[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Heraldik

Heraldik

Historiska sedvänjor, språk, religioner, läror, filosofier och annat som inte har med det materiella att göra.

Heraldik

Inläggav Ebhen » 16 september 2004, 13:40

Hejsan på er.

Är det någon som skulle kunna ge tips på bra böcker om heraldik?
Vi tänkte nämligen dra igång en studiecirkel i föreningen om just det ämnet. Jag skulle vilja ha tag i en bok som ger en bra översikt om hur heraldiska vapen ser ut, regler och lite sånt. Den går bra med engelska böcker också då jag vet att det är lite tunnsått med bra svenska böcker.
Jag har tittat i "Oxford Guide to Heraldry" men insåg att den inte passade våra ändamål så bra. En annan jag har funderat över är "The complete book of Heraldry" (Slater), men jag vet inget om den alls, har bara sett den på internetbokhandeln.

Så är det någon som har lite bra förslag och tips så tar jag med tacksamhet emot det. :)

/Peter
Ebhen

Inläggav Daniel G » 16 september 2004, 15:25

Det finns en hel del svenskt i ämnet. Bl.a. dessa:
Andersson, Per - Heraldik, 1993
- Heraldiska vapen i Sverige, 1989
Bäckmark, Magnus - Heraldiken i Sverige, 2001
Dahlby, Frithiof - Svensk heraldisk uppslagsbok, 1964
Fleetwood, Harald - Handbok i svensk heraldik, 1917
Nevéus, Clara - Ny svensk vapenbok, 1992
Nordenvall, Per - Nordisk heraldisk terminologi, 1987
Raneke, Jan - Svensk adelsheraldik, 1990
- Svenska medeltidsvapen 1 - 3, 1982 (ny upplaga 2001)
Annars är denna ganska bra:
Von Volborth, Carl-Alexander - The art of Heraldry, 1991

Närmsta huvudbibliotek borde ha i alla fall Raneke.

Och för de riktiga entusiasterna:
Urquhart, Blair - Skotska klanmönster, 1999
Zaczek, Iain - The illustrated encyclopedia of tartan, 2004
Daniel G

Inläggav Emoni » 21 september 2004, 16:10

Är det någon av dessa som går igenom symboliken i heraldik? Färgerna och motivens mening.

//emoni
Emoni

Inläggav Arnaud Guillaume » 22 september 2004, 08:30

Dåligt med sånt; visserligen tar de flesta verk upp de mer uppenbara sakerna som pelikaner och enhörningar, men i övrigt är det knapert. Symbolism i allmänhet kanske man hittar i idéhistoriska verk; jag är själv rätt dålig på området. Just färgsymbolik hittar man i en del verk, men man ska nog ta det mesta som sägs med en nypa salt eftersom betydelserna varierar <b>kraftigt</b> beroende på vilka källor de har utgått ifrån; det mesta verkar vara mer eller mindre konstruerat.

Lite kommentarer angående Daniels rekommendationer:
Som synes är många av verken rätt gamla, och många är svåra att få tag på. Jag skulle rekommendera att du försöker låna dem från bibliotek; även om de inte finns lokalt går de flesta troligen att få tag på via fjärrlån. Av de nyare verken är Nevéus mest en förteckning över landskaps- och kommunvapen, medan Raneke inriktar sig på frälsesläkterna. Jag gillar Bäckmarks bok; trots att den är väldigt liten ger den en bra översikt över området, men ni kanske vill ha en djupare genomgång.

Bland den engelska litteraturen är faktiskt Oxford-boken rätt intressant, men mer när man börjar gå in djupare på ämnet. Som introduktionsbok tyckte jag att Stephen Friar's "Basic Heraldry" var trevlig; om inte annat har den väldigt vackra illustrationer. Michel Pastoreau's bok "Heraldry: Its Origins and Meaning" är värd en titt också. Annars går det att få tag på Arthur Fox-Davies bok "The Complete Guide to Heraldry" på t ex Akademibokhandeln för en billig penning; den är en produkt av sin tid men innehåller väldigt mycket av intresse. Von Volborths bok var det ett tag sen jag läste. Den tar upp kontinental heraldik i högre grad än de engelska böckerna, men jag minns inte så mycket mer om den.
Arnaud Guillaume

Inläggav Eric Hejdström » 22 september 2004, 08:47

Det finns en liten svensk häftat bok från Draking förlag som handlar om heraldik. Den tar upp grunderna om hur heraldiken fungerar och hur man konstruerar heraldiska mönster. Tyvärr har jag nog tappat bort mitt ex, men jag skall se om jag kan hitta den igen. Den är liten men innehåller faktiskt det mesta man behöver kunna för att skapa sig ett eget heraldiskt vapen eller kunna identifiera sådana som finns. Vad det gäller betydelser för olika symboler så fins det ett gäng bar hemsidor, dock på engelska men det borde väl inte vara för stora problem. Tänk på att dom heraldiska reglerna är internationella och således varierar dom ytterst lite runt om i världen. Däremot så förekommer det ofta informationsmissar i vissa texter och andra källor, men om man synar dom noga brukar det inte vara några större problem att sålla ut det som är oönskat.

http://www.digiserve.com/heraldry/ - bra infosida med lite av varje...
http://www.coatsofarms.addr.com/clipart.htm - clipartbilder för den digitala härolden...

Och så givetvis denna;
http://www.heraldik.se

Hoppas det var till lite hjälp iaf.

Eric
Eric Hejdström

Inläggav Ebhen » 22 september 2004, 21:14

Trevligt med lite matnyttiga svar. :) "Basic Heraldry" verkar vara något för oss skulle jag tro, i alla fall till en början. De flesta som kommer ingå i cirkeln är ju nybörjare så det är nog bra med något sådant. Men den boken du Eric tipsade om, du minns inte vad den hette?

Var hittar jag SCA:s heraldiska regler någonstans? Är det någon som har en direktlänk? (Orkar inte leta mig runt på deras sidor över hela världen)

Peter
Ebhen

Inläggav Sara Lundström » 22 september 2004, 21:26

Men Peter, du ska väl inte använda SCA-reglerna i en studiecirkel heller? Du vet väl om att de skiljer sig en del från historisk praxis?

Boken från Draking förlag heter "Heraldik : läran om vapenmärken". Per Andersson författare. Jag har den och tycker den är användbar för en nybörjare. Jag tror definitivt den kan vara användbar i GH. (Peter: vill du låna den till cirkeln och de inte har den på bibblan i Gävle så kan jag ev. låna ut den.)
Sara Lundström

Inläggav Daniel G » 23 september 2004, 08:17

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ebhen</i>

Var hittar jag SCA:s heraldiska regler någonstans? Är det någon som har en direktlänk? (Orkar inte leta mig runt på deras sidor över hela världen)

Peter

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Här finns det mycket om heraldik inom SCA (och lite annat):
http://www.sca.org/heraldry/laurel/education.html

Och studiecirklar är bra till allt! [:)]
I Styringheim håller vi flera av våra aktiviteter som studiecirklar, bl.a. sömnad, rustningsbygge, kalligrafi och illuminering, musik och pärk!
Daniel G

Inläggav Ebhen » 23 september 2004, 12:39

Men Sara då, får jag inte ens för eget intresse snoka i SCA:s djupa hålor? ;) Och jo, jag vet att dess regler skiljer sig från övriga världen och just det vore kul att kunna jämföra. :)

Jag håller med Daniel, cirklar är underskattade på många vis. Man kan få bidrag till litteratur, material och en massa annat förutom den rena kunskapen man får.
Ebhen

Inläggav Sara Lundström » 23 september 2004, 12:56

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ebhen</i>

Men Sara då, får jag inte ens för eget intresse snoka i SCA:s djupa hålor? ;) Och jo, jag vet att dess regler skiljer sig från övriga världen och just det vore kul att kunna jämföra. :)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Men då så. Då finns det ju en anledning. Man vet aldrig vad du får för konstiga ideer! ;)

Cirklar är svinbra. Det vet väl jag som nästan jobbar på ett studieförbund. Dessutom är den pedagogiska idén lysande, d v s att man lär tillsammans, inte att en enda lär ut och de andra passivt tar till sig, samt att teori och praktik ska blandas.
Sara Lundström

Inläggav Eric Hejdström » 25 september 2004, 20:30

Tack Sara för att åtminstone någon hr kommer ihpg sina boktitlar ;)
Dom heraldiska reglerna för att skaffa sig ett snyggt vapenmärke är egentligen ganska enkla. Det som är klurigt som fasen är att kunna beskriva sitt vapen med korrekta termer. oj oj oj vilken djungel det är. Att merparten av uttrycken har sitt ursprung i franskan gör ju inget lättare direkt...

Lycka till med eran studiecirkel Peter!
Eric Hejdström

Inläggav Sara Lundström » 25 september 2004, 21:18

Erik: Inga problem när man har boken hemma!

Blasonera på svenska är inte alltför svårt, enligt min mening. På engelska verkar det däremot as-jobbigt, med massor av franska som sagt. Min personas vapen blasoneras på svenska "på blå sköld en kalk över tre eldsflammor, allt gyllene". Och det går ju att begripa. På "engelska" ska det väl bli nåt som börjar med "per azure..." och längre kan jag omöjligt komma.
Sara Lundström

Inläggav Arnaud Guillaume » 27 september 2004, 09:49

Azure, a chalice and in base three flames per fess, all Or. Så nu vet du det [:)]

Svenskan är i mitt tycke lite pratigare, men det är mindre av fikonspråk över den helt klart. Vår "metod" att blasonera kommer från tyskan snarare än franskan, men till skillnad från engelsmännen har vi faktiskt översatt uttrycken i stället för att använda dem rakt av.
Arnaud Guillaume

Inläggav my_mmy » 27 september 2004, 10:32

heh - I would have blazoned that "Azure, a chalice and in base three flames Or". 'in base' would imply lined up rather than 2/1, and since no other colour is specified for the charges they'd by default all have to have the same colour.

'Gules, a salmon naiant embowed within a bordure Or'

oops, insag precis att jag slog om. naval, det mesta ar ju engelska anda.

/maggie
my_mmy

Inläggav Arnaud Guillaume » 27 september 2004, 14:51

Som sagt, det är gott om små petiga regler... [;)] Jag tänkte inte på att saker normalt är bjälkvis ställda i stammen och ginstammen (för att nu använda svenska termer), men jag skulle nog skrivit ut det i alla fall. Ibland behöver man vara övertydlig.
Arnaud Guillaume

Nästa

Återgå till Kulturer