av Håkan_Skara » 14 december 2004, 13:46
<b>Hejsan!</b>
Som någon sa så kommer medeltidsbyn att bli en del i en nöjespark. Där finns bland annat en Robinsonö, golfbana och paintballbana. Men det som man lagt ner mest krut på är just medeltidsbyn. Vi är några stycken som varit med under planeringsfasen för att få det hela riktigt från början, bland annat jag själv.
Mina förebilder här i ”medeltids”-världen är bland annat Vikingabyn i Foteviken, Bornholms medeltidsby och Ekehagens Forntidsby, alltså rekonstruktioner, och jag har verkligen fått gehör för mina tankar redan från allra första början.
Det finns givetvis praktiska problem som tvingar parken att använda moderna tillverkningsmetoder på vissa delar. Dom räknar med att det skall komma 300-400.000 besökare under 2-3 månaders tid så för att saker och ting skall hålla så måste det ju byggas på ett hållbart sätt. Det finnas riktiga toaletter, den stora tornerbana och tingsalen ligger på en gjuten betongplatta osv. Men det är en medeltida by som kommer att möta besökaren, det kan ni lugnt vara övertygade om.
Inne i byn kommer ni att hitta en 80 meter lång tornebanan med sittläktare för 1000-1500 personer och ståläktare för 3000.
Tingsalen kommer att rymma 700-800 personer och portarna in till salen skall vara så höga så att man kan rida in med häst där.
Det kommer att finnas ett tiotal medeltida butiker och 15-20 permanenta marknadstält på område. Därutöver finns det plats för kringresande knallar att komma dit och ställa upp sitt tält där för kortare eller längre tid.
Enda kravet/målsättningen vi som varit med i planeringsfasen haft är att det skall vara historiskt riktigt. I övrig är alla som kan bidra till en livfull medeltidsby välkomna.
Vi kommer att ha stuntmän och riddare, handelsmän och hantverkare, skådespelare och musiker, historiker och glada amatörer på området.
Mitt stora intresse här i livet är historiska rekonstruktioner, främst inom vapen, rustningar och stridsteknik så jag skulle inte gå in i detta och riskera mitt personliga rykte om det ”bara” var en ren nöjespark vi pratade om. Nej, här är nivån satt högt och all hjälp från er alla tar vi emot med tacksamhet.
Jag skall nu ge några personliga komentare till några av inläggen ovan:
<b>Arild Krake</b>, du gav utryck för en viss oro att ”det mer seriösa projektet att bygga upp en 1200-tals borg” inte skulle kunna bli av.
<b>Svar: </b> För det första så är även Berts medeltidsby ett seriöst projekt, som du kanske har förstått av texten ovan och för det andra så är den inget hinder för borgbygget. Jag tror snarare att dom kommer att kompletterar varandra. (Vilket borgbygge är det du pratar om föresten? Jag har hört rykten om en borg uppe på Billingen och en som Arn-projektet tydligen funderar på att göra)
<b>Jonas Flink skrev</b> “man kanske kunde göra det spännande och arrangera en belägring av Arnlandet med bombardemang från kastmaskiner..[:D]”
<b>Svar: </b> Jag kan nog prata både för Mojjes och min räkning. Vi inne i ”Arnland” ställer upp på denna utmaning utan en sekunds tvekan[:D]. Problemet för er är att vi kommer att ha egna kastmaskiner och några av Sveriges bästa fighters [B)] inne i byn. Men vem tackar nej till en riktig fight [:D][:p].
<b>eskimonika skrev: </b> Tydligen får det inte heta Arnland - JG ville väl ha för bra betalt.
<b>Svar: </b> Det hela var en tidningsanka från Aftonbladets sida. Under planeringsfasen så har arbetsnamnet varit ”Arnland”. Då blir det enkelt att förklara för olika intressenter vad det hela är frågan om. När Aftonbladet fick se skisserna där det stod Arnland så försökte dom starta ett bråk mellan Bert och Jan, men det sket sig. Faktum är att det inte finns några som helst problem mellan Bert och Jan, så vad det slutgiltigt kommer att kallas är fortfarande en öppen fråga.
<b>Tyr skrev: </b> ”Nu är det nog så att Bert inte har tänkt att övergå till att bli en riddare i folkupplysningens tjänst.”
<b>Svar: </b> Nej, troligtvis inte. Den biten står vi andra för, med hjälp av alla er som är intresserade att hjälpa till med detta häftiga projekt.
Ett första inlägg av många från
<b>Håkan Larsson, tusenkonstnär.
Svärd & Sånt
Skara</b>