av Björn Hellqvist » 9 november 2003, 01:26
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Alex Nordin</i>
Det hela låter som en väldigt intressant idé. Jag är inte så insatt i reenactment svängen, har någonting liknande genomförts i Sverige?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det har förekommit några vikingaslag och en del mindre sammandrabbingar på medeltida tema, men mig veterligen inget i den tänkta skalan som ett Korsbetingsslag skulle innebära.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag kan dessutom som gute själv framföra att det finns en hel del bitterhet mot dansken. Men om ett slag som detta kan genomföras fredligt (Fel ordval kanske) så är det ganska så bra för gotlänningarna. Släppa ut lite aggression mor den infernaliske dansken skulle nog flera historieintresserade på gotland uppskatta. Och då menar jag inte bara Styringheimare.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag väljer här att spela lite dryg och hävdar att aggression är det sista vi vill se på slagfältet. Jag har varit med om när överförfriskade gutar försökt stoppa danskarnas brandskattning, så vi vill inte veta av några "loose cannons".
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Det har ju diskuterats en del om publik på ett sånt slag, men hur viktig är egentligen publiken?
Men skall nog vara noga med att det hela sker på de deltagandes villkor, och att det inte är ett arrangemang av medeltidsveckan.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Frågan är om vi ska smyga med det, eller om det ska genomföras med en publik i åtanke. Tänk på att det hela är högst visuellt, och att det dessutom är fråga om folkbildning. Slaget kommer att få åskådare, och enligt min åsikt vore det dumt att försitta chansen att bjuda inte bara deltagarna utan även åskådare på en upplevelse.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Att hålla slaget på den riktiga platsen blir nog riktigt knepigt, det är en ganska liten plätt som man kan agera på och den får man nog inte nyttja ens om det är ideelt.
Då tror jag mer på gravarna eller i Mästerby, och att fokus förflyttas från stan och ut mot landsbygden tror jag nog vi kan enas om att det är bra.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nja, själv skulle jag föredra Östergravar. Det kommer inte att finnas något behov av större ytor, och själva ringmuren utgör ju en anslående bakgrund. Att fjärta runt på någon åker utanför stan är inte fullt lika intressant för mig.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Behövs det någon form av organisering för att sköta de gotländska kontakterna? Jag kan tänka mig att hjälpa till med det isådanafall. Det finns nog ett ganska stort antal intresserade av det på gotland, man måste bara hitta dom!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Visst, all hjälp kommer att behövas, men jag tror att det bör finnas en plan, ett manus och en ledningsgrupp innan man börjar fiska efter deltagare. Det skadar iofs inte om det blir känt att ett slag kan vara på gång.
Sedan så finns det en tolkningsfråga som bör redas ut: "Visbyharnesken". Jag anser det mer sannolikt att de bars av danskarna och deras legoknektar. Den gamla tolkningen att det rörde sig om föråldrade rustningar burna av gutar borde skrotas.