Krut till krutvapen?

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Inläggav Johan Käll » 2 november 2004, 19:33

De smidda består oftast av järnremsor (i brist på bättre namn)som sedan sätts ihop med heta järnband som sedan krymper ihop det hela. Det är den förenklade förklaringen till det.

På den här sidan kan man se hur principen ser ut, även om denna är lite väl stor att montera på en pinne...
http://www.medieval-siege-society.co.uk/

se i galleriet,Herstmonceaux Castle och glöm inte att kolla på filmerna längst ned...
Johan Käll

Inläggav Anders Lindkvist » 2 november 2004, 21:39

Muuhahahahaha, vilket kanon, sådan ska vi ha minst 5 st i Drothemshirden...

Ok, jag hajar principen, men det där är inte lätt att göra. Man borde kunna göra av ett rör och sen krympa på järnband sen, det känns dessutom säkrare. Ska fixa ngt stålrör, vad är lämplig dimension? Spännande projekt att se fram emot...
Anders Lindkvist

Inläggav Johan Käll » 3 november 2004, 11:03

Tja.. den du just såg på är väl en lämplig kaliber?

Men annars kan man väl säga att de flesta kalibrar tillverkades. någonstans mellan 20-30 mm kan väl vara lagom tycker jag.

Det är många som har ett rör innuti, särskilt de som tänker använda den till att skjuta kula med.
Johan Käll

Inläggav Anders Lindkvist » 3 november 2004, 11:48

jag tänkte bara panga med min, så om jag skaffar ett 20mm rör som jag förstärker så borde det fungera. Vad ska man göra för plugg iden så det håller. Man borde svetsa något i den och sen fixa till till resten. Har du någon ritning på era bössor i genomskärning så vore det praktiskt...eller någon slags uppmätning.
Anders Lindkvist

Inläggav Johan Käll » 3 november 2004, 12:53

Våra är gjutna i brons. Hur de är gjutna är en yrkeshemlighet som Mats sitter inne på.

Men en genomskärning på bössorna kan du hitta här. http://w1.476.telia.com/~u47602989/bossor.htm
Johan Käll

Inläggav Anders Lindkvist » 3 november 2004, 13:13

Tackar, bra info.
En sådanhär bortde man kunna klara av:
http://w1.476.telia.com/~u47602989/bossor/IM000007.jpg
Anders Lindkvist

Inläggav B_Lundh » 3 november 2004, 19:48

Kanske finns hjälp att få här? http://www.robsoft.nu/forum/default.asp

Mkt vapen och laddningskunnigt folk där i vart fall.

Mvh
Björn
B_Lundh

Inläggav Anders Lindkvist » 4 november 2004, 11:43

Tack Det var ett verkligt seriöst forum.
Hmm jag ska återkomma när detta projekt är genomfört vilket dröjer då jag inte har någon verkstad. Blir till sommaren...

/Anders
Anders Lindkvist

Inläggav Anders Lindkvist » 4 november 2004, 17:15

Frågan är hur man ska korka prylen, om man sätter en massiv järnplugg i röretsände, borrar genom allt och nitar fast den, sen väller man fast pluggen och slutligen brasslöder hela altet med de fastkrymta ringarna och allt. Man kan göra det genom en hästskitlödning kanske :-) vad tror ni?
Anders Lindkvist

Inläggav bkallur » 4 november 2004, 20:33

Vill bara komma med ett litet varningens ord... När det gäller svartkrut bör (måste) man vara försiktig, det krutet är inte att leka med, det kan verka svagt och menlöst men blir man slarvig eller har för klent material i eventuella eldrör så kan det gå mycket illa...Var försiktiga!

Vad gäller salutkanoner så är dom licensfria men så fort du stoppar i en projektil så är dom VÄLDIGT licenspliktiga och jag kan inte tänka mig att något annat skulle gälla "handvapen", och det är också viktigt att veta vilka regler som gäller innan man går ut och skjuter då skyttehobbyn är under grym uppsikt från både politiker och "amatörpoliser" .

tack från en som njuter friskt av svartkrut

Bjö´rn
bkallur

Inläggav Anders Lindkvist » 4 november 2004, 21:55

Jag tänkte att jag skulle hitta ett järnrör med ordentliga väggar som jag dessutom sätter järnringar på. Pluggen måste vara viktigast...men bör man köpa svartkrut istället för att göra eget?

Jag ska verkligen inte stoppa någon projektil i det, jag må vara scout men dum ä ja inte...
Jag har sysslat med sportskytte i 13 år så jag vet att politikerna gör allt för an inskränka...
Anders Lindkvist

Inläggav bkallur » 7 november 2004, 21:13

Anders!

Jag menar inte dig personligen utan allmänt... Svartkrut smäller rätt rejält och det är väldigt lätt att få en sprängning även med det - det räcker med att förladdningen inte ligger an riktigt och då får du en tryckstegring som kan smälla sönder det mesta - tro mig jag har skjutit svartkrut i några år.. och jag rekommenderar dig att inte göra eget... det är en smula högexplosivt och lynnigt och varför utmana ödet mer än nödvändigt [:)] Sen är ju förstås svartkrut det enda "äkta" krutet med sin doft av ruttna ägg och en rökutveckling som skrämmer bort alla andra från skjutvallen [:D]
bkallur

Inläggav Anders Lindkvist » 7 november 2004, 21:19

Så man ska inte göra egen Ok, varifrån köper du krut då?
mmm, ruttna ägg...

/Anders
Anders Lindkvist

Inläggav bkallur » 8 november 2004, 09:39

Jag köper mitt från den lokala handlaren men det är inte säkert att dom har hemma men annars kan jag rekommendera Skytteservice-Blackpowder Firearms... dom vet i princip allt om svartkrutsskytte och dom säljer även på postorder.

Svartkrut är vanebildande :D
bkallur

Inläggav bkallur » 8 november 2004, 09:41

Förlåt.. jag glömde dom finns i Ängelholm
bkallur

FöregåendeNästa

Återgå till Vapen