av BlindAnders » 28 november 2003, 16:44
Intressant diskussionsforum!
Att göra ett återskapande av korsbetningen skulle vara intressant. Men känsloladdat. Men jag tror också att återskapa en sådan händelse kan kanske ge en liten bild av krigets fasor och vansinne. Dagens samhälle till trots så blir tyvärr inte bilderna på de blodiga krig som sker i världen tillräckligt påtagliga för oss svenskar. Vi som inte blivit drabbade av krig i dess grymma skepnad på flera hundra år. Bilderna vi får kablade till oss blir, som allt annat vi ser på genom tv-skärmen bara någon konstig typ av underhållning som sker där borta i tvn, men inte här, nu hos oss. Det svallar till i vårt inre av fasa eller vad det nu kan vara för känsla som vi grips av, men sen knäpper vi över till en annan kanal och då är den där knarkstinna barnsoldaten med sitt maskingevär som bortblåst.
Kanske kan ett återskapande av korsbetningen ge lite eftertanke eller? Jag vet inte...
Som den riddare jag är, skulle jag tycka det var spännande att få rida i ett helt slagfält. Vi har pratat några om att det skulle vara kul att göra en millee (osäker på stavningen). Detta med ett slag skulle vara ännu ett steg att komma närmre historien.
Just nu så tränar jag en grupp hästar, ryttare och fotfolk att bara finna sig i den situation de skulle hamna i då man gör en drabbning. Det tar tid! Men det ger också utdelning.
Vad jag egentligen skulle säga med mitt inlägg var detta: Att jag skulle gärna ställa mig och mina hästar till förfogande för ett sådant slag som korsbetningen skulle bli. Även om jag då vad jag förmodar blir dansk och inte gute. Men men det är bara bita ihop, jag är van. Varje år sedan 1995 har jag hyllat Valdemar, blivit spottad på, fascinerats över uppslutningen längs Visbys gränder...
Till sist: Något som ni som går i återskapandetankar av korsbetningen borde göra innan ni sätter fart med projektet, det är att ta er upp till korsbetningskorset (tex när minneshögtiden hålls under MTV) och ta en liten funderare över liv och död, de som dog då och de som slaktas nu på olika håll i världen, de som flyr, flyr hit till oss i "fredliga" Norden... Jag lovar det är tankvärt, utan att det för den skull måste bli sentimentalt.
Jäpp/ Anders