Policy för filminspelningar?

Detta forum är för annonserande av evenemang och diskussion kring evenemang.

Inläggav Joakim K » 14 maj 2003, 08:07

Hmm... återigen tycker jag att det här låter bekant...
IT branschen dräller just nu av konsulter som har taskigt
med jobb. Alltså dumpar de timpriserna. I vissa upphandligar
har vi sett priser som ligger på en sån nivå att de i princip
endast täcker timlönen för konsulten ifråga... Täckningsbidrag.. glöm det!

Då kan man ju fråga sig... Hur bra är det för marknaden? Det kommer
att bli ytterst svårt att höja priserna i upphandlingar
i framtiden.

Samma sak här. Det är svårt att höja priset i efterhand. OM... ett stort om här... Inte produktionen
har en uppenbart högre kvalité än de de fick till det lägra priset
och OM (ett ännu större) inköparna hos kunden förstår påängen med
denna högre kvalite.... Det förutsätter dessutom att man faktiskt
gör en riktigt usel produktion för det lägre priset ;)

Med andra ord... Man ska ge kunden det de betalar för...

Apropos inköparna ja... Att man tex ser 1400-tals hjälmar i program
om William Wallace på discovery säger en del om marknaden... Det kan få en att fundera en hel del om sanningshalten i alla deras andra program...
Joakim K

Inläggav John-Kompani Bastard » 14 maj 2003, 10:13

Det finns bara ett sätt att arbeta!

Acceptera många förlorade uppdrag för för högt pris och erbjud nått som är orginellt om inte unikt.

Vi har från början konsekvent hävdat de priser vi ansåg realistiska för våra tjänster och vi accepterade genom åren många förlorade jobb, men efter att i tre år ha haft is i magen så står vi nu i en situation där vi får betalt det vi vill och har många kunder som vill ha oss. Fortfarande är det bara en av femton förfrågningar som leder till jobb, men det är långt bättre än en på femtio som det var i början.

Konsekvens? Vi kan ge våra säsongsanställda en skälig om inte hög ersättning för allt de gör.

Dock åter till tråden.

Jag blev å min sida i måndags uppringd av Trojachefen Tony. Vi hade ett halvtimmes långt samtal. Jag framförde mina åsikter på i stort sett samma sätt som jag gjort i detta fora. I stort löd Tonys argument såsom Christian längre upp på forat. En viss oro från Trojas sida kan man ju förstå, plötsligt höjs röster som tidigare varit mer eller mindre tysta. Kanske kommer Troja att få verka i ett strukturellt något förändrad situation, även om vi inte skall förledas tro att vi åstadkommer någon radikal förändring av TV-branshen med vårt förhållningssätt. Men även små, eller tilloch med hotande förändringar kan vara knepig. Man kan förstå och jag personligen välkomnar att Troja ger sig in i debatten på bred front.

Detta ändrar dock inte mitt principiella förhållningssätt. Tal om att ni på Troja verkar främst för att ni brinner för historia och historisk TV tror jag på inget sätt är tomt prat. Tvärt om. Jag har själv varit på Troja, talat med Tony, och fått ett bra intryck av inställningen. Men jag är inte imponerad av att det används som ett argument för att acceptera gratisarbete - färdigförhandlat avtal eller inte (som nu var fallet).

Vad tror ni att vi i Kompani Bastard gör det vi gör för. Att tjäna grova pengar? Vår affärside är ju närmast absurd. Vi spelar historiskt inspirerad teater och tar med oss ett läger som ser bra ut, håller lite föredrag, och låter kunder betala för det. Jag skulle sagt som Christian sa till Ny Björn "Lycka till!".

Liksom Troja ägnar vi oss alltså åt vår verksamhet för att vi brinner för det vi gör, teatern och det historiska hantverket. MEN....det vi gör är fortfarande affärsverksamhet som enligt skattemyndigheternas regler för affärsverksamhet måste syfta till att generera vinst för att få bedrivas i bolagsform.

Med detta i bakfickan varken vill eller kan vi känna att det är rättvist att be folk jobba gratis. Vi tar konsekvenserna och tar inte jobb där vi inte kan få betalt för den personal vi behöver. Och om vi mot förmodan tar ett dåligt betalt jobb (vilket vi nån gång kan göra för att vi anser det vara god reklam för oss i Kompani Bastard) så tar vi åtminstone så mycket att vi kan betala de anstälda vi behöver. ingen utomstående skall behöva betala för våra reklaminsatser.

Så gör vi i Kompani Bastard. Med denna inställning som till viss del, men absolut inte radikalt skiljer sig från Trojas måste jag ändå fortsätta hävda min ståndpunkt. Att man inte skall jobba gratis för vinstdrivande företag, t ex Troja. Jag tror liksom en föregående skribent att en sådan hållning i längden är bra för producenter av historisk TV och film. Det gäller att vara flexibel och hitta nya vägar/lösningar i affärsvärlden.

Slutligen måste jag uttrycka min förståelse ifall ni på Troja blir irriterade eller kanske arga för de åsikter vi framför, det fora vi gör det i och kanske främst syftet vi gör det för. Jag skulle kanske reagera på samma sätt om nån agiterade mot vår verksamhet och hotade del av affärsidén. Dumt också kan man tycka eftersom det till viss del kan förstöra relationen och förtroendet gentemot en potentiell kund. Men i denna sak är vi i KB övertygade. Diskusionen är av godo, våra argument är rätt och ifall kraven hotar affärsverksamheten beror det inte på oss utan på ett strukturellt problem i TV-branshen som de verksamma i branshen borde åtgärda.

Vi för ingen personlig vendetta mot Troja och det finns inga direkta eller allvarliga "problem" mellan mig/oss och Troja som föranleder argumentationen. Snarare finns en intressekonflikt, men det är väl inte samma sak? Jag menar - skall vi vara ärliga så är det klart att vi agerar och argumenterar som vi gör i egenintresse. Vi vill kunna tjäna pengar på det vi gör och gratisarbete hindrar vår verksamhet. Kanske skiljer vi oss inte alls från Troja. jag är iallafall glad att Troja finnas med på "tråden". Det känns mer ärligt så!

John - Kompani Bastard
John-Kompani Bastard

Inläggav Joakim K » 14 maj 2003, 11:30

Apropos inspelningen som var.... Är det inte Björn som dyker upp på TV4 annonsen där de söker folk till i höst?

För de som inte orkar leta...

Annonsen:
http://www.tv4.se/visa/?ID=246094

bilden:
http://www.tv4.se/imagesdb/editor/Allma ... D25C69.jpg
Joakim K

Inläggav Halvor » 14 maj 2003, 15:48

I allefall en röys med folk fra Vestgöta Hird i bakgrunnen ser jeg.

Vikinger? på slutten av 1100-tallet? Jaja. Det er vel et kompromiss...[8D]

Halvor
Halvor

Inläggav Lasse C » 15 maj 2003, 07:41

Nu när så att säga stridsdammet börjar lägga blir ett par saker tydligare.

Bland annat får vi innerligen hoppas att Tony på Troja inte har uppgifter där det behövs strategisk fingertoppskänsla och diplomatisk förmåga, för det verkar inte vara hans starka sidor. Hans kommentar om ”kostnadseffektivitet” just när debatten gällde att Troja betalar dåligt var förmodligen svenskt rekord i dålig strategi och det i särklass mest odiplomatiska han kunde ha klämt ur sig. (Det kanske är han som förhandlar med uppdragsgivarna om priserna? [;)])

Allvarligt talat, och betydligt mycket viktigare är att det blivit tydligt att Troja har ett dilemma - eller på mer osminkad svenska befinner sig i en jävla taskig sits! Om de lägger ett pris till sina uppdragsgivare som ger dem en skälig budget får de inte jobbet. Med ett pris som gör att de får jobbet kan de inte betala en skälig ersättning. Om de tar jobbet till budgetpris så <u>kanske</u> de kan förhandla upp priset till nästa omgång om resultatet blir bra nog. Å andra sidan kanske de får nobben på det högre priset med hänvisning till att ”förra gången kostade det bara xxx kronor”. I det sistnämnda fallet lär väl de statister de kan få in till nästa omgång vara dagiset Fiskmåsen eller nåt, där ungarna kommer i grejer deras föräldrar gjort (stickade brynjeluvor och spraymålade plywoodsvärd till pojkarna och pastellfärgade prinsessklänningar och kronor i guldpapper till tjejerna... [xx(]) - för medeltidsentusiaster lär de ha svårt att få ihop! Som Björn skrev: "Det skall fan vara filmproducent"

Med andra ord är de i ett urtaskigt läge, och har väl i rättvisans namn inte riktigt förtjänat all skit de fått här. (mea culpa, mea culpa) Dock, och det är nog viktigast av allt i den här diskussionen: Det är inte <u>vi</u> som äger det problemet! Det är <u><b>deras</b></u> problem, inte vårt - det är inte <u>vårt</u> fel att mediabranschen är rutten, det är inte <u>vi</u> som bestämmer vad SVT eller TV4 skall betala dem, det är inte <u>vi</u> som bestämmer om de skall ta ett jobb till reapris eller inte.

Jag har inte ens reflekterat över att delta i deras produktioner under gällande förutsättningar, och skälet är enkelt: Jag är 45 år och har under åren ställt upp gratis på diverse olika saker. När jag har ställt upp gratis har jag, med undantag för ideella sammanhang (och i en del fall även där![}:)]) tämligen konsekvent blivit blåst och utnyttjad. Handlar det om en kommersiell verksamhet rör jag numera inte en muskel förrän jag ser antingen ett underskrivet kontrakt med ett belopp på eller kontanter i min hand. Det är inte riktat vare sig mot någon personligen eller mot något specifikt bolag. Det handlar om mina egna ganska surt förvärvade erfarenheter och att jag redan upprepat vissa misstag onödigt många gånger. Jag ser faktiskt inte någon som helst anledning att ens riskera att göra om dem fler gånger.

Lasse C
Lasse C

Inläggav Eric Hejdström » 28 april 2005, 12:08

Inte för att spä på allt som sagts om Troja eller så men när jag av en slump hittade den här tråden så kom jag att tänka på ett arrangemang som dom låg bakom här hemma i Visby för några år sedan. Jag och några bekanta ställde upp och slogs lite och gjorde några andra saker också, delvis i regi av medeltidsveckan dels Troja. Dom hade nåt skumt sammarbete då som jag aldrig blev riktigt klok på. Vi var ganska många som ställde upp under två dagar men vad jag vet så var det ingen som fick något betalt alls. Det är väldigt tråkigt, att när det för en gångs skull blir av att visa upp vår hobby, oftast slutar i en halvdassig produktion där ingen får nåt vettigt för det... Skulle vara kul att se något bolag som vågar göra en satsning någon gång och som faktiskt läser på lite mer innan de bestämmer sid.

/Eric
Eric Hejdström

Föregående

Återgå till Evenemang