[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Diskussion ang. Medeltidsveckan

Diskussion ang. Medeltidsveckan

Detta forum är för annonserande av evenemang och diskussion kring evenemang.

Diskussion ang. Medeltidsveckan

Inläggav falsobordone » 3 oktober 2004, 23:32

Jag vet inte om någon mer har dåliga erfarenheter av organisationen under de senaste årens Medeltidsveckor, men i vårt (och många andra musikers) fall har de varit legio, med mer problem än någonsin i år. Detta föranledde mig att för ett tag sedan skicka ett brev till Medeltidsveckans styrelse och verksamhetsledare med sakliga förslag och påpekanden om vad som kan och borde förbättras inför kommande år. Jag har inte fått något svar ännu.

Vad jag vill komma fram till är att jag tror att det är viktigt att Medeltidsveckan får höra från fler som har märkt en kraftig nedgång i kvaliteten de senaste åren. Förhoppningsvis kan vi få dem att vakna upp och se till så att det största medeltidsevenemanget i Sverige återigen blir det bästa...

Mitt brev finns att läsa här:

Mvh
Erik Ask-Upmark / Falsobordone
falsobordone

Inläggav Lars » 4 oktober 2004, 05:57

Hej Erik!

Jag gjorde uppehåll några år så detta år var första sen 1999 jag var på medeltidsveckan.

Under åren som gått är det ganska tydligt att MTV gått från att vara "av entusiaster - med entusiaster - för entusiaster" till en affärsdrivande verksamhet som hellst ser till profiten på bekostnad av engagemanget.

Om de urholkar förtroendet och glädjen hos oss som åker dit för att delta (på någon nivå) snarare än vara turistande åskådare kommer det hela att rasa samman. Inser de inte detta så är de lika kortsiktiga som näringsliv och politiker brukar kännetecknas av och därmer rättfärdigas mina ord om affärsdrivande och profit ovan.
Lars

Inläggav Lars » 4 oktober 2004, 06:06

Tillägger att ditt brev var mycket välskrivet och tog upp många punkter av stor vikt.
Lars

Inläggav eskimonika » 4 oktober 2004, 08:28

Det verkar som mycket berättigad kritik (i brevet alltså) och absolut inga orimliga krav - ni som arbetar på medeltidsveckan vill naturligtvis kunna göra ett bra jobb.
Jag som aldrig varit där men hoppas vara det nästa år blir lite oroad av det här med försämring. Enligt Lasse Cs klassificering tillhör jag nog togapartyfalangen med inslag av hantverksnissa - gärna party, men det ska vara snygga togor, ungefär. Och att det är lätt att hitta de programpunkter man är intresserad av är viktigt på alla evenemang, motsatsen kan göra dem till plågsamma upplevelser. Medeltidsveckan verkar vara mer beroende av entusiasternas gunst än många andra evenemang också - att folk betalar för att komma dit och vara ett pittoreskt inslag i stadsbilden är en stor anledning till att så många "vanliga" turister åker dit.
eskimonika

Inläggav Martinus Canonicus » 4 oktober 2004, 10:18

En snabb kommentar.

Jag visste inte att Erik skrivit ett brev till Medeltidsveckans styrelse och verksamhetsledare förrän jag tittade in på Forum i dag. Nu ligger brevet ute för alla på Forum att läsa innan styrelsen haft tillfälle att ta del av det.

Erik Skriver: "Jag har inte fått något svar ännu."

Anar jag en irritation bakom detta? Är det kanske därför Erik lagt ut brevet?

Eftersom brevet bakom Eriks hemsida inte är daterat vet jag inte när det postades. Förmodligen har det anlänt någon gång mellan styrelsens sammanträden. Vi har ju inte styrelsesammanträde mer än 6-8 gånger om året, så det är egentligen inte så underligt att Erik ännu inte fått svar från styrelsen. Kanske skulle kansliet ha bekräftat mottagandet av brevet, men så har tydligen inte skett.

Med detta inlägg kan jag som ledamot i Medeltidsveckans styrelse bekräfta att brevet har kommit fram till Veckans kansli, och till dess ordförande Rolf K Nilsson. Efter koll med honom i dag på morgonen vet jag dessutom att berätta, att Eriks brev kommer upp på styrelsesammanträdet tisdagen den 12 oktober. Ärendet hade Rolf tagit in i dagordningen så snart han fick brevet.

Jag kan nu endast säga, att styrelsen för Medeltidsveckan kommer att seriöst ta upp det som Erik skriver. Jag kan inte här kommentera brevet - det skulle vara att gå styrelsens diskussion och beslut i förväg. Men jag kan säga, att vi redan är medvetna om en del av påtalade - och andra - brister.

Vi vill så öppet som möjligt diskutera allt inom Medeltidsveckan. Hur skulle man annars kunna genomföra en Vecka med 2000 frivilliga medarbetare? Veckan är en folkrörelse. Och all kritik är till gagn för vår gemensamma ambition - att göra Veckan bättre och bättre.

Jag hoppas på en fortsättning på den här tråden och ämnar återkomma, men inte förrän om en-och-en-halv vecka, sedan styrelsen fått tillfälle att gemensamt dryfta Eriks utförliga brev. Till sammanträdet nästa tisdag tar jag också med mig de inlägg som kommit på den här tråden fram till dess.

Martin Eriksson
ledamot i styrelsen för Medeltidsveckan
utsedd av Medeltidsgillet på Gotland
Martinus Canonicus

Inläggav Lasse C » 4 oktober 2004, 13:00

Vad jag, så här på en smula håll, tycker är ganska alarmerande är att detta inte är en ny kritik.

Kritik mot MTV för sjunkande kvalitet, ökande kommersialisering, "jippofiering" och "öltältifiering" har jag hört framföras ganska ihärdigt under flera år. Den påtagliga responsen på kritiken verkar vara i det närmaste obefintlig.

Inget evenemang, varken medeltids- eller annat, kan leva på gamla meriter. Om MTV sjunker ner under en viss nivå kommer allt fler av de seriöst medeltidsintresserade att tröttna, och i stället söka sig till något annat evenemang. (Det saknas ju gubevars inte medeltidsevenemang i Sverige, låt vara att flertalet är rätt oansenliga - än så länge) I så fall tror jag att MTV kommer att sjunka i ett träsk av öl och krimskrams.

I en inte särskilt lång förlängning tror jag att organisationen av och kvaliteten på MTV rätt och slätt handlar om dess överlevnad. Om MTV vill överleva måste man ta Eriks (mycket seriösa och sakliga) kritik, och även andras kritik ang marknad etc, på allvar. Med "på allvar" menar jag inte bara instämmande men till intet förpliktigande fraser, hummanden och nickningar utan att faktiskt <i><b>göra</b></i> något också.

LC
Lasse C

Inläggav Lars » 4 oktober 2004, 14:08

I ljuset av LCs vältalighet anser jag att det vore fel att splittra tråden. Låt allt komma upp till ytan.

Skulle denna tråd enbart handla om MTVs bemötande och agerande mot deltagande (musiker-) grupper så skulle det nog inte bli så mycket diskuterat alls.

Den enda av mina tio medeltidsveckor jag varit aktiv i någon programpunkt var 1997 när Cadenza gav två dansföreställningar. Att diskutera nuläget utifrån eventuella minnen av de exakta förhållandena och bemötandena då känns ganska ointressant.

Att jag däremot gärna skulle se att vår dansförening finge komma igen slänger jag in som en önskning. Det gäller ju att smida när järnet är varmt. :)
Lars

Inläggav falsobordone » 4 oktober 2004, 18:38

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martinus Canonicus</i>

En snabb kommentar.

Jag visste inte att Erik skrivit ett brev till Medeltidsveckans styrelse och verksamhetsledare förrän jag tittade in på Forum i dag. Nu ligger brevet ute för alla på Forum att läsa innan styrelsen haft tillfälle att ta del av det.

Erik Skriver: "Jag har inte fått något svar ännu."

Anar jag en irritation bakom detta? Är det kanske därför Erik lagt ut brevet?

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag glömde klantigt nog sätta ut datum i HTML-versionen av brevet. Brevet skickades (per e-post och snigelpost) till kansliet den 23/9 så det skulle hinna fram innan ett pålyst möte för MTV's musikgrupp den 28/9. Självklart skulle jag aldrig offentliggöra en skrivelse av det här slaget utan att ha låtit de ansvariga ta del av den först! Jag övervägde noga om jag skulle ge alla verksamma här på forumet chansen att ta del av min kritik och bedömde det som att det ligger i allas intresse att få ut den här diskussionen i det öppna.

En viss irritation kanske går att utläsa i min kommentar; den har isåfall sin grund i det faktum att vår kommunikation med MTV och Ulf Berg under hela sommaren (fram till sista veckan i juli) var extremt ensidig. Efter att ha jagat verksamhetsledaren i ett par månader (per post, telefon, mail, fax) för att få svar på grundläggande frågor (såsom bokningsstatus, gagediskussion, boende, transport etc.) måste jag erkänna att mitt tålamod gällande MTV's responsförmåga har sinat en del... men jag har fått en bekräftelse från både Martin E och Ulf B tidigare idag vilket är glädjande.

Låt mig också säga att jag håller med Lasse C till hundra procent: om MTV vill fortsätta uppfattas som en seriös arrangör måste inkommen kritik bemötas och behandlas på ett sakligt och relevant sätt snarare än med ett "ursäkta, vi vet att vi gjort fel, det har berott på det här och det här men vi ska bättra oss" vilket undantagslöst har varit fallet hittills.

/Erik A-U
falsobordone

Inläggav Angus Maciomhair » 4 oktober 2004, 19:07

Tråden är nu delad, de bitar som rör marknaden finns nu i tråden [url="http://www.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=424"]Reaktioner på Medeltidsveckan[/url] där detta har diskuterats tidigare.
Eftersom kritiken rör olika delar av Mtv finns det inget skäl att inte diskutera dem i olika trådar.
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Sara Lundström » 6 oktober 2004, 00:23

När det gäller boendet hade ju Mtv en svår situation. Ett av Visbys hotell hade bytt ägare och en stor bokning hade slarvats bort. Jag vet att de letade boende med blåslampa åt oss som blivit lovade sådant.
Sara Lundström

Inläggav Martinus Canonicus » 12 oktober 2004, 15:34

Jag kommer just nu från sammanträdet med MVs styrelse.

Vi har noggrannt gått igenom Eriks brev, som inledde den här tråden, och samtalade om det punkt för punkt. Vi beslöt att Rolf K Nilsson, styrelsens ordförande, svarar Erik brevledes.

Det är många som skriver till MV och det är både ros och ris som ges. Eriks synpunkter har blivit uppmärksammade i mycket hög grad här på forum genom att han valde att offentliggöra sitt brev.

Jag lovade att återkomma till den här diskussionen efter sammanträdet. Jag har sett till att brevet blev ordentligt genompratat, men brevet ställdes till "styrelsen för Stiftelsen Medeltidsveckan på Gotland" och därför är det styrelsens som ska svara Erik, genom ordföranden.

Martin Eriksson
Martinus Canonicus

Inläggav Sara Lundström » 12 oktober 2004, 18:38

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lasse C</i>

Vad jag, så här på en smula håll, tycker är ganska alarmerande är att detta inte är en ny kritik.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Snabb fråga Lasse, eftersom jag glömt: När var du på Medeltidsveckan sist?
Sara Lundström

Återgå till Evenemang