[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Gotländsk Historia

Gotländsk Historia

Detta forum är för diskussioner om historisk forskning relevant för återskapande av historia.

Gotländsk Historia

Inläggav Gotish » 16 januari 2006, 22:09

Jag är ny här på forumet och har Historia som ett stort fritids intresse. Främst Gotländsk historia och Högmedeltid, så Gotländsk högmedeltid intresserar mig självklart mest. Jag har några frågor om gotländsk historia som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.

Fråga nr1: Har läst att gotland fortfarande låg under vattenytan när inlandsisen försvann, stämmer det? I såna fall hur kom alla däggdjur dit?

Fråga nr2: 1313 förekom det en sammandrabbning emmellan den Republiken Gotland och Sverige där Gotland skulle ha besegrat den svenska armen på den norra ön. Det jag undrar är om någon har något tips på litteratur och fakta som rör det här området.

Fråga nr3: Har hört att det finns teorier om en historisk koppling emellan myten om Asaguden Tor, Torsborg på Gotland, Beowulf (Tror att hans namn stavas så) kvädet, och myten om tjelvar. Har någon annan hört teorin? Vad säger dom i akademiska kretsar om teorin?

Fråga nr4: Letar efter Texter/brev med koppling till gotländsk högmedeltid, någon som har något tips på bra litteratur?

Fråga nr5: Finns det några konkreta bevis på att Valdemar Atterdag hotade med att brandskatta visby?

Hoppas att någon vällvilig person kan besvara frågorna, gärna med källor men det är inget måste.
Gotish

Inläggav grylen » 18 februari 2006, 01:47

Fråga nr1: Har läst att gotland fortfarande låg under vattenytan när inlandsisen försvann, stämmer det? I såna fall hur kom alla däggdjur dit

Fråga nr3: Har hört att det finns teorier om en historisk koppling emellan myten om Asaguden Tor, Torsborg på Gotland, Beowulf (Tror att hans namn stavas så) kvädet, och myten om tjelvar. Har någon annan hört teorin? Vad säger dom i akademiska kretsar om teorin?

Är det ingen som vill hjälpa dig..
Du har iofs inte helt lätta frågor, men jag kan börja med de lätta åtminstone. Helt logiskt efter en istid så blir det inte "dagens" pemperatur genast. Isen lade sig allt som oftare än sällan då och då som den gjort i all tid. Haquin Spegel beskriver till exempel att man haft hårda vintrar 1294,1296 och 1323 då man kunde rida över till fastlandet. Det märkligaste med istid är annars att folk normalt sett tror att människan kom till norden först efter istiden. Både djuren och vi var ju här innan, bara det att spåren nästan försvann.

När det sen gäller frågan om beowulf så är det något som helt enkelt går helt bort i en akademisk värld. Jämför med en apa som håller för öronen och skriker rakt ut.
Sanningen är att det inte är helt omöjligt att beowulf har med Gotland att göra men det går heller inte att leda i bevis. Att då Tore Gannholm gick ut med "beowulf, gutarnas nationalepos samt Gutasagan" gör ju inte saken bättre. Angående litt om Gotlands medeltid så är ju biblioteken i sig en bra grund. Bor du själv här på ön så kan jag ju säga att det finns massor här. Gotlandicaavdelningen är imponerande precis som dess historia. Du skall styras av ditt intresse, inte av boktips.
Jag skall fundera på dina andra frågor och försöka hjälpa dig.
grylen

Inläggav rundfunker » 20 februari 2006, 13:09

5. Enligt utställningen "Invasionen 1361" som fanns på MV förra året och säkert några år innan det talades det gång på gång om att det INTE fanns några bevis för brandskattning...
rundfunker

Inläggav Gotish » 21 februari 2006, 12:19

Tack så mycket för hjälpen, är överlycklig ifall någon kan hjälpa mig mera.

Letar just nu febrilt efter litteratur som beskriver sammandrabbningen 1313, varför gutarna kunde vinna? Myten om den svenske konungen som tillfångatogs under en hasselbuske. Hur ställde sig staden visby i drabbningen?(fråga 3)

Ja grylen jag bor delvis på ön. Pendlar emellan gotland och karlstad.
Problemet är att det är svårt för mig som är relativt okunnig om gotländsk historia att hitta dom rätta böckerna om titeln inte är tillräckligt träffande.

Tar här gärna emot litteratur tips inom högmedeltid. svensk forntid är också väldigt intressant. (100f.kr-800e.kr?)
Gotish

Inläggav Gotish » 23 februari 2006, 14:11

Svenska antiken menar jag förstås :/
Gotish

Inläggav Matti » 27 februari 2006, 21:46

??? Vadå antiken?

Med antiken menas i allmänhet den tidsepok som täcks av de grekiska och romerska civilisationerna (och ibland deras föregångare) I och ikring medelhavet. Vi har inte haft någon "antik" i Norden. Menar du motsvarande tidsperiod?
Matti

Inläggav grylen » 27 februari 2006, 23:33

Angående litteratur om händelser och slag på Gotland så kan jag rekommendera Strelows "Cronica Guthilandorum". Snöbohms "Gotlands land och folk" nämner bland mycket annat slaget 1313 och ger ingående om brandskattning. Märk dock att tiden hela tiden ändrar vår syn på all historia. Bengt Thordemans "Invasion på Gotland 1362". Hugo Nilsson Yrwings "Gotland under äldre medeltid" är inte lika "upphetsande" men ger lite mer kött på benen angående öns historia. Min favorit Haquin Spegels "Rudera Gothlandica" förstås.
Och det är bara en del av vad jag har hemma så du förstår hur mycket det finns på biblioteket i Visby! Vill du veta mer så gå dit och fråga efter en bibliotekarie som kan gotlandica och historia, han/hon kommer att vägleda dig. Kom bara ihåg att vara mycket kritisk till texterna(speciellt ovanstående äldre) och ta dom som den "gobit" av historiebeskrivning det är, ofta inte fakta.
Var t.ex. Spegel fick sina historiska "fakta" vet vi inte idag. Dock ser det väldigt trovärdigt ut när han bara räknar upp oväderstatistik och statistik om bränder och sjukdom tillbaka till år 690!? Det verkar vara kalla fakta men idag saknas urkunden och man måste alltså bedömma själv. Inga bevis=inga bevis
grylen

Inläggav Gotish » 28 februari 2006, 11:22

"??? Vadå antiken?
Med antiken menas i allmänhet den tidsepok som täcks av de grekiska och romerska civilisationerna (och ibland deras föregångare) I och ikring medelhavet. Vi har inte haft någon "antik" i Norden. Menar du motsvarande tidsperiod?"

Ja precis, Jag menar samma tidperiod fast i sverige. Hur benäms den åldern? Järnåldern?

Tack för litteratur tipsen, ska kolla på dom med en gång.
Gotish

Inläggav grylen » 28 februari 2006, 11:33

Upps, Bengt Thordemans "Invasion på Gotland 1362"? 1361 skall det vara såklart, borde väl jag veta men tangenten var väl för nära. Tvungen att rätta trots det uppenbara..
grylen

Inläggav grylen » 30 mars 2006, 21:38

Gotish gå in på denna länk. tryck ctrl+f, skriv "Beowulf" och sedan enter. http://www.arkeologi.uu.se/ark/educatio ... ilsson.pdf
Där ser man vad som kan ramla igenom, vågat får man väl säga..
Vet inte om just det som står direkt ger att Gannholm får rätt men kopplingen görs ju alltså Gotland-Beowulf.
grylen

Inläggav Matti » 3 april 2006, 10:47

Järnålder helt enkelt (ca 400f.Kr till 1050e.Kr)
Matti

Inläggav Fredrik Johansson » 3 april 2006, 17:50

Vilket för övrigt räknas till forntiden. Så Gotish, du hade helt rätt från början.
Fredrik Johansson

Inläggav Renika » 5 april 2006, 18:16

Hej du! Gotland låg under havsytan när inlandsisen drog norröver. Däggdjuren som finns här har i många fall kommit med människan, det finns många teorier om att man redan på tidig stenålder kom i båt och forslade med sig djur. Gotland har ju egentligen inga större vildlevande däggdjur, även om rådjur har dykt upp på senare år (säkerligen inplanterade på senare tid, liksom kaninerna). Här kommer ett litet citat från en kommande osteologisk avhandling (Gustav Malmborg). . Många av de djur som vi hittar på fastlandet finns inte på ön. De djur som kommit hit har gjort det genom att flyga, simma, gå (på isen) eller åka på något flytande (på till exempel en stock eller följt med människan i en båt). En av de första som intresserade sig för och skrev om den Gotländska Faunan var Linné när han besökte ön 1741. Men hans skrift kan inte ses som heltäckande för öns fauna och denna är inte heller i någon systematisk ordning. För att få en sådan sammanställning får vi leta i början av 1900-talet då Henrik Hasselgren skrev några skrifter över öns fauna. Den mest heltäckande faunan skrevs av Nils Noréhn år 1958, denna har senare återutgivits 1984 med författarens rättelser.

När man tittar på den Gotländska terestiska faunan kan den tyckas väldigt fattig. Många av de djur som finns på andra delar av östersjön finns inte på Gotland. Här saknas till exempel hjortdjur, större rovdjur (räv undantaget), mullvadar och sorkar för att nämna några. Hasselgren på sin tid resonerade att däggdjursfaunan kommit från ostnordost över en eventuell landbrygga. Detta menar Hasselgren är anledningen till att vissa arter som är så vanliga på det svenska fastlandet inte finns på Gotland. Att en sådan landtunga har funnits efter den senaste istiden är det idag ingen som tror. Däremot kan östersjön ha frusit så att det har varit möjligt för djur att vandra över isen.

På några platser över ön har man funnit ben av djur som idag inte finns på ön. Till exempel kan nämnas att ben från älg, kronhjort och ren hittats på flera boplatser från stenålder och framåt. Men att dessa skulle komma från en inhemsk fauna torde vara osannorlikt.
Renika

Inläggav grylen » 5 april 2006, 18:51

Fast vänta nu.. Med all respekt för min vän Gustav så skriver faktiskt Henrik Hasselgren 1910 även så här; "På andra stenåldersboplatser har man, nedbäddat i torfmossar, träffat rester af dvärgoxe, vildsvin och älg, hvadan man kan anse bevisadt, att vårt antagande är riktigt, och att dessa djur sålunda en gång varit vilda på ön."
Nu vet inte jag mer om fynden än det jag läser i mitt ex av boken. Om det bara var köttdel eller horn så kan man ju fört hit det i olika syften. Dock tar man väl knappast hit en dvärgoxe i sin kanot med utliggare till ön för att sänka den i myren? Jag får ta ett snack med Gustav tror jag..
grylen

Återgå till Forskning