[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Nidingbane´s butik!

Nidingbane´s butik!

Här diskuterar vi olika hantverkare och försäljare.

Inläggav Vendel » 17 februari 2007, 01:24

Vad konstiga ni är. [B)]
Vendel

Inläggav bowyer tom » 18 februari 2007, 09:26

Sedärja! Hoppas att Nidingbane orkar ta sig igenom mer än första stycket av det här innan jag blir dissad...

Du, jag tänkte på dina pilbågar...Så här står det på hemsidan:
"
- PILBÅGAR-

Dessa tillverkas i sverige och består av RENT TRÄ. Inget syntetiskt skräp finns i dessa och vi har allt ifrån långbågar till Recurve. 15 pound upp till 50 pound, allt går att tillverka. Maila om önskemål. "

...Är det selfbows, för de är väl inte laminerade? Om de är laminerade, vilket osyntetiskt lim har tillverkaren använt sig av?Hur är de lackade, eller är de vaxade med carnaubavax eller något annat organiskt? När du säger långbågar, menar du då långbågar (ELB) eller menar du långa flatbågar av amerikanskt 1900 tals-stuk med ett separat handtag limmat på laminerade lemmar.(tyckte det såg ut så på bilderna)eller menar du att det helt enkelt är långa pilbågar? Dina recurvebågar... Vilka fynd, vilken etnicitet och vilken tidsålder baserar de sig på?

Det är ganska lätt att dissa någon här på forumet, men man tänker sällan på konsekvenserna. Min högst personliga uppfattning är att man kanske ska vara lite moderat i sitt skrivande.

[url="http://i49.photobucket.com/albums/f259/loke001/Skull-32-june.gif"]Bild[/url]

Döskallen har jag med bara för att jag tycker den är cool...
bowyer tom

Inläggav Matti » 18 februari 2007, 11:50

Ni skickar inget via post?
Matti

Inläggav Varg » 18 februari 2007, 15:09

Matti; jag håller med dig. En timme på kvällen mitt i veckan känns lite väl...snålt tilltaget, om man ämnar ha en näringsverksamhet.

Men det kanske bara är en sidoverksamhet till brutala blommor?

Jag är även nyfiken på hur den nanmnlöse herr Nidingbane resonerar kring att vara namnlös.
Ingenstans på hans hemsidor finns ett namn att hänvisa till, bara en emailadress och ett telefonnummer som ägs av en Margareta. Vad räds en seriös handlare så pass att denna inte vill stå med sitt namn på sin verksamhet? Har de f-skattssedel? Organisationsnummer? Postadress?
Hur ska man göra vid reklamation och eventuell tvist om man inte ens har i närheten av ovanstående information?

Martin Varg Zetterman
Varg

Inläggav Varg » 18 februari 2007, 16:33

Nidingbane: är det en aktiv eller passiv miss som gör att du inte ser vad jag skrev?

MVZ
Varg

Inläggav Heinrich H » 18 februari 2007, 17:10

Det verkar väl vara ett och samma. Kanske en avknoppning av Brutala blommor ?
Annars har man väl inte samma telnr [?]
Bättre kontaktinfo skulle göra det lättare för en eventuell kund att våga handla.
Heinrich H

Inläggav Varg » 18 februari 2007, 17:23

Heinrich: jag har sett betydligt sämre förklaringar än så och jag har även lärt mig att ifrågasätta det uppenbara. Därav mina frågor. Till saken hör, som jag skrev, att båda hemsidorna är lika fattiga på kontaktinformation. Efter lite runtletande så finner man att det bara är Brutala Blommor som är f-skattregistrerat (vilket inte innebär att nidingbane.se skulle vara olaglig så tillvida att Brutala Blommor har import av vapen och utrustning registrerat hos bolagsverket) och till sist så hör det till god sed att uppge sitt org-nr om man är registrerad. Jag vet inte om det till och med är lag på det, men det hör helt klart till god sed.

Letandet har också resulterat i både ägarhistorik, nuvarande ägare och deras bokföringsadresser. Ett letande som inte alls är svårt eller olagligt (länge leve offentlighetsprincipen) och det får mig som upplyst konsument att dra åt mig öronen när man ser att man döljer dylik information. Varför göra det med något som ändå är publikt?
Dessutom är det ett letande man som konsument verkligen inte ska behöva ta till.

Martin Varg Zetterman
Varg

Inläggav bowyer tom » 18 februari 2007, 17:56

Niding! Det är klart att skallen avbildar en korrekt Homo Sapiens Sapiens. Om den är historiskt korrekt? Det tror jag inte, eller jag vet inte vad jag ska säga. Jag har för mig att själva animationen gjordes för något år sedan. Kan en animerad avbildning av en döskalle vara historiskt korrekt???
Såg att du varit framme med retuscheringslådan vid texten för bågarna... Intressant. När jag bygger bågar brukar jag vara glad att kunna erbjuda mina kunder bågar med glasfiberlamineringar, då dessa tenderar att ligga på i snitt 1/5-1/8 av priset för en hornbåge laminerad med isinglass och senor. Bågar byggda av glasfiber tenderar att hålla VÄLDIGT MYCKET BÄTTRE än bågar som bara är byggda i trä. Min erfarenhet är att rena träbågar bryts av väldigt, väldigt lätt. Men det är ju min erfarenhet. Jag, med min erfarenhet, brukar aldrig rekommendera någon av mina kunder att köpa en träbåge av mig, för de går av hela tiden. Eftersom jag garanterar mina bågar mot tillverkningsfel under bågens bruksliv så skulle jag inte få göra annat än att bygga träbåge efter träbåge. Det förlorar jag på.
Dock är jag säker på att bågbyggaren i småland du använder dig av har stenkoll på det där och att dina kunder kan fortsätta att köpa dina bågar tryggt och säkert.
Det är intressant att notera att du som försäljare väljer att dissa 99,9% av utbudet av bågar som byggs till förmån för träbågar, som enligt min erfarenhet (av mina byggen!) alltid bryts av... Intressant..

Också intressant att ta del av det du skrev, broder varg...
Jätteintressant...

"En diplomat är en man som tänker efter tre gånger innan han inte säger någonting"
bowyer tom

Inläggav Varg » 18 februari 2007, 18:57

Olagligt blir det först när man undanhållar verksamhet från staten (sk svart verksamhet).
Det är helt upp till dig att ha med kontaktuppgifter. Ett förslag kan vara att skaffa dig ett kontantkortstelefonnummer och en bättre begagnad telefon (totalpris 200-600kr) om du nu vill vara anonym. Sedan så kan du dölja ditt nummer från eniro.se också. Möjligheterna är många.
Att vara näringsidkare och anonym rimmar verkligen illa i mina öron. Aldrig skulle jag hänga ut mitt privata nummer i samband med företag. Jag har till och med en neutral emailadress för all kontakt med företag och arbeten. Jag har alltså en helt annan adress när jag debatterar, agerar på nätet och är privat.

Jag vet många webshoppar som har fulla uppgifter på sina hemsidor med orgnummer, adresser, telenr osv. Alla som har det är också seriösa. Dock vet jag flera där detta saknas som inte är seriösa och ett försvinnande fåtal som faktiskt är seriösa men som uppvisar alla möjliga tecken på att inte vara det. Jag ser verkligen inte självändamålet med att visa upp dessa tecken på oseriösitet och sedan hävda sig vara seriös, men det får stå för dig och din verksamhet.

Ingen av dessa som lägger ut sitt namn har vad jag fått höra, haft omfattande problem med att folk letar upp deras namn och ringer hem till dem. Om så vore fallet så skulle jag vänligen men bestämt hänvisa dem till öppettider osv. Hur svårt känns det?

Nej, din förklaring känns faktiskt rätt tunn. Det är möjligt att du upplever det väldigt besvärande att ha ditt namn ute (du skriver inte ens under dina inlägg med ditt namn), men som debattör och näringsidkare och som vill bli tagen på allvar, så gör du lämpligast i att vänja dig av med det. För hemlig, det är du verkligen inte. Du ska inte ta det som ett hot, för det är det verkligen inte, men jag vill bevisa min poäng med att säga att jag kan ta reda på dina uppgifter om företaget, adress och allt det jag frågat om.

Så varför hymla och mångla?
Jag är inte ute efter att du ska skriva ner din levnadshistoria och sjukjournal till allmän beskådan, men att säga att man värnar om ett privatliv genom att inte skriva ut sitt namn samt vettig grundläggande bolagsinformation, det är och förblir skumt beteende.

MVZ
Varg

Inläggav Anette » 18 februari 2007, 19:20

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by nidingbane</i>

Hoppsan!
Nu kom hon med förstoringsglaset och alla böckerna under armen...[;)]<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Nja... Tummen och pekfingret på en europakarta räcker. [:p]

Du verkade så genuint överraskad att någon kunde ha 75 mil till dig att folkupplysaren i mig kom ut. Och har man det avståndet är det förmodligen både snabbare och billigare att flyga till Spanien än att ta tåget till Örebro.

Anette - som önskar sig en skolfrökensmiley
Anette

FöregåendeNästa

Återgå till Hantverkare och Försäljare