Följande är flyttat från tråden [url="http://histvarld.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=233"]bågtillverkning[/url].
***flyttade inlägg***
Lasse C
Posted - 16 May 2003 : 20:03:03
Jag har i min ägo en (numera sliten) kopia av en kompis lilla häfte "Modern Archery Tackle". Ordet "modern" är förstås relativt, häftet är från tidigt 50-tal eller nåt.
När jag började läsa lite noggrannare i den insåg jag att den till stora delar gott kunde vara skriven några hundra år tidigare!
Rätt trevlig liten sak, faktiskt, väldigt enkel och tydlig. Mycket "så här ska du göra".
Titta med andra ord gärna över huvud taget på litteratur från tiden före glasfiber och liknande syntetiska material.
Angus Maciomhair
Posted - 17 May 2003 : 06:00:09
Ett tips på en tidig bok från perioden innan hela den moderna hysterin med stödhjul på bågarna är 'The Flat Bow' av Hunt & Metz, skriven någon gång under 30-talet.
Fanns förr via www.amazon.com/ eller deras brittiska avdelning.
Sedan finns även 'Archery Tackle, How to Make it and Use It' av Adolf Shane. Jag har inte den blekaste om när den skrevs då jag inte har läst den. Jag har endast hittat den på www.horsefeathersranch.com/ där även Hunt & Metz bok finns. Siten har en hel del bra bågskyttelitteratur, bl.a en del om flintknapping för de som vill göra egna spetsar i sten/glas.
Ha det...
/Angus
Lasse C
Posted - 18 May 2003 : 14:22:54
Ett tips från en som provat (flintknapping,<i>min anm. Angus</i>): Börja träna på glasbitar. Både att få fason på trycktekniken och att göra snygga och bra avslag i flinta är svårt nog var för sig. Att tackla båda ihop är skitsvårt.
Micke D
Posted - 18 May 2003 : 22:26:21
Tja Angus!
Adolph Shanes bok är publiserad första gången 1936. Nytrycket jag har är från 1990.
Den beskriver hur nybörjaren bygger sig en D-formad långbåge i Lemonwood med hornnockar. Det står även om pilar, skjutteknik m.m.
/Micke D
Angus Maciomhair
Posted - 19 May 2003 : 18:08:15
Tack till både Lasse C och Micke D för råd & tips.
/Angus
Kråkfot
Posted - 19 Aug 2003 : 17:10:13
rackans vad man kan lära sig mycket nyttigt här.....är ute och kollar
efter ask.. tur man bor i mörka (läs ljusa) småland.
Köpte TBB vol 1.. kom på några dagar från Usa.... häftigt fast farligt
lätt att beställa böcker.. bara att ge sitt kortnummer.. hehe.. får
habegär. Nåja..... vilka böcker finns det mer som är att rekomendera
hittar tex inget om strängar i TBB 1.
Är sugen som tusan på att försöka.. eller som Karlfelth (tror jag det var) sa "Bättre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge".. passar ju sammanhanget... skulle gärna vilja läsa lite om armborst med..... rekomendationer ?
Angus Maciomhair
Posted - 19 Aug 2003 : 21:27:01
Jag kan ju bara rekommendera TBB vol 2 och vol 3.
Är det info om strängar tror jag det är 2:an som gäller, kan inte kolla just nu då boken fortfarande inte kommit tillbaks... [}:)]svär över folk som aldrig kan återlämna saker utan att man ber dem[}:)]
Samtliga delar av TBB finns på www.amazon.co.uk/ men de listas bara som 'Trad. Bowyers Bible' Enklaste sättet att se skillnad på dem är att räkna antalet pilar på omslaget.
Mer i strängväg kan finnas i en bok som heter 'laying -in', jag minns inte författaren och har inte läst den själv. Den finns på www.quicks.com/ Jag tror dock att du kommer bli nöjd med TBB vol 2 så kör på den först.
Hilary Greenlands 'The Traditional Archer's Handbook' var småtrevlig över lag men jag tyckte inte den gav så mycket efter att ha läst TBB-serien.
När det gäller armborst rekommenderar jag Ralph Payne-Gallweys 'The Book of the Crossbow'
Ha det...
/Angus
Kråkfot
Posted - 20 Aug 2003 : 15:37:34
Man tackar och suger åt sig... boken är beställd..(det är alltför lätt).. sugen som tusan på att hoppa ut och leta efter fina träd...
har förstått att de måste torka ett tag med...hopaps jag får komma med nya frågor när de dyker upp....
Raymund
Posted - 31 Aug 2003 : 21:30:06
Gällande Ralph Payne-Gallweys 'The Book of the Crossbow' så har jag hört att den är rätt så föråldrad och rent av felaktig i vissa hänseenden? Egons Harmuths 'Die Armbrust' ska dock vara i en klass för sig, men den finns dock bara på tyska.
/R
(Som vet mer om armborstböcker än armborst...)
Micke D
Posted - 01 Sep 2003 : 07:18:10
Hej Raymund!
Jag kan bara hålla med, Harmuths 'Die Armbrust' är i en klass för sig. Den kommer jag aldrig att göra mig av med.
Den är inte lätt att få tag i heller, jag fick tag i mitt ex. från en kille i USA.
Ralph Payne-Gallweys bok visar hur man bygger en armborst men tyvärr av en typ som jag inte tror var så vanlig i Sverige.
Jag är inte så intresserad av den västeuropeiska armborstmodellen så jag vet faktiskt inte hur pass fel Payne-Gallweys bok ev. är.
/Micke D
(Som både vet en del om armborstböcker och armborst...)
Lasse C
Posted - 03 Nov 2003 : 10:38:17
Vad gäller de olika egenskaperna hos trä och hur man kan hantera och bearbeta det vill jag passa på att tipsa om "Understanding wood", av Bruce Hoadley. (ISBN 1561583588) En suverän referensbok om man vill göra just det som titeln säger: Förstå trä, och varför det beter sig som det gör.
***slut flyttade inlägg***