[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Ylle om sommaren

Ylle om sommaren

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Arild Krake » 16 september 2005, 17:15

Jo stå du fastbunden i bara brokorna och aggera piltavla mot ett träd. Eller var pryglad och på väg till din avrättning år 45? i judeen så kan det kanske vara ok.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Vargman » 16 september 2005, 19:55

Kan det vara så att man inte ville avbilda "blottare" på stan? Bara för att ngt inte finns på bild betyder det inte att det inte förekom.

Ok, nu tror jag inte att folk i allmänhet gick omkring med bar överkropp inne i städerna, men nog borde man kanske ha haft på sig skjorta istället för jacka eller motsvarande en ruskigt varm dag.

/Uffe

PS

Var det inte år 33?
Vargman

Inläggav Vesuvius » 16 september 2005, 21:15

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vargman</i>

Bara för att ngt inte finns på bild betyder det inte att det inte förekom.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Nej, det är sant. Men med det resonemanget kan man ju göra lite hur som helst. Hur sorgligt det än är är vi utelämnade till källorna.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vargman</i>

Ok, nu tror jag inte att folk i allmänhet gick omkring med bar överkropp inne i städerna, men nog borde man kanske ha haft på sig skjorta istället för jacka eller motsvarande en ruskigt varm dag.

Det beror nog på. Konungs Skuggsjá (Kongespeilet) från cirka 1250 säger att en man av god sed inte bör komma utan sin kjortel. Plus att ingen man kan göra sig fin i lin och hampa.

I tillägg till detta vill jag bara säga hur jag löste problemet i sommras. Det var varmt och jag hade en skjorta och en yllekjortel. Det blev fruktansvärt varmt (yllet var av undermålig kvalitet), så jag tog av mig linskjortan. Vips så var jag återigen sval! Saken är den att det blev ett lager mindre. Saker och ting är inte alltid som man tror. Nu är et självklart inget bra sätt att göra på (linet är ganska bra för att skydda yllet mot diverse smuts från kroppen) men min poäng är att det inte nödvändigtvis är yllet som är boven. Däremot gick det utmärkt att ha både lin och ylle när det rörde sig om ett plagg som var a) luftigare och b) av ylle av bättre kvalitet. Aldrig mer köpa dåligt ylle...

Rickard
Vesuvius

Inläggav Vargman » 17 september 2005, 09:36

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Nej, det är sant. Men med det resonemanget kan man ju göra lite hur som helst. Hur sorgligt det än är är vi utelämnade till källorna<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Rickard, det är naturligtvis ett beklagligt faktum! Men, är det något man måste dra till sin spets!? Om det nu är så att det inte finns en bild på en medeltida människa som uträttar sina behov (eller ngn annan källa som påvisar det), ska vi då utgå från att medeltida männsikor inte gjorde det? Ok, nu är jag djävulens advokat... Men visst är det ett problem om allt måste bekräftas av källor! Sen att en inte obetydlig del av av källorna har religiöst ursprung gör att man kan misstänka censurens fula finger här och där.

Nu förstår jag att man inte kan applicera dagens värderingar och tankar på medeltidens människor, men vissa saker borde vara detsamma. Få människor uppskattar idag och gå omkring eller göra saker i för varma kläder. Lösningen idag är att hålla sig i skuggan och dricka mycket eller om det inte går, lätta på klädseln. Rimligtvis borde människor på medeltiden fungera på liknande sätt!

Iof var klimatet kallare på medeltiden! Vikingatidens värmebölja var över och Europa gick in i en kallperiod som kullminerade på 1600-talet. Kanske var det inte de där riktigt varma sommardagarna här uppe...

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Konungs Skuggsjá (Kongespeilet) från cirka 1250 säger att en man av god sed inte bör komma utan sin kjortel.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Påven Innocentius förbjöd 1139 användandet av armborst mot kristna, men det brydde sig få om. Det finns säkert fler exempel på regler somm folk struntade i, så det är väl tänkbart att det som var "god sed inte alltid efterföljdes!

/Uffe
Vargman

Inläggav Vesuvius » 17 september 2005, 18:17

Självfallet är det som du säger i bägge fallen. Allt som hände under medeltiden fastnade inte på bild. Tyvärr är det det mest självklara för dem som inte överlevde. Ingen brydde sig om att skriva ner det man redan visste. Klart man får använda sunt förnuft.

Men saken är den att vad jag tror är att ha bara brokor på åkern är som att ha bikini på stranden. Jag skulle åtminstone inte gå och handla i mina badbrallor. Det är liksom en fråga om sammanhang. Men självklart kan vi inte veta om det förekom. Men min gissning är att det inte var särskilt vanligt. Och om det var vanligt så var det säkert för de lägre klasserna. Men jag tror fats och fullt på att det handlar om sammanhang här. Dessvärre har de olika mentala gränserna för sammanhang suddats ut. Två saker kan vi anta: man kunde gå lättklädd om det var varmt på åkern men man skulle nog haft mer på sig ju allvarligare eller officiellare läget blev. Gå inför kungen i brokorna? Knappast, väl... Däremellan vet vi ju inte. Kunde man gå i bara skjorta om det var varmt en marknadsdag? Källorna blåtiger... Det är ju lite knivigt det här. Jag har sett nakna människor på medeltida bilder. Men då i sammanhanget badhus. Det är sammanhanget som är hela grejen här.

Vad det anbelangar "medeltiden" idag så är jag personligen gladare över att se nån i brokor och skjorta än Egon Drakdräparen från Fantasyland med läderpansar och femhandssvärd... Men vad som gällde då vet vi inte.

Rickard
Vesuvius

Inläggav ragnhild dalheim » 18 september 2005, 01:20

I sommer på foteviken var det vannvittigt varmt. Jeg har en ermeløs linserk, og fordi det var vikingtid var jeg litt løssluppen med autentisiteten og gikk i bare denne. Jeg smørte meg med solfaktor 20. I løpet av kanskje en time i solen var jeg blitt kraftig solbrendt på armen (dårlig solkrem) og ørene mine hadde fått annen grads forbrenning. Jeg hadde veskende sår fra ørene i over en uke etterpå.

Det er lett for oss å ville kle oss lett, men husk på middelalderens mangel på solfaktor! Heldekkende klær var en selvfølgelighet for de fleste. Hodeplagg var også livsnødvendige. Skal jeg først gå med en heldekkende kjole så syns jeg det er ett fett om det er tynn ull eller lin, og man venner seg faktisk ganske fort til det.

Jeg går aldri i bare linklær om sommeren på marked, og det syns jeg stort sett fungerer bra. Ull er et naturmateriale som puster ganske bra. Derimot syns jeg det kan være godt å fukte hodelinet og ståhatt er generelt anbefalt!
ragnhild dalheim

Inläggav Pernilla Leijonhufvud » 21 september 2005, 18:05

Mycket bra kommentar, Ragnhild! Kläder och hatt var ju den enda solskyddsfaktor som fanns på medeltiden!

Någat annat som jag tycker ni glömmer, som pratar så brett om att "man måste väl ha fått ta av sig på överkroppen på medeltiden också", är detta: Det är än idag bara män som får ta av sig på överkroppen! Kvinnor lider precis lika mycket som män av värmen heta sommardagar, och skulle precis lika gärna gå med bar överkropp. Men ser man lika många kvinnor som män med bar överkropp, idag, 2005 e.kr.? Nej, och det är för att det inte är socialt accepterat för kvinnor att visa tuttarna offentligt, utom i ett fåtal sammanhang (på vissa badstränder, och när man ammar). Ett exempel från verkliga livet: En kompis till mig tyckte för några år sedan "va fan!" och tog av sig på överkroppen på stan, och då kom en polis fram till henne och beordrade henne att ta på sig igen. Hade hon suttit ner och ammat hade det förstås inte hänt (åtminstone inte i Sverige), men nu gick hon omkring och hade ingen bebis som ursäkt. Jag kan tänka mig att motsvarande sak hade hänt på medeltiden om vem som helst hade kommit med bar överkropp till exempel till en marknadsplats. Det handlar om vad som är socialt accepterat på den plats och under den tid man diskuterar, bra mycket mer än vad som eventuellt skulle kännas bäst för individen just i ögonblicket. Om de sociala spelreglerna gör att konsekvenserna skulle bli så negativa att de överskuggar bekvämligheten, så väljer de flesta människor bort bekvämligheten.

Om 500 år när folk i historiska sällskap diskuterar tidigt 2000-tal, kommer det säkert att finnas de som hävdar att alla väl måste ha fått gå nakna om det var varmt, eller? [:)]
Pernilla Leijonhufvud

Inläggav Vargman » 29 september 2005, 18:34

OM inget oförutsett händer (så det lär det väl göra då) så borde framtidens forskare ha fett med material från 1900-talet och tidigt 2000-tal...

Men jag antar att vi aldrig kommer att få svar på detta om ingen uppfinner tidsmaskinen och åker tillbaka.

/Uffe
Vargman

Inläggav Pernilla Leijonhufvud » 3 oktober 2005, 16:56

OM inget oförutsett händer (så det lär det väl göra då) så borde framtidens forskare ha fett med material från 1900-talet och tidigt 2000-tal...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Var inte säker på det! Vi har massor av information idag som bara går att komma åt om man har utrustning som kan läsa de lagringsmetoder som vi använder idag. Om 500 år lär man använda helt andra sådana. Dessutom är det en annan kvalitet på både böcker och annat idag -- de håller inte alls lika länge. 500 år är en lång tid.

Nåja, det var kanske lite OT...
Pernilla Leijonhufvud

Inläggav Vargman » 4 oktober 2005, 20:36

En sak jag tänkte på... Varför gjorde man inte jackor och liknande i linne? man gjorde juponer, gambesoner, stridsjackor och liknande i linne. Varför inte vanliga kläder?

/Uffe
Vargman

Inläggav Eva Andersson » 4 oktober 2005, 20:42

För att det tar färg dåligt, värmer dåligt och inte är lika snyggt? [;)]

Eva
Eva Andersson

Inläggav Vargman » 5 oktober 2005, 07:38

Just på sommaren kanske "värmer dåligt" inte var ngt problem, men då förstår jag!

/Uffe
Vargman

Inläggav Jens » 26 oktober 2005, 11:11

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Pernilla Leijonhufvud</i>

Kvinnor lider precis lika mycket som män av värmen heta sommardagar, och skulle precis lika gärna gå med bar överkropp. Men ser man lika många kvinnor som män med bar överkropp, idag, 2005 e.kr.? Nej, och det är för att det inte är socialt accepterat för kvinnor att visa tuttarna offentligt, utom i ett fåtal sammanhang (på vissa badstränder, och när man ammar). Ett exempel från verkliga livet: En kompis till mig tyckte för några år sedan "va fan!" och tog av sig på överkroppen på stan, och då kom en polis fram till henne och beordrade henne att ta på sig igen. Hade hon suttit ner och ammat hade det förstås inte hänt (åtminstone inte i Sverige), men nu gick hon omkring och hade ingen bebis som ursäkt. [:)]

Jag blir glad över ditt inlägg, Pernilla! Men jag vill att du hälsar din kompis, som gick barbröstad på stan, att det inte finns NÅGONTING i svensk lag som förbjuder en tjej att vara barbröstad offentligt. Med de nya jämställdhetslagarna så är det tvärtom stadgat att man inte får göra skillnad på kvinnor och män. Så uppmuntra henne! Vi behöver fler kvinnor som inte är rädda för att göra som de känner för.
Jens

Inläggav Rävspel » 26 oktober 2005, 16:01

"Konungs Skuggsjá (Kongespeilet) från cirka 1250 säger att en man av god sed inte bör komma utan sin kjortel." Detta är ju ett bevis för att många i alla fall gick utan kjortel, eftersom det annars inte hade behövt påpekats.
Rävspel

Inläggav Vesuvius » 26 oktober 2005, 17:53

Så kan man också se det, och jag tycker det verkar rimligt. En god poäng! Men sen får man ju titta på vem som är en man av god sed. Är en bonde en man av god sed? Kanske, men han bryr sig kanske mindre om den goda seden än en frälseman, som bör vara av god sed.

Men det är återigen en fråga om tillfälle. Eller om man överhuvudtaget måste ta av sig yllet. Har man rätt ylle så brukar det funka. Är det inte det vi vill testa? Jag tror att många uttalanden om ylle är lite fördomsfulle. Det första man tänker på är moster Astas kliiga kofta i übertjockt garn, vilket ju inte är det enda ylle som finns. Det finns fint behagligt ylle, även om linne under är skönt och praktiskt. Så upp till bevis. Ni som inte redan bär ylle som ytterplagg, pröva och se om det funkar för er. För mig funkar det, även om sommaren. (Om det inte är eeeextremt varmt[:)]).

Rickard
Vesuvius

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk