[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Korsbetingen/battle of Wisby

Korsbetingen/battle of Wisby

Detta forum är för annonserande av evenemang och diskussion kring evenemang.

Inläggav Martinus Canonicus » 10 november 2003, 17:11

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ville</i>

... att begrava en så stor och central händelse i Svensk medeltidshistoria. För vad händer om vi börjar censurera historian? Vad begravs nästa gång? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ja, det här är ju en poäng. Man ska inte censurera historien.
Men är 1361 verkligen en stor och central händelse? Är det inte helt enkelt så, att anledningen till att Visbyslaget är så känt i reenactmentkretsar, även i Utlandet, helt enkelt beror på fynden (alla visbyharnesk) - inte på slaget som sådant?
Martinus Canonicus

Inläggav Joakim K » 10 november 2003, 17:31

Vad är stort respektive lite tror jag kan sätta igång en stor diskussion här [:D]

Vi blev i alla fall av med gotland för en sisodär 300 år eller nåt åt det hållet. Ungefär lika länge som vi har haft skåne nu... Men är det stort?

Men ja, hade det inte varit ovanligt varmt då så hade slaget nog varit ungefär lika känt som de flesta andra slag under skandinavisk medeltid.
Joakim K

Inläggav Björn Hellqvist » 10 november 2003, 18:25

Visserligen är slaget inte lika avgörande för Sveriges historia som t.ex. Falköping 1389 eller Brunkeberg 1471, men likväl är det intressant och värt att spela upp. Och jag håller med föregående talare om att vi inte ska huka oss för politisk korrekthet eller 650 år gammalt groll.
Björn Hellqvist

Inläggav Condrad » 10 november 2003, 18:46

Nej för tusan!!

Visserligen lever det en viss motsättning mellan land och Wisby men den är snarare av ekonomisk art och handlar om nedläggningar av komunal service och affärer och så vidare.
Politikerna verkar helst ha allt i Wisby!

Det är klart att detta bör genomföras så nära den egentliga slagplatsen det är möjligt!

Det är ännu bättre om publiken kan se ordentligt! Det är på det sättet som man kan få sponsorer och ytterliggare uppmärksamhet i media så att det kan växa ytterliggare!
Lek med tanken! Sommar! Varmt! Om detta sprids i de rätta kretsarna, och hålls i lagom strikt ordning, kan det bli hur stor som helst! Det går att komma upp i stort antal kämpar. Det kanske till och med kan vara värt att skilja från medeltidsveckan även i tid. Låta slaget gå i Juli på det aktuella datumet! Sån autenticitet lockar de seriösa!

Som jag tidigare nämnt: Varför nöja oss med ett slag? Låt det gå över flera dagar. Dels på landstigningsplatsen (litet antal gutar), Mästerby, där det enligt vissa källor faktiskt krävdes två dagar för danskarna att passera. Och slutligen i gravarna norr om österport!

Norr om österport finns både utrymme för kämpar och åskådare!

Det verkar som om alla vill ...
Vi står ju och stampar på samma ställe...

Hur tar vi nästa steg?
Condrad

Inläggav Johan Käll » 10 november 2003, 20:36

Nästa steg skulle kunna vara ett möte för de som är intreserade. Där man kan diskutera alla om och men lite enklare. samt eventuellt sätta ihop någon sorts arbetsgrupp.
Johan Käll

Inläggav Björn Hellqvist » 11 november 2003, 00:06

Jag tror nog att det visserligen kunde vara idé att hålla slaget på årsdagen, men att det är mer realistiskt att hålla det i anslutning till Medeltidsveckan. Om inte under den, så i varje fall dagarna före. Det är ju inte direkt gratis att kvista över till Kalkstenshawaii...
Björn Hellqvist

Inläggav Sigfuss » 18 november 2003, 10:45

Jag tror inte det blir något problem att skaffa ihop tidsenlig utrustning, visbypansar finns ju snart hos var Styringheimare med lite självaktning :-)

Vad jag kom att tänka på är att man i så fall får ta ett beslut i en fråga som jag har uppfattat som lite delande bland historievetare, nämligen om fynden i gravarna härrör från danskar eller gutar......jag vet att man mer eller mindre har kommit till slutsatsen att det är gutar det rör sig om, men ändå.
Sigfuss

Inläggav Björn Hellqvist » 22 november 2003, 01:52

Vad tror ni om att blanda in det här gänget? Visserligen är deras tyngdpunkt lagd cirka 30 år senare, men man får i varje fall riktiga danskar att slåss mot!
Björn Hellqvist

Inläggav Jarl » 25 november 2003, 12:26

Man skulle kunna tänka sig att köra slaget vid Mjölkalånga. Det är närma till mig, svensken vann (det skulle väll ni tycka om, än om jag skulle stå på den förlorande sidan) och desutom finns det ett gammalt militärt övningsfält där det skedde mså vi har gott om utrymme och jag har kommunen med mig redan. Jag vet dessutom att man har haft amerikanska inbördeskriget reenactments där förut. Det är klart, Johan skulle väll inte tycka om att köra 1318 istället. För tidigt eller vad tror du? Inga bössor... ;)

Vad sägs vill ni slåss i Skåne istället? Jag har många fina hästar bara en knapp mil där ifrån. Minst två stridstränade ;)

/Morgan
Kolla här för lite bilder.
Jarl

Inläggav Johan Käll » 25 november 2003, 23:37

Nå, det är säkert roligt och jag är inte emot att man reenactar så många slag som möjligt. Jag tror dock att slaget vid Visby har störst genomslagskraft för 'hobbyn' Det är redan massa folk samlade där och slaget ingår i ett större koncept. Vad man än tycker om MTV så kommer många dit. Och det är nog större chans att lura hit folk från europa till ett slag de känner till än till ett med massa konstiga bokstäver i.

Om du arrangerar Mjölkalånga 1318 kommer jag gärna. Det gör säkert fler. Men om man vill ha ett stort slag med mer än 50 stridande måste man nog sikta på deltagare från kontinenten.
Johan Käll

Inläggav BlindAnders » 28 november 2003, 16:44

Intressant diskussionsforum!
Att göra ett återskapande av korsbetningen skulle vara intressant. Men känsloladdat. Men jag tror också att återskapa en sådan händelse kan kanske ge en liten bild av krigets fasor och vansinne. Dagens samhälle till trots så blir tyvärr inte bilderna på de blodiga krig som sker i världen tillräckligt påtagliga för oss svenskar. Vi som inte blivit drabbade av krig i dess grymma skepnad på flera hundra år. Bilderna vi får kablade till oss blir, som allt annat vi ser på genom tv-skärmen bara någon konstig typ av underhållning som sker där borta i tvn, men inte här, nu hos oss. Det svallar till i vårt inre av fasa eller vad det nu kan vara för känsla som vi grips av, men sen knäpper vi över till en annan kanal och då är den där knarkstinna barnsoldaten med sitt maskingevär som bortblåst.
Kanske kan ett återskapande av korsbetningen ge lite eftertanke eller? Jag vet inte...
Som den riddare jag är, skulle jag tycka det var spännande att få rida i ett helt slagfält. Vi har pratat några om att det skulle vara kul att göra en millee (osäker på stavningen). Detta med ett slag skulle vara ännu ett steg att komma närmre historien.
Just nu så tränar jag en grupp hästar, ryttare och fotfolk att bara finna sig i den situation de skulle hamna i då man gör en drabbning. Det tar tid! Men det ger också utdelning.
Vad jag egentligen skulle säga med mitt inlägg var detta: Att jag skulle gärna ställa mig och mina hästar till förfogande för ett sådant slag som korsbetningen skulle bli. Även om jag då vad jag förmodar blir dansk och inte gute. Men men det är bara bita ihop, jag är van. Varje år sedan 1995 har jag hyllat Valdemar, blivit spottad på, fascinerats över uppslutningen längs Visbys gränder...
Till sist: Något som ni som går i återskapandetankar av korsbetningen borde göra innan ni sätter fart med projektet, det är att ta er upp till korsbetningskorset (tex när minneshögtiden hålls under MTV) och ta en liten funderare över liv och död, de som dog då och de som slaktas nu på olika håll i världen, de som flyr, flyr hit till oss i "fredliga" Norden... Jag lovar det är tankvärt, utan att det för den skull måste bli sentimentalt.

Jäpp/ Anders
BlindAnders

Inläggav Condrad » 29 november 2003, 11:06

Hmmmm...
Verkar finnas hyfsta gott om gotlänningar här...

Vilka skulle kunna tänka sig att träffas på ön för lite brainstorming...

Vilka finns redan på ön?

MikaelQ
Condrad

Inläggav Sigfuss » 1 december 2003, 11:40

Anders >> En bra vinkel av det hela tycker jag, gärna en uppvisning av det mer allvarliga hållet som inte är en skojfrisk uppvisning av det som kan ha hänt. Gärna ett återskapande av det som faktiskt medeltidsveckan cirkulerar kring, och gärna en allvarsam framtoning som ger tid till eftertanke och kanske visar att i krig dör faktiskt folk.....
Sigfuss

Inläggav BlindAnders » 2 december 2003, 14:43

Conrad>>Öbo i förskingringen är jag, men som gärna skulle kunna tänka mig att diskutera saken vidare. Vad gäller de övrigas (Torneamentum)inblandning så är jag lite mer frågande. Det är en känslig fråga. Som sagt det här med stad och land är en icke helt löst fråga, som iofs inte enbart finns på Gotland utan i resten av Sverige, ja kanske världen, men den är dock kännbar på ön. Vi i Torneamentum gör ju tornerspelen i första hand pga det samspel som vi har med hästarna,sedan intresset för medeltid. Att slåss med vapen kan hos vissa kännas fel. Men för man tankarna för ett reenactment på ett klokt sätt så tror jag också att flera kan vara med. Det man där skulle kunna börja med är att träna ihop med varandra under vinter och vår. Så att fotfolk vänjer sig med hästar och hästfolk vänjer sig med att hantera vapen, attacker mot fotfolk.
Sigfuss>> Tack för medhållet och instämmer i dina ord.
BlindAnders

Inläggav Alma » 21 januari 2004, 19:19

Ett par frågor från en som inte sysslat med "äkta" re-enactment annat än 1800-tal/western (ojoj, det var ett decennium sedan): Hur gör man för att olika föreningar och olika öh... stridskulturer ska samsas? Blankvapenstrid kan mig veterligen gå till på olika sätt, och många av dem som har Wisbyharnesk har lärt sig SCA-fighting, andra som skulle vilja vara med har bara hållit i boffersvärd förut. Jag skulle gärna vilja vifta med blankvapen, men jag vill försäkra mig om att inte göra illa någon, och att de jag leker med inte gör illa mig av okunskap också - hur brukar man göra när olika föreningar/intresserade samarbetar så här?

Och om jag som tösabit skulle vilja vara med, ska jag fixa tjocka pappersbuntar med referenser till de kvinnoskelett som faktiskt finns i samband med korsbetningsgravarna (visserligen utan huggskador - de kanske dog av chocken [:)] eller bara råkar vara nunnor från Solbergaklostrets tidigare begravningar) eller ska jag bara klistra på mig ett lösskägg och låtsas att ingen märker mina bröst? Jag frågar för jag vet inte hur det brukar vara. Eller hänvisas jag till att bära vatten eller stå på muren?

Jag vet att många här på Öjn skulle uppskatta nåt sånt här, men samtidigt vill jag citera en bonde från Hörsne som sa till mig i våras: "Den där muren, den kan de ta och riva meddetsamma, den är ju byggd mot oss gutar" Fast så länge vi inte ger oss på "inbördeskriget" år 1288 så är det väl OK antar jag.

Och till alla intresserade av 1361: ni har väl inte missat Fornsalens utställning om Invasionen på Kapitelhusgården? Där man inte behöver eller ens ska hålla med om allt, men som ändå kan ge nya tankar.

Tjosan
Alma/Susanne de Paulis
Alma

FöregåendeNästa

Återgå till Evenemang