En sak som slår mig när det gäller att ge (tillräckligt?) medeltidsklädda besökare förmåner i form av lägre inträde eller liknande är att då går ju evenemanget, oavsätt vad det är, med större vinst om folk kommer i vanliga kläder än om dom kommer i medeltidskläder.
Jag vet inte hur stort problem det egentlgien är, men jag ser framför mig hur mindre medeltidsintresserade arrangörer hellre uppmuntrar turister att komma i vanliga kläder än i medeltidskläder. Och det blir ju skevt på det hållet istället.
Lägre inträden och sånt är väl lockande på sitt sätt, men själv har jag aldrig blivit så glad eller känt mig så uppskattad för min anstränging som när jag på en "vanlig" medeltidsmarknad möter en gubbe som tittar på mig ett par ögonblick, skiner upp och säger "Men, du har ju till och med riktiga skooor!"
Jag gillar lajv, där illusionen måste vara total, även om det inte är HK. Jag har ännu aldrig vart på, men hade älskat ett evenmeng där den historiska biten står i centrum och bilden ändå lyckas vara komplett. Och jag gillar blandade evenmang där turister, organsaprinsessor, lakansvävstabarder och medeltidsfantaster blandas hej vilt.
Just medeltidsveckan är ett sånt där ställe där allt fins på gatorna, men vill man komma undan ifrån det så fins det platser att ta vägen. Visst kanske inget hundraprocentligt, men var fins det?
Jag tror mer på att uppmuntra folk genom att berömma deras fina dräkter, handla av dom duktiga hantverkarna och svara på alla "dumma frågor" hellre än att dra en vass gräns mellan vad som är "tillräckligt" HK eller ej. Just medeltidsveckan är ju en samling av evenemang i alla möjliga nivåer och det tycker jag är toppen!
Första gången jag var där var jag också klädd i lakansväv =)