av Todd » 3 februari 2005, 14:41
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Rin</i>
Många städer, i alla fall i södra Sverige, ligger med tre mils mellanrum, vilket ofta tolkas som en rimlig dagsmarsch. Nu är dock dessa städer byggda mycket senare men jag har svårt att tro att man gick varken längre eller kortare under en dag på vikingatiden än man gjorde på medeltiden (eller senare heller för den delen).
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag håller med dig fullt, men det viktigaste i denna fråga är nog när utvecklingen av infrastrukturen kom till ordentligt. Jag känner inte till när vägbyggandet kom igång i Sverige, men har egen erfarenhet sedan min jägartjänst hur det är att gå långa sträckor genom obanad terräng, och att gå tre mil om dagen i obanad terräng sätter en stor press på både fysik och utrustning.
Det skulle vara intressant att veta när vägbyggandet kom igång. Vad har egentligen E4an för historik? Tydligt är att denna led användes iallafall bitvis på medeltiden/renäsansen eftersom den kantas av olika fästnings byggen.
Hoppas någon vet mer om detta obskyra ämne, det kanske till och med finns en förening som rekonstruerar medeltida väg [:)] inget för de veksinnade antar jag[:D]
Ha det bra
Todd