<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ebhen</i>
Hejsan på er.
Är det någon som skulle kunna ge tips på bra böcker om heraldik?
Vi tänkte nämligen dra igång en studiecirkel i föreningen om just det ämnet. Jag skulle vilja ha tag i en bok som ger en bra översikt om hur heraldiska vapen ser ut, regler och lite sånt. Den går bra med engelska böcker också då jag vet att det är lite tunnsått med bra svenska böcker.
Jag har tittat i "Oxford Guide to Heraldry" men insåg att den inte passade våra ändamål så bra. En annan jag har funderat över är "The complete book of Heraldry" (Slater), men jag vet inget om den alls, har bara sett den på internetbokhandeln.
Så är det någon som har lite bra förslag och tips så tar jag med tacksamhet emot det.
/Peter
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
-- Det här är ju ett otroligt sent svar, men för nytillkomna läsare så ...
Svenska Heraldiska Föreningen gav 2005 ut ett 48-sidigt häfte med titeln "<b>Heraldik för nybörjare</b>".
Den är skriven av Stefan Bede, Martin Sunnqvist, Jesper Wasling & Henric Åsklund (alla aktiva i nämnda förening) och tar upp allt det som en nybörjare i heraldik bör känna till. Den tar också upp en hel del missuppfattningar om heraldiska regler, som bland annat förs vidare rätt så okritiskt i flera av de här ovan omnämnda böckerna, undantaget "<b>Heraldiken i Sverige</b>" av Magnus Bäckmark & Jesper Wasling.
Häftet kostar 90 kr och kan köpas direkt från föreningen. Gå vidare till
www.heraldik.se.