Jag är ny här på forumet och har Historia som ett stort fritids intresse. Främst Gotländsk historia och Högmedeltid, så Gotländsk högmedeltid intresserar mig självklart mest. Jag har några frågor om gotländsk historia som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.
Fråga nr1: Har läst att gotland fortfarande låg under vattenytan när inlandsisen försvann, stämmer det? I såna fall hur kom alla däggdjur dit?
Fråga nr2: 1313 förekom det en sammandrabbning emmellan den Republiken Gotland och Sverige där Gotland skulle ha besegrat den svenska armen på den norra ön. Det jag undrar är om någon har något tips på litteratur och fakta som rör det här området.
Fråga nr3: Har hört att det finns teorier om en historisk koppling emellan myten om Asaguden Tor, Torsborg på Gotland, Beowulf (Tror att hans namn stavas så) kvädet, och myten om tjelvar. Har någon annan hört teorin? Vad säger dom i akademiska kretsar om teorin?
Fråga nr4: Letar efter Texter/brev med koppling till gotländsk högmedeltid, någon som har något tips på bra litteratur?
Fråga nr5: Finns det några konkreta bevis på att Valdemar Atterdag hotade med att brandskatta visby?
Hoppas att någon vällvilig person kan besvara frågorna, gärna med källor men det är inget måste.