Riddarsmide - bra/dåliga?

Här diskuterar vi olika hantverkare och försäljare.

Inläggav Max Gullberg » 31 maj 2006, 10:56

Om jag inte har helt fel gör Riddarsmide inte sina egna grejer. Allt är importerat från den här killen: http://www.mardinus.c2000.pl/
Max Gullberg

Inläggav waerland » 31 maj 2006, 11:16

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eva Andersson</i>

Jag skulle nog säga att det viktiga är när de målades. Så är det i alla fall med kläder. Man målade även historiska motiv i samtidens dräkt. Det är först på 1400-talet som kan ser tydliga tecken på antikiserad eller exotiserad dräkt. Man hade heller inte samma kunskaper om hur folk såg ut förr, en illuminatör runt 1300 kunde inte veta hur folk var klädda eller rustade 100-150 år tidigare.

Eva
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ja det har du kanske rätt i. Med kläder är nog så fallet helt. Men rustningar känns som en lite mer minimalistisk grej än kläder. Tex vet ju han som målar en tavla 1340 som föreställer en riddare 1240 att han faktiskt inte bar något annat än brynja för något annat fanns inte. (nu menar jag *mycket* generellt) Rustning är ju inte så mycket mode som det faktiskt är uppfinningar och upptäckter.
waerland

Inläggav Anders Lindkvist » 31 maj 2006, 12:27

Konstnärer generellt under medeltiden avbildar inte saker som de såg ut då, utan som det ser ut när han lever. Målaren 1340 skulle måla en riddare som den ser ut 1340. Medeltidens konstnärer fram till renässansen är starkt samtidsbegränsade, se bara på Maciejowskij-bibeln som avtecknar Bibelns berättelser fast 1250. Dessutom har det hänt väldigt mycket med rustningarna mellan 1240 och 1340, jag skulle definitivt säga att rustningarna följer modet minst lika mycket som allt annat. Uppfinningarna och modet influerar varandra, de plockar element ifrån varandra. Visst blandas det praktiska in men rustningarna förblir modeslavar i de högre klasserna. I de lägre klasserna är det som vanligt återspeglingar av de högre ståndens prylar.

/Anders
Anders Lindkvist

Inläggav waerland » 31 maj 2006, 13:53

Jo visst är det så, jag försökte mest komma på en förklaring till varför Manesse som är gjord in på 1300talet föreställer en typisk 1200tals utrustning.
waerland

Inläggav Månia » 31 maj 2006, 15:27

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Max Gullberg</i>

Om jag inte har helt fel gör Riddarsmide inte sina egna grejer. Allt är importerat från den här killen: http://www.mardinus.c2000.pl/

Hmm... jag har hört annorlunda. Men vem vet.
Han gör iaf bara på beställning, och kräver en hel del mått så att delarna ska passa bäraren då bra som möjligt.
Skriv gärna sen om du får reda på hur det ligger till.

//A
Månia

Inläggav Vesuvius » 31 maj 2006, 17:42

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by waerland</i>

Jo visst är det så, jag försökte mest komma på en förklaring till varför Manesse som är gjord in på 1300talet föreställer en typisk 1200tals utrustning.

Det gör den väl egentligen inte, den avbildar en typisk tidig 1300-tals rustning. Är inte den som är gud på rustning, men det är väl ungefär som med kläder att det händer nåt runt 1340 (mer plåt etc. med reservation för att jag inte har 100 koll). Dessutom kan den ju, om man ska vara petig, vara en avskrift efter äldre original, som ju manuskript kan, men jag tror inte att så är fallet. Jag tror helt enkelt att Manesse är representativ för tiden då den kom till, i.e. tidigt 1300-tal. Sen att den inte skiljer sig nämnvärt från sena 1200-talet är ju ungefär som att förändringarna mellan 1995 vs. 2006 också är ganska marginella, så marginella att de kanske inte kommer synas om 700 år (vilket ju är vad vi pratar om).
Vesuvius

Föregående

Återgå till Hantverkare och Försäljare