av Christer Samuelsson » 24 september 2005, 20:19
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Alkarp</i>
Nej, då Christer - hemskt ledsen, men mitt "kontrollerade utbrott" var avsett åt den intressanta webmastern som du själv nämnde. Alltså inte mot dig.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det är lungt, jag beklagar min misstänksamhet.
Någonstans tycker jag mej känna att du inte förstår att internet är fullt av "historielärare" som söker pracka på oss diverse historieuppfattningar. Måhända har jag härvidlag fel, men jag vill ändå upplysa om följande.
Historieforum Väst - något som man nog kan betrakta som västgötaskolans eget diskussionsfora, har en liten programförklaring, varur jag väljer att saxa följande:
<i>Ortnamnen bekräftar ej att "götar" och "svear" varit olika "folk". Götnamnen är kultiska: Götala, Götavi, Göteve, Götene, Götlunda, Götåkra osv. Motsvarande Sve-namn saknas! Därför är Göt- resp. Sve(Svi-) i ortnamn ej jämförbara, och den antagna "folksyftningen" är godtycklig.</i>
Runstenen vid Aspa Löt giver man djädervulen, här omtalas som bekant Svithiod d.v.s. sveafolket emedan thiod betyder folk. Något got eller gauthiod känner inte vår historia till. Så här bör man nog fundera över begreppet "godtyckligt"!
Historieforum väst håller sig med ett "Vetenskapligt råd" Sannolikt är dessa herrar, någon sorts Västgötarnas historiska tankesmedja.
Det finns oändliga mängder bisarr information om vår historia på nätet. Det är faktiskt så.
Hälsningar!
christer Samuelsson.