av Vix Hq » 26 december 2009, 11:58
På Textilmuseet i Borås där jag jobbar (kommunalt museum) kostar det inte ett öre att besöka bibliotek, forskarsal eller magasin, inte ens inträde till museet behöver man betala om man inte ska se utställningarna också. Att göra samlingarna tillgängliga är en del av vår uppgift som museum och det ingår liksom i paketet att plocka fram föremål och vara besökarna behjälplig för oss på förmålsavdelningen. Ringer man samma dag brukar det förstås inte gå att ordna något - vi vill att man bokar i god tid, minst 2 veckor innan man vill komma så att vi kan planera vårt arbete.
Kommer man däremot och vill ha en egen guidning av <i>utställningarna</i>, då får man betala. Men föremålsavdelningen är gratis.
Själv har jag aldrig behövt betala för att få se saker på något museum - i Sverige eller utomlands - varken som privatperson eller i studierna. Min erfarenhet är att så länge man är trevlig, respekterar att museer brukar vara kroniskt underbemannade och har seriös inställning brukar det mesta kunna lösas.
Vilket museum är det du jobbar på, Kanonkulan?
/Vix.