av Ingrid Storrø » 1 juli 2003, 10:34
Jo, men det er jo litt annerledes. Man kan dedusere seg fram til at ingen kvinner blir gravide uten å gjøre "the old in and out" men at man blir det hvis man gjør det (stort sett). Det at man plutselig får tannverk er ikke like opplagt - man får jo ikke vondt i magen av å la være å vaske den, og det er ikke nødvendigvis gitt at man får vondt i tennene av å la være å pusse dem.
Jeg har ingen kilder her nå, så jeg kan dessverre bare bidra med Ting jeg har lest et sted(TM) og litt generell tanninfo. Både raffinert og annet sukker påvirker hvor mye hull man får i tennene, og jeg tror jeg har lest ting som tyder på at sukkerinnholdet i middelaldermat ikke var videre høyt sånn generelt. Karies (hull i tennene) får man jo (hovedsakelig) av at bakterier i plakk (belegg på tennene) danner syrer av sukkeret vi spiser. Dermed har det mye å si hvor mye sukker man spiser - hvis man spiser mye sukker (eller masse syreholdige ting som brus, appelsinjuice osv. som bryter ned tannemaljen) er man mer utsatt for karies. Spiser man ikke mye sukker eller syre er det ikke like viktig å pusse tenner.
Jeg har også lest (et eller annet sted, grr) at skjeletter man av diverse årsaker har plassert som fattigfolk har mindre slitte tenner enn rikfolk; en teori jeg har hørt om det er at rikfolk spiste mer mel/malt korn (i brød osv. heller enn bare grøt) enn fattigfolk, og at en del steinfragmenter fra møllesteinene vanligvis har blitt med i melet og har bidratt til å slite ned tennene. Når emaljen i tennene slites bort blir man mer utsatt for karies, men jeg husker ikke om jeg har sett noe om hvorvidt de med slitte tenner hadde mer karies enn andre.