbetar, d.v.s. lagar mat, hantverkar eller har uppvisningar, ha en viss standard på sina grejor. Jag tror att det skulle dra många besökare.

Däremot är jag inte säker på att det skulle dra tillräckligt många 1300-tals-nissar. Vi i Carnis gör ju t.ex. den här typen av uppvisningar under många helger varje år, och ibland t.o.m. en hel vecka. För detta får vi resa, mat och boende och en slant till föreningen som går till hyra för föreningslokal samt nya gemensamma pryttlar till föreningen (typ grytor och sådant). Vi gör gärna en liknande uppvisning under medeltidsveckan, men då vill vi ha en liknande ersättning för den. Efter ett tag börjar det kännas som ett jobb, och då vill man inte behöva betala sin egen resa. Jag har svårt att tänka mig att studiecirkelpengar skulle täcka den kostnaden.

Karin
Karin

Inläggav Oktavia » 11 april 2008, 21:54

Jag håller också helt klart med om att kapitelhusgården är klockren, det är en liten medeltids-oas som man nästan aldrig blivit besviken på.
Fixa ett tak, vettja, så man kan sitta ute fast det regnar?
Mer folk vid mer bord, trevligt.
Och ha öppet lite senare också kanske? Stänger det inte lite väl tidigt som det är nu? Minns inte. :)

Jag undrar en sak, hur mycket kostar det att ha ett läger igång en vecka? Jag har aldrig varit medlem i någon förening så jag har verkligen noll koll på det.
Hur mycket skulle man gå back i föreningen om man bara gjorde det för sitt egna höga nöjes skull, utan ersättning?

Det vore ju trist om man bara såg sitt medeltidsintresse som ett "jobb" att tjäna pengar på, när man ju bara kan hänga med sina vänner i sin favvomiljö på en väldigt vacker plats?
Det är väl det som är belöningen av allt slit, att få sitta där och "känna", inte bara skrocka girigt och tänka "bara ett par dagar till i dessa stickiga brallor och sen blir det TJI TJING!!"

(Nu menar jag ju för guds skull inte att ni är giriga otäckingar som det just lät som, tolka mina överdrifter rätt, snälla.)

Skulle det ens vara en möjlighet?
Jag tror att medeltidsveckan skulle förändras åt det positiva hållet om folk bara åkte dit.
Var där, bara, och försök att återuppleva den där känslan av att resa i tiden som man fick när man var där första gången man satte sin flipflop-prydda fossing på ön.

Att varenda kotte bara åker dit för att det är kul, inspirerande och sedan bara umgås?
Den lägerplatsen som de större föreningarna skulle utgöra tillsammans skulle ju vara en väldig turistmagnet, men att snacka med turister skulle ju vara en valmöjlighet då och inte en plikt.

Det blir som ett konvent. Ett medeltidskonvent.
Ett knytis-medeltids-konvent.
Eller som en mässa, man kan glida runt till varandras läger och knyta kontakter och byta tjänster och ta visitkort. Ni förstår.
En Medeltidsmässa.

Finns det inget hopp för något sådant, trallar jag blint runt i nån inbillad vision som aldrig kommer hända?
Blir det helt enkelt en ekonomisk katastrof för alla inblandade?

Jag tror absolut inte att ALLT har blivit sämre, en besvärande stor del beror nog på att man själv har utvecklats, och lärt sig enormt mycket mer än vad man visste från början.
Men eftersom vi besökare till ganska stor del ÄR medeltidsveckan så borde ju veckan utvecklas liiite i takt med oss?

Dresscode är en knepig fråga, men jag minns att man stod stolt och pirrig vid Effes grindar i sina tjusigaste kläder, och hörde bordunerna dra igång där inne och det var fan kalas, det var speciellt.
En ganska enkel dresscode, ett par gånger i veckan på några få ställen skulle väl funka, garanterat jeans och t-shirt-fritt.

Men vill vi vara 100% HK får vi vara det på våra egna tillställningar.

Tycker jag.
Oktavia

Inläggav Lord_Nelle » 11 april 2008, 21:58

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Karin</i>

Jag gillar också Mattis idé om ett 1300-tals-läger. Det ska varje dag vara öppet för besökare av alla slag, såväl turister i T-shirt som alver och prinsessor. Däremot ska alla som arbetar, d.v.s. lagar mat, hantverkar eller har uppvisningar, ha en viss standard på sina grejor. Jag tror att det skulle dra många besökare.

Däremot är jag inte säker på att det skulle dra tillräckligt många 1300-tals-nissar. Vi i Carnis gör ju t.ex. den här typen av uppvisningar under många helger varje år, och ibland t.o.m. en hel vecka. För detta får vi resa, mat och boende och en slant till föreningen som går till hyra för föreningslokal samt nya gemensamma pryttlar till föreningen (typ grytor och sådant). Vi gör gärna en liknande uppvisning under medeltidsveckan, men då vill vi ha en liknande ersättning för den. Efter ett tag börjar det kännas som ett jobb, och då vill man inte behöva betala sin egen resa. Jag har svårt att tänka mig att studiecirkelpengar skulle täcka den kostnaden.

Karin

Man borde kanske kolla upp möjligheten att genomföra ett läger som Matti talar.
Vi tjänar rätt bra med pengar på våra cirklar och ännu mer på de så kallade "kulturarrangemang" som vi gör.
I och med att vi får 100 kr per aktivitet och gång vi genomför den så blir det rätt så mycket pengar. Vi har i genomsnitt 3 aktiviteter vi kör och vi kör dem minst 3 gånger per dag, vilket ger oss minst 900 kr om dan. Hel ok för att syssla med sin hobby.
Idealt vore ifall man fick betalt som du säger. Detta är något som man bör sträva efter. Ordnar man ett tältläger som Matti föreslår så tror jag inte att man kan räkna med pengar första året. Men med tiden så kan man säkert jobba ihop en buffert som gör att grupper kan få en slant för att vara med. Sedan finns ju alltid bidrag att söka. Sverok brukar inte vara svåra att haka på spännande arrangemang.
Lord_Nelle

Inläggav Johan Käll » 11 april 2008, 22:08

Tar man inte betalt första gången så kommer det bli väldigt svårt att få folk att börja betala för något de fått gratis innan.

900 kronor om dagen kanske låter som en hel del, men det föder inte ens 10 reenactors om de jobbar något så när. Då har man ändå resa och slitage på saker kvar. Detta är då ändå att faktist jobba gratis med att föreläsa för folk. Visst... jag vet att det är fult att vilja få ersättning för arbete man gör i sverige, men då får man också räkna med att man får de som är villiga att jobba gratis. Man få det man betalar för. När vi väljer ut vad vi skall åka på under året kommer de som faktist ger oss ersättning för vad vi gör, och helst även betalt för arbetet med i viss mån.

Jag kan väl säga så här.. jag tror inte nån i AB är itresserade av att bo i tält bara för att det är så kul. Det kan vi göra ändå. Visby kan vi se när det är mindre folk där. folk i tyglakarn möter vi mest överallt och de vi har utbyte av träffar vi ändå.

Än så Länge har inget här framkommit som får mig att känna nått större sug efter medeltidsveckan.
Johan Käll

Inläggav Lord_Nelle » 11 april 2008, 22:50

Jag far på event för att det är kul.
Får jag en slant så att jag går runt så är jag nöjd. Jag ser det som semester att fara på events. Reenactment är min hobby och iom att det är min hobby så lägger jag gärna ut en slant för att ha lite roligt. Att få betalt för min hobby är inget jag förväntar mig.

Ska alla ha riktigt betalt så blir det nästintill omöjligt att genomföra något. Sociala avgifter och skit för arbetsgivaren är tokdyrt.
Bästa möjliga är att hitta en medelväg. Få loss lite bidrag och dylikt så att man går runt.
Skall tältlägret stå för slantarna så blir det konstigt. Då måste man börja sålla en massa mellan grupperna och då brister idén om ett möte. Bäst vore ifall de inbjudna grupperna kan hitta sina egna sponsorer.
Lord_Nelle

Inläggav Johan Käll » 12 april 2008, 00:11

Ja du.... jag far inte på event för att de är tråkiga heller. Jag åker på events när jag har semester. Jag lägger ut en massa slantar och hur mycket tid som helst på min hobby. Det är tanken på att andra skall tjäna pengar på min hobby som irriterar mig. När vi gör saker för oss själva, och för andra bara i hobbyn... dvs ett slutet event, så lägger vi ner ännu mer pengar på det.

Jag tror inte att det är omöjligt att genomföra något och ge folk ersättningar. Faktum är att jag vet att det går eftersom vi är flera som får ersättningar som är skäliga för det vi erbjuder en arrangör.Men så länge som man är villig att förse folk med gratis arbete 'eftersom det är vår hobby' och 'eftersom vi tycker det är kul att göra det' så kommer ingen vilja betala. Vem vill det? när man kan få det gratis?

Fine, jag säger inte att man inte kan ha ett läger i visby. Man behöver heller inte ge folk ersättningar. Men för flera reenactors så är inte erbjudande att bo i ett tält i visby och bli påglodd av turister höjden av kul. Det gör vi liksom hela tiden. Nu verkar jag dragit samma sak ett antal gånger... men det enda som verkar läsas är 'DE VILL HA BETALT'. Fine... det är inte grundplåten i det hela.. men om det är vad ni vill hänga upp er på så visst.
Johan Käll

Inläggav Skalde-Tord » 12 april 2008, 08:57

Då är ju då frågan, varför sysslar vi alla med det här?
Det finns förmodligen en miljard olika anledningar, historieintresset är ju dock det vi iaf har gemensamt (förmodligen iaf, nån kanske bara tycker om att klä sig i tighta trikåer och känna sig som Errol Flynn i Robin Hood)

Men, jag förstår fullt och fast de mer etablerade grupperna och att de vill ha en morot för att göra något sådant.
Det jag tycker är synd, är ju då att många inte får chansen att se det faktiskt underbart häftiga ni gör, och samtidigt har den bästa av förutsättningar att påverka allmogens syn på histora.
(Jag anser att historia är ett av de absolut viktigaste sakerna man bör lära sig och ha en inblick i, för att ens förstå sin egen samtid, därav pushar jag på detta just)

Det pratas ofta om att man gör det för känslan av att ha inspirerat eller intresserat någon som kommer och tittar, den pedagogiska biten.
Gör man det i slutet sällskap, då gör jag det inte så stor skillnad som att åka på ett lajv en helg egentligen, det är bara att man är riktigt sjuuuukt hardcore isf (läs HK) men det är ju ändå fantastiskt roligt det med.

Men MTV är ett omtvistat arr, och många ser på det med olika ögon.
Matti's ide är mycket bra, och de grupper som finns och som är renomerade inom just 1300-talet, de har varit i svängen lääänge, och ja, att de då gärna ser att de får en slant för det, absolut.
Men att ha ett purjo 1300-tals läger är en bra tanke.

Världen är inte perfekt, vi känner alla olika.
Men jag tror, och hoppas att det kan gå att få till ett försök med det här under någon vecka.
Jag är där, defenitivt, för det ger mig en morot bara att se ögonen tindra på Johan 7 när han tittar på rustningen man bär. Eller Oskar Medelålders frågar om allt, lite blygt och förstulet men ändå intresserat, och Anton 15 som inte tycker man är riktigt klok, förmodligen töntig, men innerst inne tycker "Så jävla grym snubbe".

Skulle jag kunna få ersättning för att det, bara ett stort plus i kanten.

"Historien är min spegel"
Jimi Marklund
Skalde-Tord

Inläggav Matti » 12 april 2008, 09:20

Tja, Edvin, jag har ju, skam och sägandes, aldrig sett Styringheim, så det är lite svårt att säga rätt så, men kanske att jag tänkte mig ett läger med större återskapande i tanken och mindre medeltidsgathering.
Jag skall dryfta detta med en som varit där flera gånger med Nylöse idag och se vad hon kan ge för vinklar!

Att etablerade grupper som ligger ute mycket vill ha en del lön för mödan känner jag igen. Som medlem i Gustav II Adolfs Fotfänika, en förening som är medlem i RSMF, så har pengar och kostnader varit en stor grej. En del i föreningen vill dessutom att man inte skall behöva medlemsavgift utan målet är att föreningen går runt i sig själv. Detta ställer jag mig emot, då jag vet att många kulturintressenter inte tycker sig ha råd att anlita föreningen, hur trevligt det än skulle vara. Priser kan bli ett problem när små intressenter inte längre har råd, och det inte blir så många event att åka på, eftersom ingen hyr in föreningen.

GIIA åker bara när någon anlitar, inte för rent nöjes skull. Lite synd tycker jag ibland. Men visst, vi har dyra grejor, musköter, harnesk, kanon, allt är föreningsmateriel. Militärförband är dyrt. Ledungen, som vi precis startat, blir ju inte dyr på det sättet då vi är bara två slagisar, och det som kostar oss nu som grupp är tält, köksmateriel osv. Kläder får var och en stå för, och bonden skulle ju a vissa vapen hemma, så det är ju en poäng att man skaffar eget. Sedan så blir det nog att skaffa grundläggande material till "Hamnan" så man kan utrusta en mindre bemedlad "hamnebroder(syster)" vid behov.

Men då Carnis och Bössorna i praktiken är mer utrustade som militära enheter, med en massa dyr kit, så förstår jag att man tänker som vi i fänikan och karoliner och Gustavianer. Man är duktig och vill ha betalt.
Skulle inte Carnis gå med i RSMF föresten, Karin? Blev ni beviljade? Om inte kanske jag kan lobba för er hos en av ledamöterna i deras styrelse.
Matti

Inläggav Lord_Nelle » 12 april 2008, 10:08

Man har således 2 möjligheter att lösa tältlägret.

1.Tältlägret består av reenactors som kommer dit för att umgås och ha roligt utan att kräva något för det.
Fördel:
Mindre budget för tältlägret och möjlighet att bjuda in fler grupper iom att det blir mindre utgifter.
Nackdel:
Etablerade grupper kommer inte, för budgeten är för liten.

2. Tältlägret består av reenactors som kommer dit för att umgås och ha roligt, vilka även tar betalt för att komma.
Fördel:
Etablerade och kunniga grupper.
Nackdel:
Svårt att få ihop en hållbar budget. Antalet deltagare blir inte lika stort iom att alla vill ha betalt.

Jag var inte riktigt medveten om de pengar som reenctorföenigar rör sig med, för detta ber jag om ursäkt.

Detta är ett vanligt problem för oss som jobbar inom kultur.
Jag frilansar som jag har nämnt tidigare som regissör och manusförfattare. (allt inom teater egentligen) Det kan vara ett hundgöra ibland att kräva sin rätt. Jag har utbildning och kunnande och vill ha betalt för det jobb jag gör.
Medan producenter sällan har alla pengar. Alltid blir det en balansgång med ekonomin, var skall pengarna läggas? Manus? Regin? Skådespelarna? Sceografin?

För mig som frilansare har producenterna ofta löst det ekonomiska med olika stipendier.
Mitt nuvarande projekt vilket kommer att röra sig om en veckas regiarbete kommer jag få boende, mat, samt ett skattefritt stipendium på 10000 för.
Helt godkännt för en veckas arbete.
Nu är jag billig som regissör iom att jag jobbar heltid som lärare och frilansar på loven.

Det jag ville komma fram till var detta med stipendier. Det utgör ingen kostnad för producenten iom att stipendierna är skattefria.
Det gör således att man kan få ihop sin budget enklare och samtidigt ha råd med etablerade grupper.
Sedan hur producenten avgör vilken/vilka grupper som skall ha en slant, det befattar jag mig inte med.
Lord_Nelle

FöregåendeNästa

Återgå till Diverse skvaller