Till Lasse C:
Var går gränsen då? Vid Höja rösten eller vid mordbrand?
Sannerligen är det din plikt att avslöja, uppdaga, granska. Agera mot det som är orätt, enligt dig själv. Vad som har tolkningsföreträde är oväsentligt i sammanhanget. Vad det handlar om är att komma fram till vad som är rätt genom diskussion. Vända och vrida på argumenten för att verifiera eller förkasta.
Jag vill inte ha ett plant samhälle där ingen konfrontation förekommer. Jag tror inte på ett homogent världsligt samhälle. Vi måste visa på varje människas okränkta värde oavsett etnicitet, kön osv.
Till Vongraven:
Jag mycket väl medveten om att många inte vill ha kyrkans broshyrer i lådan. Det var inte poängen heller.
Jag agerade på sätt för att sätta fart på en dialog om smygnazism, historierevisionism, anti-semitism. Tyvärr fick det inte den förväntade eftekten eftersom folk hellre är tysta och inte bryr sig. Klyschan, "Den som är tyst håller med" får ny innebörd.
Jag visste redan från början att den här frågan var känslig och det bekräftades ju.
Nu har jag sagt mitt och så får vi väl se om trollen sover eller är hungriga.
/Anders
) har faktiskt inget med just den saken att göra. Något mer relevant blir det av det faktum att min åsikt delas av flertalet, men deras åsikt blir lik förbaskat inte <i>objektivt</i> vare sig rätt eller fel för det - eftersom det vad gäller åsikter inte <i>finns</i> någon sådan objektiv referens.
Går du in och tittar i Bibelns enskildheter finns det åtskilliga påbud och inte minst förbud som i dagens samhälle är precis lika prilliga som något naz/ras-isterna kan komma på.