Färga redan färgat ylle?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Färga redan färgat ylle?

Inläggav n0ir » 1 juni 2004, 12:20

Hej!

Jag har köpt jättefint ylletyg för 59:- respektive 79:-/m. på IKEA (av alla konstiga ställen). Det är 100% ull, bra kvalitet och dessutom filtat (vilket är bra när man ska slitsa) men problemet är att färgerna kanske inte är helt korrekta...

Så nu blir frågan om någon kan ge ett bra tips hur man dämpar färgen? Tyget är klarrött och kommer att tvättas i maskin innan det blir tillklippt (så man kanske kan slänga i något som färgar då).
n0ir

Inläggav Karin » 1 juni 2004, 12:51

Om du vill se rik ut är det väl inget fel på klarrött?

Annars finns det tydligen särskilda yllefärger gjorda för att färga i maskin med. Om tyget redan har en stark färg innan du färgar om det kan det komma ut med vilken färg som helst. Lite tombola (om du inte fuskar och provfärgar en liten bit först).

Karin
Karin

Inläggav Eva Andersson » 1 juni 2004, 13:14

Kanske kan man dämpa färgen med starkt te? Det funkar ju med andra material. Testa på en provlapp först dock.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Raymund » 1 juni 2004, 13:35

Annars är väl Ikeas gråa ylletyg nog ett bättre utgångsmaterial för färgning.

/R
Raymund

Inläggav Sigrun » 1 juni 2004, 13:47

Jag har provat färga om grällt ylletyg i maskin med 'vanlig' Dylonfärg. Jag körde det hela i 60 grader [:D]. Det som hände var att tyget blev en aning sprödare, jag antar att jag borde tvätta om det i ulltvättmedel för blöjor för att återfetta det. Jag hade 'tur' att tyget inte valkade ihop sig. Mitt tyg var ett rutigt tyg i kraftigt klarorange dominans och för att få ned den använde jag en mörkbrun färg. Det blev en dämpad brun ton över det hela, mycket bra.

Om jag skulle behöva dämpa en klarröd färg skulle jag antingen ta en brun färg för att få ner klarheten i färgen eller så skulle jag ta en mörkgrön färg. Grön är komplementfärg till röd och skulle ge tyget en brun färg. Resultatet beror på vilka nyanser på färgen du väljer. Oftast kan man behöva flera förpackningar färg till tygmängden och då brukar jag passa på att köra med mixade färger, det vill säga, flera nyanser av samma färg. Det blir ett mer chansartat resultat [;)]

Det är som Karin säger, det är lite tombola över det hela. Lycka till!

/Maud
Sigrun

Inläggav Edvin » 1 juni 2004, 14:10

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Karin</i>

Om du vill se rik ut är det väl inget fel på klarrött?

Karin
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vad finns det för växtfärger som blir klarröda? Har för mig precis som du säger att det inte är helt galet att ha klarrött men funderade på vad som ger just den färgen...
Edvin

Inläggav Karin » 1 juni 2004, 14:46

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Edvin</i>

Vad finns det för växtfärger som blir klarröda? Har för mig precis som du säger att det inte är helt galet att ha klarrött men funderade på vad som ger just den färgen...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Kochenill (hur det nu stavas, ni vet den där lusen) kan ge stark röd färg har jag sett. Det är ju visserligen inte en växt, men de löss man köper för att färga med är nära släkt med de man använde i Europa under medeltiden.

Karin
Karin

Inläggav olwyn » 1 juni 2004, 15:08

Även med Krapp går det att få fram ganska klara röda nyanser
olwyn

Inläggav n0ir » 1 juni 2004, 16:14

Oj, det var många svar på en så kort stund... :)

Tack för alla råd. Hade själv funderat smått på te-varianten men jag ska nog kolla om inte en mild färgning med brun textilfärg gör susen. Det jag vill försöka få fram är samma mörka brunröda färg som det jordstampade (sibiriska?) yllet som bl.a. finns att få tag i på Sumpans Textilcentrum och Olssons (i.a.f. här i STHLM) har. Problemet med det tyget (som jag har sytt en dräkt i tidigare) är att det är så rackarns tjockt! Tre lager tyg med det ytterst så blir man lite som en ugnsbakad potatis i slutet av dagen. :P

Det ska visste finnas en tunnare variant, men det är alltid slut i den kulörten som jag vill ha (inte så kul att sy upp en landsknektdräkt i brunt och grått).

Dessutom är det ju en viss skillnad på 199:-/m. och 79:-/m. Man får mycket färgningsmedel och/eller te för mellanskillnaden... :)
n0ir

Inläggav myra » 1 juni 2004, 22:21

även om man provfärgar smålappar först ska man inte vara säker på att tyget verkligen ser ut som man vill när det kommer ut genom maskinen! mina provlappar på mitt smurfblå ikea ylle var finfina, men i tvätt maskinen hände mycket lite. troligtvis hade jag för lite färg och inte lika hög temperatur som jag uppnådde i gryta på spisen...

jag skulle nog försöka dämpa tyget med mörkrött/vinrött/bordeaux + lite grått blandat om jag ville ha kvar den röda nyansen. grönt och/eller brunt om jag ville ha en brunare nyans, blått + lite grått om jag ville ha en lite kallare röd eller violet/lila variant?!

/myra -vars smurfblå ikeatyg fortfarande är ganska smurfblått efter fyra-fem omgångar i tvättmaskinen (visserligen aningens dämpat och ganska välvalkat...)
myra

Inläggav n0ir » 3 juni 2004, 12:52

Hmm...

Vilken textilfärg skulle ni rekommendera om jag ska färga IKEA-ylle? Finns det något speciellt märke som håller färgen (...) bättre än andra märken?
n0ir

Inläggav Martina » 3 juni 2004, 17:44

Om möjligt, färga inte i maskin utan i en gryta, antingen över öppen eld eller på spisen! Då har du full kontroll över hela processen och kan se till så att tyget drar på färg ordentligt. Jag tror inte det spelar så stor roll vilken färg du använder, så länge den är anpassad för ylle. Det är ett material där färg fäster lätt nästan oavsett vad man gör. Jag skulle nog rekommendera svart för en mörkare nyans. Det fungerar lite som att måla med vattenfärg, lite svart och mycket rött ger mörkrött/brunt. Börja med ett litet paket, (30:-), och fyll ev. på med fler om färgen blir för ljus. Se dock till att tyget är tvättat (med schampo el. liknande, sista sköljvattnet med lite ättika i) och vått från början och att färgen drar på jämnt, annars får du fula fläckar! (Jag vet! Det tog tre paket färg innan min IKEA-filt fick samma färg som fläckarna, dvs. mörkt svartrött!)
Men först; testa med te eller kaffe! Får du en bra nyans så har du tjänat massor med pengar, om inte är det bara att färga över!

/Martina
Martina

Inläggav n0ir » 8 juni 2004, 19:01

Hmm...

Jag provade med te och kaffe med det gick inte alls. Tyget tog helt enkelt inte till sig av "färgmedlet", trots att jag hade tvättat det innan.

Införskaffade en liten förpackning med textilfärg (Nitor Allfärg för ull,siden etc. Mörkbrun nr. 41) men precis när jag skulle slänga in tyget i maskinen (har dessvärre inte möjlighet att färga på spisen p.g.a. avsaknad av gigantisk kastrull) så blev jag lite nervös.

Saken är den att jag inte kan tvätta tyget mer än en gång i maskin (det filtar ihop sig för mycket och krymper med de testbitar jag har provat med) och jag vet inte riktigt hur mörkt det kommer att bli. På förpackningen står det att en påse färgar 200 g. tyg "mörkt/medel" medan 200-400 g. blir "ljust". En meter av mitt ylletyg väger 0,5 kg (tack IKEA för att ni väger tyget istället för att ta betalt per meter.... det betyder nämligen att kundtjänsten kunde ta reda på exakt vikt/längd) och jag hade tänkt färga två meter (d.v.s. 1 kg). Det är ju mer än dubbelt så mycket tyg som färgen egentligen ska räcka till, men frågan är hur brunt det blir med ett knallrött tyg? Vill ju bara ha en lite mörkare ton i tyget, inte en ful brun doublet. :P

Någon som har mer erfarenhet av textilfärger än jag som kan svara?
n0ir

Inläggav Rin » 9 juni 2004, 06:14

Ok, nu är jag inte jätteduktig på att färga men efter mina erfarenheter skulle jag rekommendera dig att använda två paket färg. Samma princip som när man färgar håret, större mängd att färga - mer färg.
Rin

Inläggav myra » 9 juni 2004, 14:29

samma tips som vanligt: testa med små bitar i kastrull på spisen och se hur mycket tyget färgas in med lite lite lite färg, variera sedan färg mängd och tid tills du får ett resultat du gillar (efter ursköljning och torkning). försök sedan göra en god gissning utifrån detta. svårt, javisst. men det blir lite lättare att gissa så än utan att försöka test färga alls! ;)

/myra
myra

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk