[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Böcker om pilbågar

Böcker om pilbågar

Detta forum är för diskussioner om historisk forskning relevant för återskapande av historia.

Böcker om pilbågar

Inläggav Angus Maciomhair » 6 september 2004, 23:47

Följande är flyttat från tråden [url="http://histvarld.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=233"]bågtillverkning[/url].

***flyttade inlägg***

Lasse C
Posted - 16 May 2003 : 20:03:03

Jag har i min ägo en (numera sliten) kopia av en kompis lilla häfte "Modern Archery Tackle". Ordet "modern" är förstås relativt, häftet är från tidigt 50-tal eller nåt.

När jag började läsa lite noggrannare i den insåg jag att den till stora delar gott kunde vara skriven några hundra år tidigare!

Rätt trevlig liten sak, faktiskt, väldigt enkel och tydlig. Mycket "så här ska du göra".

Titta med andra ord gärna över huvud taget på litteratur från tiden före glasfiber och liknande syntetiska material.

Angus Maciomhair
Posted - 17 May 2003 : 06:00:09

Ett tips på en tidig bok från perioden innan hela den moderna hysterin med stödhjul på bågarna är 'The Flat Bow' av Hunt & Metz, skriven någon gång under 30-talet.
Fanns förr via www.amazon.com/ eller deras brittiska avdelning.

Sedan finns även 'Archery Tackle, How to Make it and Use It' av Adolf Shane. Jag har inte den blekaste om när den skrevs då jag inte har läst den. Jag har endast hittat den på www.horsefeathersranch.com/ där även Hunt & Metz bok finns. Siten har en hel del bra bågskyttelitteratur, bl.a en del om flintknapping för de som vill göra egna spetsar i sten/glas.

Ha det...
/Angus

Lasse C
Posted - 18 May 2003 : 14:22:54

Ett tips från en som provat (flintknapping,<i>min anm. Angus</i>): Börja träna på glasbitar. Både att få fason på trycktekniken och att göra snygga och bra avslag i flinta är svårt nog var för sig. Att tackla båda ihop är skitsvårt.

Micke D
Posted - 18 May 2003 : 22:26:21

Tja Angus!

Adolph Shanes bok är publiserad första gången 1936. Nytrycket jag har är från 1990.
Den beskriver hur nybörjaren bygger sig en D-formad långbåge i Lemonwood med hornnockar. Det står även om pilar, skjutteknik m.m.

/Micke D

Angus Maciomhair
Posted - 19 May 2003 : 18:08:15
Tack till både Lasse C och Micke D för råd & tips.
/Angus

Kråkfot
Posted - 19 Aug 2003 : 17:10:13

rackans vad man kan lära sig mycket nyttigt här.....är ute och kollar
efter ask.. tur man bor i mörka (läs ljusa) småland.
Köpte TBB vol 1.. kom på några dagar från Usa.... häftigt fast farligt
lätt att beställa böcker.. bara att ge sitt kortnummer.. hehe.. får
habegär. Nåja..... vilka böcker finns det mer som är att rekomendera
hittar tex inget om strängar i TBB 1.
Är sugen som tusan på att försöka.. eller som Karlfelth (tror jag det var) sa "Bättre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge".. passar ju sammanhanget... skulle gärna vilja läsa lite om armborst med..... rekomendationer ?

Angus Maciomhair
Posted - 19 Aug 2003 : 21:27:01

Jag kan ju bara rekommendera TBB vol 2 och vol 3.
Är det info om strängar tror jag det är 2:an som gäller, kan inte kolla just nu då boken fortfarande inte kommit tillbaks... [}:)]svär över folk som aldrig kan återlämna saker utan att man ber dem[}:)]

Samtliga delar av TBB finns på www.amazon.co.uk/ men de listas bara som 'Trad. Bowyers Bible' Enklaste sättet att se skillnad på dem är att räkna antalet pilar på omslaget.

Mer i strängväg kan finnas i en bok som heter 'laying -in', jag minns inte författaren och har inte läst den själv. Den finns på www.quicks.com/ Jag tror dock att du kommer bli nöjd med TBB vol 2 så kör på den först.

Hilary Greenlands 'The Traditional Archer's Handbook' var småtrevlig över lag men jag tyckte inte den gav så mycket efter att ha läst TBB-serien.
När det gäller armborst rekommenderar jag Ralph Payne-Gallweys 'The Book of the Crossbow'

Ha det...
/Angus

Kråkfot
Posted - 20 Aug 2003 : 15:37:34

Man tackar och suger åt sig... boken är beställd..(det är alltför lätt).. sugen som tusan på att hoppa ut och leta efter fina träd...
har förstått att de måste torka ett tag med...hopaps jag får komma med nya frågor när de dyker upp....

Raymund
Posted - 31 Aug 2003 : 21:30:06

Gällande Ralph Payne-Gallweys 'The Book of the Crossbow' så har jag hört att den är rätt så föråldrad och rent av felaktig i vissa hänseenden? Egons Harmuths 'Die Armbrust' ska dock vara i en klass för sig, men den finns dock bara på tyska.

/R
(Som vet mer om armborstböcker än armborst...)

Micke D
Posted - 01 Sep 2003 : 07:18:10

Hej Raymund!

Jag kan bara hålla med, Harmuths 'Die Armbrust' är i en klass för sig. Den kommer jag aldrig att göra mig av med.
Den är inte lätt att få tag i heller, jag fick tag i mitt ex. från en kille i USA.
Ralph Payne-Gallweys bok visar hur man bygger en armborst men tyvärr av en typ som jag inte tror var så vanlig i Sverige.
Jag är inte så intresserad av den västeuropeiska armborstmodellen så jag vet faktiskt inte hur pass fel Payne-Gallweys bok ev. är.

/Micke D
(Som både vet en del om armborstböcker och armborst...)

Lasse C
Posted - 03 Nov 2003 : 10:38:17

Vad gäller de olika egenskaperna hos trä och hur man kan hantera och bearbeta det vill jag passa på att tipsa om "Understanding wood", av Bruce Hoadley. (ISBN 1561583588) En suverän referensbok om man vill göra just det som titeln säger: Förstå trä, och varför det beter sig som det gör.

***slut flyttade inlägg***
Angus Maciomhair

Inläggav Angus Maciomhair » 6 september 2004, 23:57

Fler flyttade inlägg:

Daniel-San
Posted - 15 Dec 2003 : 13:02:05

Nu när jag hört så mycket gott om TBB funderar jag på att skaffa mig böckerna själv. Men först tänkte jag höra vad de olika böckerna tar upp, för att se om jag vill ha alla.

Angus Maciomhair
Posted - 17 Dec 2003 : 20:00:19

Nu har jag äntligen kollat upp vad de olika böckerna i TBB-serien tar upp.
Bok 1:
*Why traditional?
*Cutting and seasoning wood
*Bow design and performance
*Yew longbow
*Osage flat bow
*Other bow woods
*Western indian bows
*Glue
*Splices
*Sinew-backing
*Other backings
*Tillering
*Finishes and handles
*Self arrows
*A comedy of arrows

Bok II:
*Tradition begins with the past
*Bows from boards
*Eastern woodland bows
*Ancient european bows
*Composite bows
*Bending wood
*Recurves
*Strings
*Helpful hints and shortcuts
*Steel points
*Improving accuracy
*Quivers and other gear
*”Old ugly” and the little buck

Bok III:
*Traditional roots
*Tools
*Bows of the world
*Korean archery
*Plains indian bows
*African archery
*Take-down bows
*A stone age bow
*Preventing and solving problems
*Wooden arrows
*Custom shafts
*Stone points
*Passing the torch
*Appendices
*Glossary
*Bibliography
*Index for 3 volumes

Ha det...
/Angus

Daniel-San
Posted - 17 Dec 2003 : 22:50:34

Kanon, tack för hjälpen.
Det är lite av varje som verkar intressant där så jag får se hur jag löser det.

Angus Maciomhair
Posted - 18 Dec 2003 : 10:51:12

Det är enkelt att lösa. Köp ett ex. av varje bok.
När jag själv köpte alla böcker var jag inte alls intresserad av att göra spetsar i sten/glas, något som jag nu börjat snegla på, även om jag inte kommit igång ännu.
Ha det...
/Angus

Lasse C
Posted - 18 Dec 2003 : 11:15:10

Det där är ett pyssel - men rätt kul!
Jag gick nybörjarkurs i flinthuggning `88, och insåg snabbt att jag inte hade haft en susning om hur svårt det faktiskt var! Lyckades dock lära mig att göra hyfsade skinnskrapor, ganska bra avslag (som blir råmaterial till bl a pilspetsar) och ganska bra pilspetsar med tryckteknik. Med en bra tryckstock, rejält skydd för handen man håller materialet i (flint- & glasflisor är skitvassa och det blir massor av tunna småflis när man "trycker") och en massa övning går det bra! Numera insomnade tidskriften "Forntida Teknik" hade ett temanummer om flintbearbetning. Skall kolla vilket det var.

Lasse C

***slut på flyttade inlägg***
Angus Maciomhair

Inläggav Angus Maciomhair » 19 september 2004, 14:08

Lasse, är det möjligen nummer 1/89 du syftar på?

Jag införskaffade nyligen en bok om, och lite material till, flint knapping. Jag kan dock inte sparka igång ännu eftersom jag saknad ögon- och andningsskydd. Jag kan bara inte bestämma mig för om jag ska sätta tänderna i "The Art of Flintknapping" på en gång eller läsa ut Orwells 1984 först.
/Angus, åsna mellan två hötappar.
Angus Maciomhair

Inläggav Angus Maciomhair » 7 november 2004, 02:12

Följande är flyttat från den gamla tråden om bågtillverkning.

Fundin
Posted - 06 Oct 2004 : 10:20:08

Hejsan, för er som är intresserade av traditionella engelska långbågar rekommenderar jag följande artiklar.

http://www.primitivearcher.com/articles/warbow.html

http://www.primitivearcher.com/articles/warbow2.html

Tyvärr kommer man inte åt del 3.

Meskalin
Posted - 23 Apr 2005 : 04:06:00

Hej jag är ny här!
Hitta sidan när forumet va nere så har väntat sen dess o skriva detta inlägg.
Vart för en tid sen riktigt sugen på att göra en pilbåge (en bra sådan).
Och detta verkar vara sidan man frågar på.
Skulle nån här vilja skriva en beskrivning från början till slut hur man gör en båge, skulle vara väldigt tacksam.
Det som verkar var enklast är o göra en selfbow men jag vet inte så mycket som sagt var. Det jag vill ha är en båge som skjuter bra, bryr mig inte om utseendet speciellt.
Hoppas det finns aktivt folk här =)

Fundin
Posted - 25 Apr 2005 : 12:39:30

Meskalin, det bästa du kan göra är att köpa The Bowyers Bible volym 1

Meskalin
Posted - 25 Apr 2005 : 18:17:10

Tråkigt bara o behöva läsa på engelska =(

Fundin
Posted - 26 Apr 2005 : 15:37:16

Ja, det finns väl någon beskrivning på nätet på svenska, men The bowyers bible är överlägset bäst, mycket bilder och lättläst språk.

Meskalin
Posted - 27 Apr 2005 : 18:29:23

Okej men den verkar kosta 3-400 kr =( finns den o låna på biblan tro?

Fundin
Posted - 28 Apr 2005 : 13:01:41

Meskalin, jag tror inte att den finns att låna på bibblan, men kolla om du kan hitta den på amazon eller ebay. Jag gav ca 500 för alla tre volymerna.

***slut***

/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Angus Maciomhair » 22 augusti 2005, 17:09

Fler flyttade inlägg:

Redhorse
Posted - 19 Aug 2005 : 18:58:32
Dessa omnämda bågbyggar biblar, finns tydligen 3 st. Vad innehåller varje bok och om man börjar köpa, vilken börjar men med?

Bobbechk
Posted - 19 Aug 2005 : 19:46:49

alla är väldigt användbara jag köpte 1an o 2an och tänker snart köpa 3an med
1an:idegrans-långbåge,osage-flatbåge,bågdesign,lim,fogar,backings,lackering o handtag, pilbygge samt massa andra bågtyper kort förklarade o illustrerade
2an:Bågar från "Plankor"(kom int på rätt ord menmen),antika bågar världen över illustrerade samt förklarade, compositbågar,böjning av träet-> recurves, bågsträng, stålspätsar, träningstips, andra tillbehör ss armskydd o koger
3an får någon som ahr kommpletera med :P

Summa sumarum alla är nog lika viktiga men 1an är väl kanske att rekomendera om du vill börja med någon

Angus Maciomhair
Posted - 20 Aug 2005 : 02:23:03

Redhorse, titta i tråden Böcker om pilbågar. Där finns alla svar du söker. Med forumets sökfunktion är det (oftast) lätt att hitta information.

Välkommen till HV.
/Angus

Redhorse
Posted - 20 Aug 2005 : 18:14:21

Det fick bli no:1 från amazon.uk, 18 £
Sen får vi se om resten kommer också med tiden.
Har massor av ask i skogen men inte hittat nån bra alm ännu.
Har en Browning trä compund jaktbåge. Den är lite för brutal för att använda från hästryggen. Så ska göra en kort med 20-30 kp för ridträningen. Sen på sikt beställa en ryttarbåge från Ungern eller nått.
Nån som behöver en jaktbåge?

*********slut***********
Angus Maciomhair

Inläggav Redhorse » 25 augusti 2005, 12:15

Boken kom igår. 242 kr.
Redhorse

Inläggav Raymund » 25 augusti 2005, 14:00

Du hade tjänat några spänn på att beställa den från adlibris.se, 215:- inkl. frakt.

/R
Raymund

Inläggav grylen » 27 februari 2006, 17:25

Vill bara gå in och flagga för min favorit inom litteratur för att bygga långbågar.
"Langbuer og pile af træ" av E. Sigurd Hansen. Utgitt 2000 av Bogans forlag
Museet i Köpenhamn har den om det skulle vara svårt att hitta den annars. Enkelt och rättframt om hur man gör en komplett båge och varför. Allt "normalt" finns där med nocktillverkning och strängar.
grylen

Återgå till Forskning