Jo, måste vara lärling ett år för att ta gesällbrev.
Problemet är utbildning, inte praktik. Det ingår väl en hel del annat än hovslageri antar jag? Sjukdomar osv.
Och jag blir så sned på att det inte finns utbildningar i huvudstaden! Samma sak då jag funderade på smide.... konstsmide hit och konstsmide dit, kurser och fan hans moster men inte en enda utbildning man kunnat ha nytta av på ett bygge eller liknande. (Mer realistiskt än konstsmide med försörjningen i åtanke - drömmen vore att restaurera kyrkbeslag, grindar osv.)Och för att smida ljusstakar och krokar behövs fanimej inga terminer på folkhögskola och studielån för att greja

.
Då var den "närmaste" utbildningen jag kunde finna i Dalsland. Men igen, kanske någon vet alternativ närmare Sthlm? Till smed menar jag.
Ledsen om jag låter grinig, bara så förbannat trött på samhället. Varit sjukskriven i två år, tidigare arbetat som kock men måste nu tänka om och börja med något nytt och det är inte det lättaste ska jag säga. Snart krävs det väl utbildning i ergonomi, socialsamvaro och fan vet vad för att sitta i kassan på KONSUM! *lol*
Själv då? Smed? kul! Var utbildade du dig?
Och jo hästskor kan jag tänka mig är en utmaning, men som tur är finns de ju i massproduktion - behöver bara kallsmidas lite för tillpassning i de flesta fall.
Mvh
Björn