Svenska Rustningssmeder (nutid)

Här kan du annonsera om du vill sälja något.

Svenska Rustningssmeder (nutid)

Inläggav Jonas Flink » 8 oktober 2004, 15:48

Är det någon här på forumet som tillverkar plåtrustning eller känner till någon annan seriös rustningstillverkare än via armorari? I så fall vill jag ha länkar. [:)]

Vilka är de vanligaste teknikerna? Hur många smider hjälmar i ett stycke och hur många svetsar ihop två halvor? Hur många finpolerar alla rustningsdelar och hur många lämnar en satin finish etc.?

Hursomhelst så skulle jag vara tacksam om någon kunde upplysa mig.
Jonas Flink

Inläggav Björn Hellqvist » 8 oktober 2004, 18:18

Björn Hellqvist

Inläggav Admin » 8 oktober 2004, 19:06

Nu är ju inte Per svensk, utan dansk, men han förtjänar helt klart att nämnas:

http://www.olofsgillet.org/per/

/Henrik
Admin

Inläggav Raymund » 8 oktober 2004, 20:19

Det finns även ett svenskt forum för de som är intresserade av de mer praktiska bitarna av rustningssmide, titta in på www.rustning.se för mer info.

/R
Raymund

Inläggav Jonas Flink » 8 oktober 2004, 20:23

Aha. Tack för hjälpen. Jag ska kolla runt lite mer och kontakta de jag finner intressanta. =)
Jonas Flink

Inläggav Jonas Flink » 12 oktober 2004, 21:25

Det jag är ute efter är en rustning från ca 1350-1400. Jag tänkte mig gambesson, en ringbrynja samt ett visbyharnesk utanpå och en bascinet med visir och aventail (Inte "pigface"). Plåtskydd för armar och knän samt skenbensskydd i läder med metallameller på insidan. Och ett par dugliga handskar så jag slipper brutna fingrar.

Jag vill gärna ha ett visbyharnesk eftersom jag kan tillverka det själv med verktyg och material som står till mitt förfogande och på så sätt spara in lite på kostnaderna.

Vad behöver ändras? Vad är otidsenligt eller opassande?
Jonas Flink

Inläggav Joakim K » 13 oktober 2004, 07:38

En kommentar bara... Det låter väldigt mycket som 1350. 1400 är alldeles för sent för det.

Vad har du för persona? Sammhällsklass?

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Och ett par dugliga handskar så jag slipper brutna fingrar.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

De som hör ihop är helt klart ett par liknande de som de hittade vid korsbetningen. De är dock av "fingermodellen", dvs de ger inte lika bra skydd som ett par som har plåtar som går över alla fingrar. Men det är upp till var och en och avgöra om det är OK eller ej...

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">skenbensskydd i läder med metallameller på insidan.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Typ "splinted"? Isåfall ska väl metallen sitta på utsidan?
Joakim K

Inläggav Jonas Flink » 13 oktober 2004, 18:50

Joakim K:
Jag har ingen persona, jag vill bara ha en rustning som ser ut att vara från senare hälften av 1300-talet och som funkar bra till fullkontakt. Handskar med fingrar skulle jag helst vilja ha så att man kan lägga pekfingret över parerstången och göra lite andra grejor. Metallen kanske ska sitta på utsidan av benskydden, men jag tänkte att det borde fungera med insidan också.

Ja hursomhelst.. skulle det fungera med visby harnesk till rustningen om ens persona (om man nu använder sig av någon sådan) är lågadlig eller kanske proffisionell soldat med ganska bra ekonomi. Eller ska man ha ett plåtharnesk?
Jonas Flink

Inläggav Joakim K » 13 oktober 2004, 21:49

Just vid slutet av 1300-talet så förändrades rustningarna snabbt. Som det har påpekats på andra ställen så är visbyharnesk inte direkt "state of the art" 1361... Därav kommentaren att det är mer 1350 än 1400. Samma sak gäller för "splinted" skydden.

Den effektivaste kombinationen är pigface bascinet, churburgliknande harnesk och "hourglass" handskar... Men tyvärr rusar priset nog ganska fort iväg då... Ett alternativ är att göra något brigandineliknande, men då blir det betydligt jobbigare än att fixa en CoP.
Då vill du komma enklare undan så satsa på mitten av 1300-talet....
Joakim K

Inläggav Jonas Flink » 13 oktober 2004, 22:02

Jo.. men om jag får ihop rustningen som jag vill ha den med visbyharnesk och splinted greaves så passar den in i mitten av 1300-talet. Eller?
Jonas Flink

Inläggav UrsusRex » 13 oktober 2004, 23:51

Bild
Eventuellt handskarna det talades om i tråden?
I vilket fall är de toksnygga och skulle passa till din rustning tror jag?

Ritning på handskarna finns här; http://www.armourarchive.org/patterns/w ... ntlet_cad/

P.S Om du gör ett par kan du väl göra ett par extra till mig va ;)

Edit; Eller så kanske någon annan har ett par som ligger och skräpar eller kan tänka sig tillverka ett par till mig för cirkus 1.500-2.000 kr? ;)

Mvh
Björn
UrsusRex

Inläggav Joakim K » 14 oktober 2004, 08:02

Jo, de är toksnygga... Och de var de som jag syftade på apropos korsbetningen.

Kolla även http://home.earthlink.net/~old_bear/id4.html

När jag brukade träna så funderade jag allvarligt på att göra ett par sådana där + splinted skydd för armarna....

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jo.. men om jag får ihop rustningen som jag vill ha den med visbyharnesk och splinted greaves så passar den in i mitten av 1300-talet. Eller?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ja, definitivt!
Joakim K

Inläggav Jonas Flink » 14 oktober 2004, 19:21

Jag tänkte bara fråga om den här hjälmen ser lagomt tidsenlig ut, i så fall ska jag beställa en sådan. Bild

Jag tycker iallifall att den är riktigt snygg, annat än de där spetsiga nosarna. [:)]
Jonas Flink

Inläggav Raymund » 14 oktober 2004, 20:43

Passar riktigt bra till ca 1350 också, speciellt med den runda toppen.

/R
Raymund

Inläggav Jonas Flink » 14 oktober 2004, 20:47

Så bra! Det är den hjälmmodellen jag tycker bäst om.. Då ska jag beställa en sådan. Tack Raymund. =)
Jonas Flink

Nästa

Återgå till Säljes