Eftersom jag har ett visst förflutet som ”statistiknisse” kunde jag inte avhålla mig från att jämföra lite siffror på forumet.
Under rubriken ”utrustning” finns 121 ämnen med sammanlagt 1067 inlägg.
Under rubriken ”kultur” finns ynka 7 ämnen med sammanlagt 40 inlägg.
Tittar vi på antalet inlägg skulle man rent statistiskt kunna hävda att vi anser utrustningen ca 27 gånger viktigare än kulturen. Nu är jag tillräckligt rutinerad som ”statistiknisse” för att mycket väl veta att man inte kan säga på det viset - men däremot är det ingen tvekan om att utrustningen tilldrar sig oerhört mycket större intresse & utrymme! Hur kommer det sig att vi kan ägna massor av tid, kraft och diskussionsutrymme åt (eventuella) knappars placering på en klänning från Varatrakten år 1346, men så lite åt exempelvis korrekt bordsskick, uppförande och tilltal?
Möjligen fins det mer dokumentation och underlag vad gäller det materiella - men det gör inte det andra mindre viktigt i mina ögon! Om vi skall försöka rekonstruera/återskapa/skapa en illusion av (stryk det som ej önskas) vikingatid/medeltid så tycker jag att en helt omistlig bit är just hur vi uppför oss! Det gör en sjujäkla skillnad för stämningen om någon hojtar ”Öh, Lasse, får jag snacka lite med dig?” eller om frågan formuleras ”Troman Harald, kan ni låna mig edert öra?”, för att nu ta ett exempel. Ett korrekt bordsskick kan vara skillnaden mellan om middagen faktiskt upplevs som en medeltida bankett eller om det bara blir något slags ”togaparty” i skojiga kläder. Man kan också fråga sig om ett korrekt uppförande är något som bara hör hemma på hov & banketter, eller om det skall finnas med hela den tid när man är omklädd. Och så vidare, och så vidare...
Faktiskt skulle jag vilja gå så långt som att påstå att en hög nivå på kultur och uppförande kan kompensera vissa brister i utrustningen - men däremot inte tvärtom! Även om man har en helt fulländad 1400-talsgarderob, perfekt ner i varje enskilt handsytt stygn, så hjälper det liksom inte om man sitter med chipspåsen på bordet, för att nu spetsa till det.
Som en extra bonus tror jag/inbillar jag mig att en uppmärksamhet på hur vi uppför oss också får en inverkan på hur vi bär oss åt mot varandra, och vilken hänsyn vi tar till varandra.
Prioriteras utrustningen och den materiella sidan på kulturens bekostnad? Eller är agerandet och uppförandet helt enkelt för tråkigt för att få uppmärksamhet? Eller är det besvärligt, eftersom man måste tänka på det hela tiden, medan kläderna är klara när de en gång är färdigsydda? Eller är uppförandet så självklart att det inte behöver diskuteras? Eller... ?
Ja, inte vet jag. Jag skulle gärna vilja ha era synpunkter på det här!