hejsan!! skulle vilja ha hjälp med en skojig grej..
försöker förklara att mollskin inte är direkt historiskt korrekt på ett lajvforum..
detta skriver en person som tydligen vet väldigt mkt =)
skulle bara vilja att någon kan förklara för denne och även för mig hur det verklihgen ligger till med bomull och framförallt mollskinn.
jag ska vidarebefodra bra svar till personen.
Det finns INGA, jag lovar, INGA, som helst bevis på att ett tyg som mollskinn inte fanns på medeltiden. Mollskinn är nämligen bara bomullstyg som repats upp med en sorts kardor (man kardade ull redan under bronsåldern, så redskapen fanns ju). Teorin har bekräftats av en professor i medeltida klädnad och mode under bråket om att det medeltidsinspirerade programmet Salve använde mollskinn till vissa dräkter.
Att du påstår att bomull inte skulle ha funnits på medeltiden är fan så att man inte vet om man skall skratta eller gråta! Det bästa är att du försöker verka så proffessionell i ämnet
Bomull har vad man vet använts i mer än 5400 år. Det växer vilt i mer eller mindre alla regioner söder och sydöst om medelhavet. Det går även att odla i de sydeuropeiska länderna, t.ex. Grekland, Italien och Spanien. Det du gör är att påstå att handel under medeltiden inte existerade.
Ursäkta mig, men jag skulle kunna gissa på att bomull fanns att tillgå på varje större marknad överallt i europa åtminstone efter år 1100.
Då medeltida fantasylajv för övrigt inte har 100% att göra med medeltid, utan snarare inspireras av klädmode under 1300-1500talet förstår jag iöverhuvudtaget inte vad du snackar om?
Har förvisso också hört det där om linnet, men:
1. Har du någon säker källa på detta, dvs att linne enbart användes till underkläder?
2. Detta är fantasy, inget seriöst medeltidslajv. Vem säger att folket i den här världen inte valde att använda tyget som annat än bara underkläder?
3. Vad gick du själv klädd i, och vad spelade du?
4. Och det viktigaste av allt: Varför åker du på ett lajv som tydligt beskrivs som ett lajv med nybörjartolerans ?
tack på förhand!