Har vi rättigheten att se vad museumerna har?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Har vi rättigheten att se vad museumerna har?

Inläggav Svanhild » 20 december 2009, 14:01

Jag läste det i någon tråd, att vi har rätt att få se vad muserna har i källaren. (Dvs undanstoppat).

Nu till min fråga, om jag vill se något muset har, och vill se det nära så jag kan göra en kopia, har museumerna rätt att inte vilja visa?

Jag hade en förfrågan ute men då ville de ta betalt för att visa sakerna.

Väldigt förvirrad fråga... vet inte hur jag ska förklara bättre.
Svanhild

Inläggav Johan Käll » 20 december 2009, 14:56

Är det ett staligt museum så ska de göra de tillgängliga.
ÄR det ett privat så gör de som de själva vill.

Att ta betalt vet jag inte hur det står till med... det kan de kanske göra.. omkostnader och sånt.. Speciellt om det måste transporteras från nått annat förråd (det är sällan de har sakerna PÅ museumet) jag har aldrig råkat ut för det i alla fall.

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav Eric Hejdström » 20 december 2009, 19:32

Det enda som brukar vara klurigt med statliga museer är upphovsrätt av bildmaterial. I alla fall jag varit med om så får man fotografera för eget bruk men inte publicera. Annars är det nog som Johan säger.
Eric Hejdström

Inläggav Kanonkulan » 25 december 2009, 00:41

På statliga och kommunala museer får man nästan alltid betala timpenning för att få komma in i magasinet och se föremål som är undanstoppade. Någon i personalen ska ju avsätta sin tid till att vara med hela tiden och visa föremålen så man brukar få betala för den anställdes lön under tiden föremålen visas. Om man är vanlig privatperson alltså. Så är det iallafall på det museet jag jobbar på och på alla jag besökt via jobbet och i studierna.
Kanonkulan

Inläggav Eric Hejdström » 25 december 2009, 19:44

Det låter konstigt. Här finns det altlid någon tillgänglig som kan hjälpa en och har dom inte tid just då så är det abra att ringa och boka tid i förväg.
Eric Hejdström

Inläggav Vix Hq » 26 december 2009, 11:58

På Textilmuseet i Borås där jag jobbar (kommunalt museum) kostar det inte ett öre att besöka bibliotek, forskarsal eller magasin, inte ens inträde till museet behöver man betala om man inte ska se utställningarna också. Att göra samlingarna tillgängliga är en del av vår uppgift som museum och det ingår liksom i paketet att plocka fram föremål och vara besökarna behjälplig för oss på förmålsavdelningen. Ringer man samma dag brukar det förstås inte gå att ordna något - vi vill att man bokar i god tid, minst 2 veckor innan man vill komma så att vi kan planera vårt arbete.

Kommer man däremot och vill ha en egen guidning av <i>utställningarna</i>, då får man betala. Men föremålsavdelningen är gratis.

Själv har jag aldrig behövt betala för att få se saker på något museum - i Sverige eller utomlands - varken som privatperson eller i studierna. Min erfarenhet är att så länge man är trevlig, respekterar att museer brukar vara kroniskt underbemannade och har seriös inställning brukar det mesta kunna lösas.

Vilket museum är det du jobbar på, Kanonkulan?

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Kanonkulan » 1 januari 2010, 23:18

Det var vad de sa till oss när jag besökte detta museum under studietiden iallafall. Och jag vet åtminstone ett museum till där det är så.
Kanonkulan

Återgå till Kläder och textila hantverk