lavvu/älgskinn

Detta forum är till för diskussion om tillbehör, husgeråd, köksutrustning, tält, sängar och annat som inte hör till kläder och dräkt.

lavvu/älgskinn

Inläggav frogfish36 » 20 oktober 2004, 13:14

Hej,hej!

Ursäkta min dåligt svenska, men vi har flyttad hit för inte så länge sen.[:I]
Fantastisk forum...

Vi är på vägen att bygga en samilavvu.
Var kan man få informationer om det. Har inte hittad så mycket i nätet.
Helst vid älghud. Nu har jag hört att man ska ta garvad älghud inte råhud? Ved ni farför? Är inte råhud vattentätare?

Jag är lite (?) rädd för att garva 20 älghuder...

Det vore bra om den en eller andra av er har non idee.
Tack och hej!
frogfish36

Inläggav Karin » 20 oktober 2004, 13:20

Nej, garva 20 älghudar för hand låter inte särskilt roligt.
Men vad är en samilavvu för något?

Karin
Karin

Inläggav Sigfuss » 20 oktober 2004, 13:31

Samilavvu är en samisk bostad, motsvarigheten till indianernas "tipi", (samilavvu = sametält)men vad jag vet använder man renskinn till dom, man syr ihop dom av tråd tillverkad av magsäckarna från renen.
Jag är osäker på om man använder garvat skinn men nog tror jag att skrapat skall kunna fungera.

Mitt råd är att du kontaktar någon med kontakter i samevärlden då det fortfarande är något som används vid renskötseln av olika samebyar. Jag hittade en sida på nätet som kanske kan ge dig lite råd om vart du skall söka, du hittar den här:
http://lavvu.com/photos.html

//Joakim
Sigfuss

Inläggav frogfish36 » 20 oktober 2004, 14:43

Hej och tack för informationen.

Den sidan virka lite komerciell (kan man säga så på svenska?)

Jag vet att man har gjort tipis (nordamerika) av garvat skinn.
Naturligtvis vore renskinnet mer autentiskt men det kostar. Älghud kan jag få så många som helst...[:D]
frogfish36

Inläggav Arild Krake » 20 oktober 2004, 15:10

Renhudar är tunnare än älghudar vilket gör att kåtan(?) blir lättare och tar mindre plats. Skinnen bör nog garvas då råhud blir väldigt stelt när det torkar. Det finns dock många olika sätt att garva hudarna på och de kommer även att konserveras av röken från eldstaden. Mitt tips är att du tar kontakt med Bäckedals folkhögskola. Där finns många kunniga lärare. Jag tänker framför allt på Lars-Inge som är en mycket skicklig hantverkare och kunnig innom många områden och på Ajja som har hand om skinnutbildningen på skolan om jag inte misstar mig.

Folkens museum och Nordiska museet kan ev också vara intressanta att ta kontakt med.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Sigfuss » 21 oktober 2004, 08:56

Ett annat bra tips vore ju kanske att kontakta någon av dom många samebyarna i Sverige (om du nu bor i Sverige), bor du norröver så finns säkerligen någon inte alltför långt bort - kolla på den här sidan efter vilken som ligger närmast dig:
http://www.sapmi.se/ssr/stor_sameby.html

Men också som sagt lärarna på Bäckedal har erfarenhet av det mesta så det kan vara en bra idé att prata med någon av dom också.

//Joakim
Sigfuss

Inläggav frogfish36 » 26 oktober 2004, 14:04

Tack för hjälpen,

Bäckedahl låter fint. Men när ja frågade artigt en konkret fråga var det enda ja fick en programm av dener kurser i min brevlåda...[xx(]

Heiko
frogfish36

Inläggav Martina » 26 oktober 2004, 14:22

På Bäckedals hemsida finner du mailadressen till Ellinor Sydberg, hon är klassföreståndare för textil men också gift med Lars-Inge. Skriv till henne ochh be Lars-Inge eller Aja höra av sig till dig.

MVH

Martina
Martina

Inläggav Carrot » 29 oktober 2004, 21:59

Många viltvårdsområden slänger bara bort sina älghudar (mitt bla). Jägarförbundet kan säkert ge ut kontaktpersoner för ett område nära dig.
Carrot

Återgå till Bostäder och husgeråd