Att rövstickor verkligen har funnits åtminstone i slutet av 1800-talet, är ett faktum. Vid Kungliga Västernorrlands regemente (före 1898)då regementet låg på Sånga mo, finns en nedskriven berättelse om att på utedasset var man tvungen att ställa in trästubbar, för att inte beväringen skulle fortsätta att skära sönder sitsarna för att göra stickor för att torka sig med. Kan ta fram mer uppgifter om det är av intresse.
Om det var så under medeltiden kan jag dock inte svara på, men i slutet av 1800-talet använde bondpojkarna från Västernorrland fortfarande rövstickor.
Sedan vad det gällde underkläder så finns det en hembygdsforskare som hette Levi johansson, som reste runt bl.a. i Ångermanland och nedtecknade vad han såg, och intervjuande folk i början av 1900-talet. Där finns en berättelse om ett möte med en piga som bara drog upp kjolen och kissade på brokasen. Hon hade inga underkläder. Vill ni läsa endel av denne Levis berättelse/uppteckningar gå in på
www.ylm.se , välj sedan kunskapsbanken och sedan etnologiska uppteckningar.
Vad detgäller menstruation, så har jag när jag läste etnologi, läst flera uppteckningar om att en av orskarena till att kvinnor var extra utsatt för björn och varg, (och inte fick lämna gården när det hade "mens") var att när det hade menstruation, rann blodet nerför benen, djuren kände då lukten av blod och de var då extra utsatta. Kommer tyvärr inte ihåg vart jag läst detta, men tiden torde vara 1700- och 1800-tal.
Lite äckligt i dagens ögon, men hoppas att det kan vara till någon hjälp.
Babben