av Vesuvius » 31 maj 2006, 17:42
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by waerland</i>
Jo visst är det så, jag försökte mest komma på en förklaring till varför Manesse som är gjord in på 1300talet föreställer en typisk 1200tals utrustning.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det gör den väl egentligen inte, den avbildar en typisk tidig 1300-tals rustning. Är inte den som är gud på rustning, men det är väl ungefär som med kläder att det händer nåt runt 1340 (mer plåt etc. med reservation för att jag inte har 100 koll). Dessutom kan den ju, om man ska vara petig, vara en avskrift efter äldre original, som ju manuskript kan, men jag tror inte att så är fallet. Jag tror helt enkelt att Manesse är representativ för tiden då den kom till, i.e. tidigt 1300-tal. Sen att den inte skiljer sig nämnvärt från sena 1200-talet är ju ungefär som att förändringarna mellan 1995 vs. 2006 också är ganska marginella, så marginella att de kanske inte kommer synas om 700 år (vilket ju är vad vi pratar om).