av Pernilla Leijonhufvud » 21 september 2005, 18:05
Mycket bra kommentar, Ragnhild! Kläder och hatt var ju den enda solskyddsfaktor som fanns på medeltiden!
Någat annat som jag tycker ni glömmer, som pratar så brett om att "man måste väl ha fått ta av sig på överkroppen på medeltiden också", är detta: Det är än idag bara män som får ta av sig på överkroppen! Kvinnor lider precis lika mycket som män av värmen heta sommardagar, och skulle precis lika gärna gå med bar överkropp. Men ser man lika många kvinnor som män med bar överkropp, idag, 2005 e.kr.? Nej, och det är för att det inte är socialt accepterat för kvinnor att visa tuttarna offentligt, utom i ett fåtal sammanhang (på vissa badstränder, och när man ammar). Ett exempel från verkliga livet: En kompis till mig tyckte för några år sedan "va fan!" och tog av sig på överkroppen på stan, och då kom en polis fram till henne och beordrade henne att ta på sig igen. Hade hon suttit ner och ammat hade det förstås inte hänt (åtminstone inte i Sverige), men nu gick hon omkring och hade ingen bebis som ursäkt. Jag kan tänka mig att motsvarande sak hade hänt på medeltiden om vem som helst hade kommit med bar överkropp till exempel till en marknadsplats. Det handlar om vad som är socialt accepterat på den plats och under den tid man diskuterar, bra mycket mer än vad som eventuellt skulle kännas bäst för individen just i ögonblicket. Om de sociala spelreglerna gör att konsekvenserna skulle bli så negativa att de överskuggar bekvämligheten, så väljer de flesta människor bort bekvämligheten.
Om 500 år när folk i historiska sällskap diskuterar tidigt 2000-tal, kommer det säkert att finnas de som hävdar att alla väl måste ha fått gå nakna om det var varmt, eller? [:)]